Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

Вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев в предаването „Неделя 150“ по БНР

Вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев
Снимка: Вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев

16.05.2022 г.

 

Водещ: Имаме вече връзка с вицепремиера и министър на финансите Асен Василев. Добър ден, господин Василев.

Асен Василев: Здравейте.

Водещ: Не знам дали имахте възможност да чуете това, което каза госпожа Милтенова, че превозвачите вече не искат отделни ставки, а се присъединяват към бизнеса, който казва, че ако правителството не го компенсира ще иска оставка на целия кабинет. Вие как го коментирате?

Асен Василев: Чух последните няколко изречения. По-скоро искам да коментирам нещо друго. Госпожа Милтенова каза, че нямало субсидия за превозвачите, което е лъжа. 146 милиона има в бюджета, предвидени за превозвачите, както за превозвачите в малките населени места, така и за автотранспорта в София има предвидена субсидия. Субсидиите са значително увеличени спрямо миналогодишния и по-миналогодишния бюджет. Така че, да се говори, че държавата не си изпълнява ролята, като си предоставя необходимите субсидии, за да има транспорт между малките населени места, където наистина не е икономически рентабилно да се направят линии, не е вярно. Това, което превозвачите обаче искат, в лицето на госпожа Милтенова най-вече, която на доста висок глас се опитва в бюджетна комисия да си прокарва тези искания и те бяха отхвърлени по време на бюджетната процедура, е допълнително финансиране и компенсиране извън това, което държавата трябва да предостави като субсидия. Така че, държавата си е изпълнила напълно задълженията в съответствие с европейска директива и по закон. Дали сме от парите на гражданите повече за субсидиране на транспорта, тъй като знаете, че покрай Ковид имаше по-малко пътникопоток, трябваше да се дофинансира транспорта, това също беше взето предвид. Но оттук нататък всяко допълнително искане е точно това, което господин Събев каза. Това е искане да се преразпределят средствата на гражданите в посока на една малка група превозвачи, част от които карат най-скъпите коли в държавата.

Водещ: Казва госпожа Милтенова – няма държава, която да таксува втори клас пътища с тол системата, с изключение на международните пътни артерии, за които те нямат претенции. Защо трябва да се разширява обхвата на тол системата, господин Василев?

Асен Василев: Защото се махнаха винетките за превозвачите. Не е нормално българските граждани през личните автомобили да плащат две трети от средствата за пътища в страната. Ако върнем винетките както беше – за камиони, за автобуси и т.н., които бяха премахнати с въвеждането на тол системата, нека да върнем винетките, ако смятат че ще е по-изгодно. Но много по-справедливо е, който ползва повече пътищата да плаща повече за пътя.

Водещ: Тя казва, една винетка за личен автомобил, за частна кола е 100 лева, а автобусът плаща минимум 5000, а камионите над 10-15 хиляди.

Асен Василев: Плащат 2 стотинки на километър...... 5 стотинки за по-високите класове транспортни средства, вие си направете сметка колко плащат. Но пак казвам, ако превозвачите казват, че не искат да плащат през тол, а искат да се върне винетката, когато между другото знаете, винетките за тежкотоварни автомобили и автобуси бяха значително по-скъпи от тези за лични автомобили и причината за това е, че те доста повече разрушават пътищата. И ако те са съгласни да върнем винетките и да сложим същото съотношение, което беше – винетки, товарни автомобили, към лични автомобили, преди да бъде въведена тол системата, да го предложат. И тогава ще видим дали сметката няма да излезе доста повече във вреда на превозвачите, и то бих казал на малките превозвачи, които правят по-малко курсове, които по-малко разрушават пътищата и тол системата. Всъщност това, което прави казва – тези, които карат повече, които имат повече бизнес, съответно повече използват пътната артерия, плащат повече. Но, ако са решили, че това не ги устройва, нека да се върне на старата винетна система, а не две трети от средствата за поддръжка на пътищата да ги плащат хората с личните си автомобили.

Водещ: Да ви разбирам ли, господин Василев, че няма да отстъпите специално пред исканията на превозвачите?

Асен Василев: Аз досега не съм видял едно разумно предложение, единственото което чувам е – „искаме пари“. Лекарите също искат пари, учителите също искат пари, виждате, че фирмите също искат пари за компенсация за електроенергия, за компенсация за газ. В момента имаше бюджетна процедура, в нея се чуха всички мнения, Народното събрание взе решение. Това е…, един от бюджетите, ако си спомняте, тогава ни казваха колко бил разточителен, социален и т. Средствата, които успяхме да съберем от запушените течове, които ги върнахме обратно към гражданите и към фирмите. Всички искат допълнително пари. Едно предложение няма разумно това нещо как да стане, защо да стане и от кой да вземем тези средства и да ги дадем на превозвачите.

Водещ: Само че, господин Василев, освен превозвачите следващата седмица на протест излизат и бизнес организациите, работодателските организации. Това вече е доста по-сериозно, тука не говорим за някаква малка група, която кара скъпи коли и се опитва да иска повече пари от държавата, тука говорим за национално представените работодателски организации. Това не ви ли притеснява?

Асен Василев: Това ме притеснява, там разговорът върви. Даже имахме миналата седмица разговори с тях. Това, което тях ги притеснява най-вече е, че от месец за месец се правят компенсациите за електроенергията и те казват: „Да, цените са същите като септември и октомври миналата година, не са се вдигнали значително, но ние искаме да имаме предвидимост и занапред как ще се случват нещата.“ В момента работим, доколкото знам енергийното министерство с енергийната комисия в парламента да се направи една по-постоянна схема, да не се прави през постановление на МС всеки път това решение, така че те да могат занапред да си разчетат какви ще им бъдат средствата, които трябва да отделят за електроенергия. Причината, всъщност, електроенергията да е толкова важна от гледна точка на държавата е, че голяма част от електроенергията се произвежда от държавни дружества - над 80 процента. И е нормално там държавата, тя не е само в ролята на регулатор, тя е в ролята всъщност и на най-големия производител и е нормално тези разговори да текат и да се случат по начин, по , според мен, би избегнал протеста. Но, пак казвам, говорим с енергийното министерство, говори се с енергийната комисия в парламента това да стане по-устойчиво във времето. Но, към момента цените на електроенергията, ако погледнем януари, февруари, март, април, средните цени на електроенергията за бизнеса са същите, каквито са били септември, октомври миналата година.

Водещ: Ще продължите ли да компенсирате бизнеса за надценката на електроенергията?

Асен Василев: Да, това са средните цени, която системата на електроенергетиката в България може да понесе тези средни цени. Ние много ясно сме заявили, че търсим вариант това да стане дългосрочно, с дългосрочни договори и, или с някаква автоматична компенсация, която да е законово обусловена, да не зависи само всеки месец от правителство. Докато тези промени се договорят с работодателите, Министерство на енергетиката и енергийната комисия в парламента разбира се, че схемата за компенсация ще продължи. Вие знаете, тя трябваше да свърши март месец, тя беше разчетена с решение на народното събрание, когато миналата година се заделиха 450 милиона от допълнителните средства събрани от НАП и „Митници“ с Решение на Народното събрание и трябваше да свърши март, продължи април, сега продължава, докато не се намери трайно решение на проблема.

Водещ: Само това ли обаче са притесненията на бизнеса? Доколкото разбирам генерално цените на енергоносителите и инфлацията ги притеснява?

Асен Василев: Да, и това много ясно трябва да се каже. Цените на енергоносителите в Европа и в света се качиха драматично и няма да паднат в скоро време. Електроенергията е почти изцяло българска, така че там ние…всъщност тази допълнителна премия, която вземат държавните дружества може да я върнем под формата на компенсации. Защото въглищата са си български, горивото за АЕЦ знаете, че е купено до 2026 година и в момента се работи по диверсификация на доставчиците, слънцето, вятърът, водата, всичко това са български ресурси. Когато става въпрос за вносни ресурси, когато става въпрос за петрол и за газ, там сме изцяло зависими от световните пазари. И в този един момент, това, което правителството може да направи е да обере шока, да помогне малко на бизнеса да направи прехода, но няма как ние, при условие, че цената на петрола се е вдигнала двойно, да кажем на бизнеса – знаете ли, вие ще си останете на старите цени на бензина и на дизела, това няма как да стане. Същото нещо се отнася и за газа. Газът, ако погледнем, преди да ни спрат руския договор, се вдигна около 4 пъти, докато си бяхме на руския договор, на дългосрочните доставчици и т.н. При 4 пъти увеличение на цената на този вносен енергоизточник, каквито и компенсации да даваш те са временни, за да позволят на бизнеса да се адаптира, но те няма как да бъдат постоянни и ние да ги върнем на 4 пъти по-ниска цена.

Водещ: Между другото, господин Василев, физически как ще стигне…това госпожа Атанасова от ГЕРБ беше притеснена по този въпрос, как ще стигне физически газа, който беше договорен в Съединените щати до България, при положение, че нямаме резервиран капацитет на гръцките терминали?

Асен Василев: Аз доколкото знам има резервиран капацитет, но това е въпрос до министър Николов и до „Булгаргаз“, които се занимават детайлно с тази сделка. Това, което аз знам на ниво финанси е, че този газ влиза в ценообразуването юни месец и влиза в системата юни и юли месец и съответно затова цената през юни е същата, като тази през април. От юли, когато живот и здраве си вземем целия азерски газ на договорната цена, това вече би довело и до едно понижаване на цените като цяло. За май месец имаме увеличение, тъй като там не можахме да си вземем изцяло договорените количества от Азербайджан, заради този прословут анекс, който господин Павлов е подписал миналата година, с което ние сме се отказали под две трети количества азерски газ, които идват…през цялата зима идваха на цени три пъти, три пъти и половина по-ниски от цените на „Газпром“. Само че, ние не получихме нищо от това, защото миналата година господин Павлов е подписа анекс, с който се е отказал от тези количества.

Водещ: А на каква цена ще бъде този газ, стана ли вече конкретна и ясна цената, на която ще купим американския втечнен газ?

Асен Василев: Това е въпрос пак към „Булгаргаз“ и господин Николов, доколкото знам е по-ниска от цената, на която купувахме от „Газпром“. Цената на „Газпром“ е ясна, ако сега трябваше да купуваме от „Газпром“, 70 процента се формира от борсовата цена в Холандия, което означава борсовата цена е около 100 евро, тоест 70 евро плюс 30 процента на база историческите цени на петролните деривати, което дава още около между 10 и 15 евро, тоест ако купувахме от „Газпром“ сега щяхме да купуваме между 80 и 85 евро, тоест около 160 лева щеше да ни идва цената на „Газпром“. По формулата, по която купуваме от „Газпром“. Доколкото знам това, което е договорено в Щатите е значително по-ниско като ценообразуване.

Водещ: Значително по-ниско?

Асен Василев: Да.

Водещ: Преди малко, господин Василев, в предаването разговаряхме с Петър Кънев от БСП. Той разкри някои от идеите, които са на този етап е сигурно, че ще влязат в пакета антиинфлационни мерки. Вие може ли да потвърдите, че ще отпадне акциза върху метана и пропан бутана, че ще има намаление на ДДС върху горивата?

Асен Василев: Акцизът отпада… Това беше взето между другото и като решение на МС върху електроенергията на голяма част типовете производства плюс електроенергията, която използва…транспорт, БДЖ, обществен транспорт. Електроенергията за бита е без акциз вече така или иначе. Плюс, отпада акцизът за газа, което означава, че за метана акцизът отпада. Всичко това е било позволено от европейска директива, само че ние никога не сме се възползвали от нея и сега всъщност уведомихме Брюксел, че ще се възползваме от пълната възможност за намаляване…зануляване, де факто, на акцизите на всичко, което директивата позволява, а те са мисля до „м“ или до „н“ подточка. Можем да ги изпишем всичките типове енергийни източници, на които може да отпадне акциза и не е бил отпаднал преди това. Така че, там със сигурност ще бъде една от антикризисните мерки, при условие, че имаме възможност да намалим акциза. Има възможност по европейска директива, разбира се, че ще го намалим до най-ниските възможни ставки, което в конкретния случай за акциза е нула…всички енергоизточници в директивата.

Водещ: Ще има ли намаление на ДДС върху горивата?

Асен Василев: Това все още се обсъжда, като става въпрос за газа, не става въпрос за метан и пропан бутан.

Водещ: С какви проценти ще е намалението?

Асен Василев: Ние казахме, че от гледна точка на намаление на ДДС, единствено където има смисъл, защото крайният потребител ще го усети, това са регулираните цени и по принцип, където има регулирана цена. В момента продължаваме да правим разчети, имаме решение на Коалиционния съвет от гледна точка на бюджетна комисия, сега трябва и на лидерско ниво да се вземе решението и в понеделник ще обявим всички мерки, нека да не ги обявяваме на парче.

Водещ: Да, въпросът е, че е интересно как ще се бори инфлацията и какво отражение ще има. Вече стана ясно, че предвиждате до 1.5 милиард и до 2 да бъде пакета антиинфлационни мерки, въпросът е дали това и доколко ще бъде усетено от хората, които най-тежко страдат от инфлацията?

Асен Василев: Точно така са насочени и мерките, те са насочени към хората, които най-тежко страдат и са по две линии. Едното е тези хора да имат повече разполагаем доход, а другото е, където има регулирани цени и те могат да бъдат намалени, те да бъдат съответно намалени, като държавата се откаже от част от прихода в тези сектори. Примерно в случая става въпрос за акциз, за ДДС и т.н., за да останат тези средства в гражданите и те да ги разходват. Така че, това е пакетът, който по-скоро е свързан с това гражданите да могат да се справят с повишението на цените. Като най-голямото повишение, специално за гражданите, идват по линия на храни и строителни материали. Цената на електроенергията за бита е същата, като 1 юли миналата година, тоест сметките за ток на нормалните граждани не би следвало да са нараснали вследствие на цената, защото цената не е променяна от юли месец миналата година. Сметките за газ са нараснали драматично, там обяснихме всеки път, като е вносен ресурс, ние даваме компенсации, но те не могат напълно да занулят този ефект. Ако говорим за антиинфлационни мерки, такива имаше заложени още и в самия бюджет. Вие си спомняте имаше заложени увеличени плащания за издръжка към общини и различни видове ведомства за да могат да си покрият сметките. Имаше заложени изпреварващо увеличение, което се случи на пенсиите миналата година и сега януари месец. Имаше заложено увеличение на минималната работна заплата, което влезе от 1 юли, което беше същото и като пика на инфлацията реално, който виждаме малко над 10 процента е пикът, засега. Това, което се вижда като инфлационна динамика е, че при нас инфлацията дойде изпреварващо на еврозоната, защото основните храни и горивата са много по-голям дял от нашата кошница, която се използва за мерене на инфлацията. Просто сме по-бедни и съответно плащаме повече  за храна и за енергия. В момента еврозоната така да кажем, наваксва инфлационно, последно беше на 7.5 процента, а сега се очакват още по-високи нива… Данните са за второто тримесечие  еврозоната, а при нас сравнително инфлацията ще се поуспокои, тъй като реално тя вече беше калкулирана в почти всички стоки и услуги. Пикът на инфлацията може да се каже най-високите стойности сме ги преодолели, така да е каже. Виждаме, че имаме и голям ръст на производството и на износа и колкото и колегите да казват, че това е само военно-промишления комплекс – не е. Ако се погледне по секторно във всички сектори имаме ръст на икономиката за първо тримесечие, без един-два сектора, където има около един процент спад, примерно рестсорантньорство и хотелиерство имат малко спад за първо тримесечие.

Водещ: А вярно ли е, господин Василев, че ще има над 20-процентно увеличение на пенсиите от лятото?

Асен Василев: Нищо не е вярно докато не го гласува парламента.

Водещ: Добре, да кажем, че такива са вашите намерения?

Асен Василев: Пак казвам, когато имаме готовност колегите от МТСП, заедно с колегите от финансите, НОИ работят. Знаете, че сме поели ангажимент не само да се движат изпреварващо на инфлацията, така че да нямаме хора под линията на бедност, но и да се преструктурира системата, така че да стане по-честна спрямо част от пенсионерите, които през годините са ощетени, защото швейцарското правило не е било прилагано. Знаете, има години, когато въобще не е прилагано, има години, когато по други начини са правени актуализациите на пенсиите. И това е довело до това някои пенсии да изостанат, някои пенсии да тръгнат нагоре. Знаете, че има един силно ограничаващ таван на максималната пенсия също, който е наложен по чисто финансови и административни причини без да отразява реалния принос на пенсионерите към пенсионната система. Таке че, концепцията тук не е да се направи нещо на парче, а да се огледа цялата система. И това, което сме помолили колегите от МТСП да подходят, ние финансово ги подпомагаме от гледна точка на това, кое колко струва, остойностяване и т.н. за да излязат с една по-пълна програма за пенсиите, а не от 1 юли това е което става като увеличение. Вие знаете, че в бюджета има вече заложено увеличение от 6.1 процента така или иначе на база швейцарското правило. Оттук нататък разбира се ще трябва да има допълнителни средства, които да са свързани с…, пак казах  това да стане по-справедлива системата.

Водещ: Господин Василев, да ви попитам за хората, които протестират с искане за по-високи заплати, например като служителите в МВР, полицаите и надзирателите, най-общо казано, които също ще излязат на протеста. Там има ли възможност за увеличение на техните заплати?

Асен Василев: Вие знаете, че те бяха опънали една палатка пред Министерство на финансите, говорихме с тях. В момента в МВР тече процес, който е свързан с преструктуриране на дейностите и структурите вътре в самото МВР, в системата. И много ясно сме заявили, това не е само за МВР, за всички държавни служители, министерствата  и системите, които си направят преструктуриране в тях вече има заложен в бюджета около 300 милиона лева, които могат да се използват, за да се увеличат доходите на хората в тези системи, както и да се подпомогне самото преструктуриране, тъй като то е свързано с разходи. Така че, ако МВР успеят да излязат с един строен план как тази система става по-ефективна, как обслужва по-добре нуждите на гражданите и тогава разбира се съответно и заплатите ще бъдат повишени и ще бъде финансирана системата така, че тя да може да си върши работата. Но да наливаме пари в система, от която гражданите не са доволни, като цяло и остава непреструктурирана дълги години напред, няма да се случи. Същото нещо се отнася и до всяко едно министерство и до всяка една система. Давам ви пример с МВР, те поискаха и наша помощ, там има няколко анализатори от нашето министерство сме им подали, които да им помогнат с този процес. При военните също върви този процес. Министър Заков сериозно се е захванал да огледа системата. Като тука пак казвам, въпросът не е просто – махнете някакви бройки. Не, това не е концепцията на цялото това нещо. Въпросът е тези системи да станат по-добри, така че те да обслужват по-добре това, от което гражданите имат нужда.

Водещ: Да ви върна на въпроса с доставките на газ, господин Василев. Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов вчера или онзи ден заяви в някъде където беше из страната, че участниците в тази сделка за доставка на газ от Съединените щати ще си разделят по 100 милиона на месец. И аз си спомних за онази ваша пресконференция, която дадохте вие от ръководството на „Продължаваме промяната“, не в ролята си на част от правителството, а на партийни лидери, където вие се зарекохте, че няма да има посредници. После се оказа, че май има посредник в доставката, сега вече в доставката на газ за България – защо?

Асен Василев: Посредници няма.

Водещ: А въпросната компания МЕТ?

Асен Василев: Въпросната компания МЕТ купува газ директно от различните производители, същото нещо се отнася и за Щатите. В момента в Щатите ако искате да си купите газ, няма държавна газова компания, няма американски „Газпром“. Ако искате да купите втечнен газ, вие го купувате от един набор от компании, които го изнасят на цена "Хенри хъб" плюс някакви надбавки, които са за предвижване и т.н. и за пазари и за всичко останало. Това се купува директно от компаниите. Това не е газ, който да кажем някоя компания е купила от държавна компания и след това се опитва на нас да ни го препродаде, както господин Борисов се опитва да каже. Това е все едно да кажете, че има посредници в петрола. Петролът се купува от редица компании, които го продават на международния пазар. „Шел“ посредник ли е? ...Това се опитвам да кажа, всяка частна компания в лицето на господин Борисов е посредник. Но, по-важното нещо, на което господин Борисов трябва да отговори е – защо построихме тръба за 3 милиарда, която няма едно отклонение за Северозападна България, в същото време се отказахме от договора за пренос за 2 милиарда, където руснаците бяха задължени да ни плащат по договора за пренос още 2 милиарда. Тоест, щетата за нас е 5 милиарда от тази тръба. Тази тръба е построена така, че всъщност не диверсифицира доставките. А в същото време това, което можеше да се направи по стария, още от „бай-Тошово“ време газопровод, с реверс да се пусне допълнителен газ, да се вземе азерският газ, докато не е готова връзката, да се вземе на друга точка в Гърция, да се пусне…доставки и в гръцки и в турски терминали, които да могат да захранят България и постепенно да се види делът на „Газпром“ до нещо, което е разумно и което, примерно, е заложено като твърдо наше задължение. Ние по договора с „Газпром“ трябва да купуваме 1 милиард кубика. По времето на господин Борисов купувахме 2 милиарда. Въпросът е защо този един допълнителен милиард, тази една трета, която можеше да бъде диверсифицирана, не беше, така че България да бъде оставен във възможно най-тежката  ситуация, да се справя от днес за утре, да трябва да прави изключително трудно планиране, за да може тези доставки да бъдат активирани. Защото ако ние не бяхме започнали февруари месец да изработваме общо европейско купуване на газ, което видяхте в София дойдоха десет енергийни министъра, това не се е случвало в историята на господин Борисов. Десет енергийни министъра, всички от региона, плюс Турция, плюс Азербайджан, плюс Европейската комисия, DG “Energy”, които всъщност оглавяват тази работна група, които да направят така, че пак казвам – тръбите още от бай-Тошово време, по които са захранвани Турция и Гърция, тъй като е нямало откъде другаде да вземат газ, всичко е течало през българска територия. В момента имат реверс и по това може да се захрани целия регион от южна посока нагоре. И ЕК заедно с всички тези десет държави го работим това нещо, така че регионът да има истинска диверсификация. А не да седим и да се кълнем, че има един доставчик и че ако го няма този доставчик всичко ще умре. Позицията на господин Борисов беше точно тази. Трябва да ходим да подаряваме кученца на господин Путин, за да не ни спре газа. Българският национален интерес е нещо съвсем различно. Трябва да имаме достъп до повече от един доставчик, защото… Има един много интересен руски виц, който казва: На пазара като има една сергия колкото и да се пазариш купуваш това, което ти каже човекът на едната сергия. Като има пет-шест може спокойно да отидеш и да си направиш най-добрите договорки.

Водещ: Да се надяваме, че най-добрите договорки ще бъдат направени за България, ще бъде много интересно каква ще бъде цената на американския втечнен газ, който ще дойде у нас. Аз ви благодаря, вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев.

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация