Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

 Росица Велкова: Предлагаме проектобюджет за 2023 г. с дефицит от 6,6 %  

Министър Росица Велкова
Снимка: Министър Росица Велкова

20.10.2022 г.

В законовите срокове, до 31 октомври, Министерството на финансите ще разработи проектозакон за държавния бюджет за 2023 г. и ще го предложи на Народното събрание и на редовното правителство – това анонсира днес на пресконференция министърът на финансите Росица Велкова.

Тя уточни, че МФ е подготвило три варианта на проектобюджет: проект на удължителен закон, който запазва разпоредби на закона за бюджет за 2022 г., вторият законопроект е законопроект при действащи политики през 2022 г., разработен е и законопроект, който отговаря на фискалните правила за дефицита, но има значителни промени в политиките, които служебното правителство не може да направи. Ще бъде предложен вторият вариант – този със запазени действащи политики през 2022 г. – каза министър Велкова.

„Проектобюджетът за 2023 г., който ще представим на НС и на редовното правителство, е разработен при БВП 173,826 млрд. лв., 1,6 % растеж на БВП, 4,5 % безработица и 6,4 % инфлация. За 2023 г. прогнозите за растежа на БВП са в диапазона 0,1–3,8 %, а прогнозите за средногодишната инфлация са в диапазона 5,2-8,0 %“ – съобщи Росица Велкова.

В краткото представяне на проектобюджета министър Велкова акцентира на това, че в него приходите по КФП за 2023 г. спрямо разчетите по актуализираната програма за 2022 г. бележат номинален ръст от 5,9 млрд. лв., от които данъчни приходи – 3,1 млрд. лв., в т.ч. 0,2 млрд. лв. от местни данъци, социалноосигурителни – 1,6 млрд. лв., неданъчни – 0,7 млрд. лв. и помощи и дарения – 0,5 млрд. лева. Запазва се намалената ДДС ставка от 9 % за доставките на централно отопление и на природен газ до 01.07.2023 г., което ще доведе до загуба за бюджета от 71,3 млн. лв. Запазва се ДДС ставка от 0 % за доставките на хляб и на брашно до 01.07.2023 г. – загуба от 80,3 млн. лв. Запазва се освобождаването от акциз на ел. енергията, природния газ и LPG (като моторни горива) до 01.07.2025 г. – загуба от 185,2 млн. лв. Продължава прилагането и през следващите години на увеличен размер на данъчните облекчения за деца, така както са разписани в актуализирания ЗДБРБ 2022 г. Увеличава се прагът за регистрация по ДДС, считано от 01.01.2023 г. – загуба в размер на 110 млн. лв. Считано от 01.01.2023 г. се прилага ставка от 20 % за ДДС за определени стоки и услуги.

При разходната част министър Велкова анонсира, че разходите по КФП за 2023 г. спрямо разчетите по актуализираната програма за 2022 г. бележат номинален ръст от 11  млрд. лв. Ръстът е в следните направления: разходи за персонал – 1,9 млрд. лв.; социално и здравноосигурителни плащания – 4,9 млрд. лв., в т.ч. пенсии – 3,7 млрд. лв. Капиталовите разходи са с ръст от 3,1 млрд. лв. За методиката за индексиране на разходите за строителство са отделени 0,4 млрд. лв. Разходите за отбрана, съгласно класификацията на НАТО, са разчетени на 1,85 % от БВП, разходи за лихви – 0,2 млрд. лв.; вноска в бюджета на ЕС – 0,3 млрд. лв. Разходите за издръжка бележат нетно увеличение от 0,6 млрд. лв. спрямо актуализацията на Бюджет 2022 г.

Най-голям е ръстът в средствата за персонал в системата на Министерството на вътрешните работи, който в абсолютен размер възлиза на 350 млн. лв., или 19 на сто от разходите за персонал по бюджета на МВР, утвърдени със ЗДБРБ за 2022 г., следван от Министерството на отбраната (в т.ч. държавните висши военни училища) в размер на 200 млн. лв., или 16 на сто от разходите за персонал по бюджета на МО, утвърдени със ЗДБРБ за 2022 година. Най-висок ръст в относителен размер се наблюдава в системата на Министерството на земеделието, където разходите за персонал са увеличени с 43 на сто спрямо утвърдените със ЗДБРБ за 2022 г. разходи за персонал по бюджета на министерството. На втора позиция по процентно увеличение на разходите за персонал, спрямо утвърдените със ЗДБРБ за 2022 г. е Министерството на иновациите и растежа – 36 на сто.

„При тези допускания дефицитът по КФП през 2023 г. достига 6,6 % от БВП или 11,6 млрд. лв., или влошаването спрямо актуализирания бюджет за 2022 е в размер на 5,3 млрд. лв., а размерът на новия дълг е 15,9 млрд. лв.“ – каза още финансовият министър.

Проектозаконът за бюджет за 2023 г. ще бъде съгласуван със социалните партньори през идната седмица.

Министър Велкова направи и кратък отчет на изпълнението на бюджета за 2022 г. – КФП за септември е на излишък от 989 млн. лв., но дефицитите обикновено се оформят в последните два месеца на годината, затова „очакваме годината да приключи на дефицит, който е близък до гласувания“ – съобщи министърът.

„В приходната част очакваме преизпълнение на приходите от 250 млн. лв., това се дължи на увеличение на заплатите. Имаме повишена събираемост на приходите, ръст на общата събираемост на данъчните и осигурителните задължения – от 17,95 % към 31.07.2022 г. до 22,65 % към 30.09.2022 г. Има и ръст на събираемостта на нововъзникналите данъчни и осигурителни задължения – от 60,31 % към 31.07.2022 г. до 67,89 % към 30.09.2022 г.  Също така очакваме 2,6 млрд. лв. да постъпят от първо плащане по ПВУ през месец декември“ – обобщи Велкова. По отношение на разходите се очаква икономия от 1 млрд. лв. в частта на капиталовите разходи по ПВУ. По план капиталовите разходи са в размер на 8,4 млрд. лв. Очакваното изпълнение на капиталовите разходи е в размер на 6,7 млрд. лв., от които до деветмесечието са изразходвани 2,6 млрд. лева. Планираният дефицит за 2022 г. на касова основа е 4,1 % от БВП, а очакваният е 3,4 % от БВП. На начислена основа планираният дефицит е 6 % от БВП, а очакваният е 5,4 % от БВП. В момента поетият дълг е 7 млрд. лева.

Есенната макроикономическа прогноза на Министерството на финансите е публикувана тук.

Приложения

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация