Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

Интервю на министъра на финансите Асен Василев в предаването "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ

Интервю на министъра на финансите Асен Василев в предаването "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ
Снимка: Интервю на министъра на финансите Асен Василев в предаването "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ

25.07.2021 г.

Тема: Актуализация на бюджета; Ръст на пенсиите; Планът за възстановяване; Санкциите по „Магнитски”

Гост: Асен Василев, служебен министър на финансите

 

Водещ: Започваме разговор в следващите минути с Асен Василев, министър на финансите. Всъщност един от най-важните министри във всяко едно правителство, във всеки един кабинет. Г-н министър, добро утро и добре дошли в БНТ.

Асен Василев: Здравейте.

Водещ: Благодаря Ви, че сте тук. Искате ли да започнем от равносметката в хазната? На финала на този кратък служебен мандат как изглеждат парите в държавата? Всички се зарадваха на този анонс, който направихте, за 2 млрд. лева повече от очакваното в бюджета. От къде идват тези 2 млрд.?

Асен Василев: Имаме около 2 млрд. повече приходи, предвидени до края на годината. Около 1,6 млрд. идват от допълнителни приходи, които НАП и Агенция Митници ще съберат. Около 400 млн. идват от допълнителни приходи от аванса от Плана за възстановяване, тъй като той беше вдигнат от 10% на 13%, авансовата вноска. От допълнителните приходи от НАП и Агенция Митници горе-долу половината са от това, че имаме по-добра икономическа обстановка, другата половина се дължи на събираемост.

Водещ: Това е отговорът – от високата събираемост и от високата оценка, която давате и на НАП, и на митниците, които са събрали. Питам Ви, защото мнозина сигурно ще си зададат въпроса как пък така за два месеца дойдоха 2 млрд. Значи това е ударна работа...

Асен Василев: Спряхме да проверяваме фризьорските салони, започнахме да проверяваме големите компании и изведнъж хазната взе да се пълни.

Водещ: Тоест това е добра оценка, като добра стратегия за тези два месеца.

Асен Василев: Според мен, да.

Водещ: Там, където има нужда, където има спекулации в данъчната политика, а не където...

Асен Василев: Където са големите приходи. Където са големите компании с големите обороти.

Водещ: Всичко това кара ли Ви, г-н министър, да си отговаряте на въпроса как пък досега са управлявани парите в държавата?

Асен Василев: Приходната част, виждаме, че е имало какво да се досъбере, така да се каже. Но за мен най-големият шок беше разходната част - че всъщност е харчено без никакъв контрол, без процедури, без търгове. Давани са пари буквално на 3-4-5 фирми, които са били абонирани за огромни парични средства. В строителството имаме фирми, които последните две години са получили директни поръчки за над 1 млрд. без търг. За това говорим. И всъщност, когато започнахме да затягаме разходната част, от там също се появиха едни резерви, които са възможни за използване.

Водещ: Кои са Ви, така да се каже, крачките, стъпките, които няма да позволят повече – Вие цитирахте много пъти тази цифра – 8 млрд. – как да стане така, че тези 8 млрд. да не се раздават на наши фирми, да не се раздават без обществени поръчки, да не се раздават авансово, които после няма как да се върнат? Кои са крачките?

Асен Василев: Ние предприехме една първа стъпка, която сега да спре теча. Това беше да издадем едно методическо указание, с което всъщност да вкараме в българското законодателство напълно европейското законодателство, което казва: Когато се ползва инхаус, тоест без търг минава поръчката, трябва държавното дружество да може 100% да изпълни дейностите. При нас това условие за 100% да изпълни дейностите без подизпълнители, някак си беше изпуснато в цялата законодателна уредба. За момента това е методическо указание на Агенцията за обществени поръчки, но сме пуснали за публично обсъждане промяна в правилника и промяна в закона, което да го въведе като изискване. И съответно вече да не може без търг да минават тези поръчки. Другото, което сме започнали – всички инхаус процедури, които продължават да се случват, ако наистина дружеството може 100% да ги изпълни, въпреки това да станат публични, да се публикуват договорите, да се публикуват сумите, така че обществото да знае какво се случва, защото на нас ни отне над месец и половина тези данни да ги съберем фирма по фирма. Реално тази информация никъде не съществуваше в държавата, тези пари никой не ги управляваше. Всяка фирма си взема някакви решения, там във вертикалното коминче на съответното министерство и никой не знае какво се случва.

Водещ: Да Ви върна към тези 2 млрд., които са повече събрани в държавата. Те за какво ще са? Какво искате да направите с тези 2 млрд. лева?

Асен Василев: Това, което ние предлагаме, е парламентът да реши, а не това да го реши правителството. По този повод сме подготвили актуализация на бюджета, където предлагаме парите да отидат за актуализация на пенсиите, тоест 50-те лева, които се раздават на калпак, да влязат в една нормална актуализация, която обаче трябваше да изисква повече ресурс над този, който е за 50-те лева, и то доста повече, но въпреки това хазната може да си го позволи. Тоест за пенсиите, за здравеопазването, където слагаме един сериозен ресурс и сме предвидили финансово да обезпечим вълна, както имахме миналата година ноември и декември. Тоест, ако се случи наистина тежка Ковид вълна, да не трябва да търсим пари за здравеопазване от някъде, а те вече да са предвидени в бюджета.

Водещ: А каква е причината за това? В момента Фондът за бедствия изпразнен ли е?

Асен Василев: Фондът за бедствия е изпразнен.

Водещ: Заради Ковида?

Асен Василев: Не, изпразнен е, защото са дадени пари за бедствия от 2011 г. Фондът за бедствия също го възстановяваме. Слагаме едни пари за Ковид, като тук идеята не е те да бъдат изхарчени до края на годината. Смени се методиката, имахме доста подробни и дълги разговори с лекарския и зъболекарския съюз. И всъщност в момента средствата, които отиват за хората на първа линия, какво се харчи за Ковид, зависи от обстановката. Ако тя остане зелена, тези пари няма да бъдат похарчени. Ако обаче стане в червения или тъмночервения пояс, тогава парите ги имаме готови, те са напълно обезпечени, могат да бъдат похарчени. И последната голяма група от харчове по същия начин са пари за подкрепа на бизнеса – там са 430 млн. общо. Като пак по същия начин – ако останем в зелената зона, голяма част от тези пари няма да бъдат похарчени, но ако тръгне да става тежка Ковид обстановка, да се затварят фирми и т.н., ще имаме готови пари да подкрепим бизнеса.

Водещ: По отношение на 50-те лева за пенсиите – смятате ли, че те се превърнаха в нещо като капан, който поставиха ГЕРБ, защото никоя сила няма да иска да махне едни пари, които вече са дадени за пенсионерите? Тоест затова ли ги актуализирате по този начин, по който го правите, за да добавите тези 50 лева към пенсиите на многото пенсионери, 2 млн.?

Асен Василев: Честно да Ви кажа, аз смятам, че не е нормално държава в ЕС да има 43% от пенсионерите под линията на бедност. От тук нататък беше въпрос на разговори със социалното министерство те да намерят начин, форма, как тези хора да бъдат извадени от бедност, ако държавата може да си го позволи. Оказа се, че като си направихме допълнително събраните средства, като затегнахме част от течовете, държавата може да си го позволи. И съответно за мен тези 50 лева, които ей така са раздадени – да, те помогнаха на хората, но това нещо трябва да става честно, трябва да става по законов начин и трябва да става устойчиво във времето, така че наистина да ги извадим пенсионерите от бедност.

Водещ: Поне от политическите индикации, които виждате, на общуване, БСП и „Изправи се.БГ! Ние идваме!” са най-стриктно към актуализацията на пенсиите. Дали това ще бъде точка от консенсуса за следващо правителство, как мислите?

Асен Василев: Силно се надявам.

Водещ: Условие, без което не може да има правителство?

Асен Василев: Не знам, не съм в тези разговори, но силно се надявам, защото колкото и да е десен един човек, няма как да оставим нашите родители под линията на бедността. Това е нечовешко. Това не е нито дясно, нито ляво, това е най-нормално човешко отношение към тези хора.

Водещ: Актуализацията на бюджета, г-н министър, предвижда ли пари в хазната за избори 2 в 1?

Асен Василев: Да. Обезпечени са, мисля, че 133 млн. за избори, което означава избори в два тура, плюс допълнително пренастройване на машините и резервни бюлетини за парламент, ако се наложи в единия от туровете.

Водещ: Говоря за президентските обаче.

Асен Василев: Два тура президентски, плюс допълнително обезпечение за парламентарните.

Водещ: Има ли пари за още едни парламентарни избори?

Асен Василев: За трети парламентарни избори – не, но за 2 в 1. Тоест ние решихме, че горе-долу това е, как да кажа - най-скъпият сценарий, който най-вероятно ще имаме.

Водещ: Тоест и при хипотеза за още едни парламентарни избори бюджетът ще издържи с парите, които сте предвидили.

Асен Василев: Ще издържи, да.

Водещ: Това е интересен нюанс. Държавата във Ваше лице предвижда възможност за още едни избори.

Асен Василев: Ние, като финансово министерство, трябва да имаме средствата. От тук нататък, ако те не се използват, винаги могат да бъдат използвани за нещо друго или спестени. Но, ако не са предвидени, някой трябва в момента, ако се случи такъв харч, да тръгне да ги търси и да ги реже от други пера.

Водещ: Проблем ли е, г-н министър, че България последна ще внесе, или предпоследна ще внесе Плана за възстановяване и устойчивост? Това проблем ли е, ще рискува ли някакви проекти за България?

Асен Василев: Не, това не е проблем. Още не са започнали разплащанията. До момента само четири плана са прегледани и одобрени от ЕК. Сега на края на юли имаме още една сесия, мисля, че за още шест-седем плана, които да разгледаме. И този процес върви до края на септември. Парите реално ще започнат да бъдат изплащани октомври-ноември, така че съвсем се движим в нормален процес.

Водещ: 12 млрд. са си 12 млрд. Какво като философия искате да намерите за усвояването на тези пари? Като философия, не като конкретни проекти. Сега да Ви питам, ще се строи ли метрото на София или няма да се строи - сто пъти обясни г-н Пеканов.

Асен Василев: Там г-н Пеканов е по-компетентен. От гледна точка на финансовото министерство, така да се каже, и на структурата на икономиката, която ние имаме, е много важно да се случат две неща с тези пари. Първото нещо е да си пренастроим енергийната система. Защото, както в момента е енергийната система със зелената сделка, която е направена, и това, което ние сме приели още по времето на г-н Борисов за 55% намаление на въглеродните емисии, означава, че в момента нашата енергия е много скъпа и тя ще продължи да става все по-скъпа, защото цените на квотите се вдигат. Ако ние не си пренастроим електроенергийната система така, че да имаме нормална цена на електроенергията, няма как да градим каквато и да е икономика. Тъй като ще ни е скъпа енергията, ние с това нещо ще трябва да излезем от реално заплатите на работещите.

Водещ: А може ли да направите и крачка напред – да кажете, че ще стане много опасно енергийната независимост на страната, ако не го направим това нещо?

Асен Василев: Абсолютно.

Водещ: Тоест до 10 години може да нямаме ток.

Асен Василев: Не. Не е това проблемът. До 10 години токът ни може да е скъп и може някой друг да ни пуска и да ни спира тока, а не да си го пускаме и да си го спираме ние. Това са двете големи опасности. Ако не се оправи електроенергийната база на страната, каквото и да си говорим за икономическо развитие, остава на втори план. Второто важно нещо е – ние вече имаме компании, които произвеждат стоки и услуги с голяма добавена стойност. Това какво означава – че себестойността на производството е много по-ниско от продажната цена. Което дава възможност да се плащат по-високи заплати. Защото, ако произвеждате примерно тази чаша за 5 лева, а я продавате за 6, няма как да платите високи заплати. Но, ако е дизайнерска чаша, произвеждате я за 5 лева, а я продавате за 50, спокойно можете да платите много добри заплати и на дизайнерите, и на всички други хора, които са въвлечени в това производство. И там, доколкото знам се случи едно пренастройване на средствата, специално които са за фирмите, така че част да останат грантови за обновление на машинен парк и т.н., част от средствата обаче да бъдат насочени точно за повишаване и подкрепа на бизнесите, които имат висока добавена стойност.

Водещ: Добре, ето това е философията – не само на икономическата, финансова, инвестиционна и въобще програма като план за възстановяване и устойчивост на България в следващите години като Ваша визия. Все пак, има ли някакъв проект от него – с това да приключим тази тема – който да Ви е №1? Има ли някакъв проект, който много си харесвате Вие, от Плана за възстановяване?

Асен Василев: Има един проект, който е много малък все още, който е за геотермална енергия, защото там трябва да си направим проучванията, да видим реално колко в момента имаме 3D сеизмика и т.н., плюс две-три пилотни централи. И той мисля, че е от порядъка на 50 млн. лева. На фона на 12,6 млрд. не е голям ресурс от Плана. Но на база на този проект в следващите 12-18 месеца ние ще знаем точно колко геотермална енергия и къде имаме в момента като точки и това може да се окаже една голяма част от уравнението, което трябва да решим в енергийната система.

Водещ: Как възприемате, г-н Василев, това, че Вашата личност е твърде... има любопитност към Вашата личност от различни парламентарни сили? Ето, сега г-н Атанасов реагира, каза – интересен е министър Асен Василев, харесваме го ние. Другите също Ви харесват. Питам Ви в контекста – Вие се досещате, на тази публично станала информация, че сте отказали участие в първия проектокабинет, предложен от Слави Трифонов. Ще Ви видим ли във втория?

Асен Василев: Никой не ми се е обаждал, така че не знам. Аз знам горе-долу колкото и Вие знаете. Що се отнася до това, че има интерес, това го приемам като едно признание, че сме си свършили добре работата.

Водещ: Има ли червени линии, както се казва, които няма да прекрачите? При какви условия не искате да сте повече министър?

Асен Василев: То по-скоро е обратното и аз нееднократно съм обяснявал. Първо, трябва да има съгласие за икономическата визия, политиките и по какъв начин и в какъв времеви порядък тези политики ще бъдат следвани. Ако това го няма, примерно, ако има желание тази година да сме на нулев дефицит, да не се подготвяме за Ковид пандемията, да кажем, че за пенсионерите не ни е грижа, аз имам съвсем различна визия икономически какво може и какво трябва да се случи в страната и няма смисъл да участвам във визия, която не споделям. Другото, което е много важно – и това, между другото, и с президента Радев, а преди това и с президента Плевнелиев беше условие да вляза в кабинетите – аз не идвам сам. Аз идвам с един екип, 15-20 човека, с които всъщност можем да свършим работа заедно. Сам човек нищо не може да направи. Тези хора са предварително ясни, CV-тата се показват и или имаме съгласие по екипа, или нямаме съгласие по екипа. И третото нещо е – реагирам изключително лошо на телефонни обаждания. Разбрали сме се за политики, разбрали сме се какво и как ще се случи, от там нататък аз имам свободата тези политики да ги провеждам.

Водещ: За тези два месеца получавахте ли лоши телефонни обаждания?

Асен Василев: Не. Но това го казвам в началото, за да няма неразбирателство.

Водещ: Как оценявате крайнодясната, според някои, програма на Николай Василев, която той обяви на пресконференцията?

Асен Василев: Тя би била една донякъде добра програма, ако не бяхме по средата на световна пандемия и криза. И ако последните 15 години не бяхме водили политика, в която голяма част от обществения ресурс да отива за хората с майбасите, вместо за хората, които ползват метрото. Според мен е дошло време в България тези огромни социални неравности - ние, между другото, ако погледнем в ЕС сме страната с най-голяма разлика между бедни и богати – те трябва да бъдат позатворени, първо. И второ, видяхме, че когато ресурсът се насочи към хората с майбасите, той не остава в България. Те си го вземат в кюлчета и пачки и отиват да си го харчат в Дубай. Това мисля, че е доста пагубно за българската икономика.

Водещ: И на фона на тази Ковид криза и световна криза всъщност, не само пандемична, данъци не се намаляват, а се вдигат.

Асен Василев: Нито се вдигат, нито се намаляват. Аз мисля, че данъчната ни система показва, че генерира достатъчно ресурс за това ние да можем да покрием всички политики, които трябва да покрием, стига да не го крадем този ресурс.

Водещ: Можете ли, г-н министър, в една минута да обясните защо е хубаво да пазаруваме с евро от 1 януари 2024 г.?

Асен Василев: Пазаруването няма да направи разлика в левове или в евро. Това, което ще направи разлика, и Вие може да го видите в банките и сега: реално кредитите ще станат една идея по-евтини и ще се махне за фирмите, които работят с Европа, което е горе-долу над половината ни износ в момента е към Европа, всеки път, когато трябва да изнасят или да внасят, плащат едни проценти, за да обменят левовете в евро. Тези проценти ще изчезнат. Реално това са ефектите, така да се каже. Махаме този все пак съществуващ политически риск някой да се събуди един ден и да приеме закон в Народното събрание, който да каже – ние искаме да сменим курса или искаме да махнем борда – това съществува. Реално, приемайки еврото, този риск изчезва. И другото нещо, което става – махаме цената, която плащаме всеки ден на банките, за да обменяме левове в евра, когато правим бизнес с Европа. Това са двата реални ефекта за хората.

Водещ: Докъде стигна работата на Министерството на финансите по закона, който трябва да ограничи свързаните фирми, уличени от Закона „Магнитски”? То под формата на закон ли трябва да бъде оформено?

Асен Василев: Да, това трябва да бъде под закон. Работим с Министерството на правосъдието, тъй като те са доста по-компетентни в законодателната част от Министерството на финансите.

Водещ: А Вие какво правите? Вие само показвате фирмите, а правосъдието трябва да напише закона?

Асен Василев: Не, ние правим нещо друго. Ние всъщност обясняваме какъв е смисълът на тази регулация. Смисълът на тази регулация не е в САЩ някой сложил фирма в някакъв списък, дайте сега и ние да я сложим при нас на някакъв списък. Основният смисъл на тази регулация е, че когато някой сложи фирма някъде – в САЩ или в Европа, между другото в Англия има подобни закони, в ЕС има подобни закони, това създава риск за икономиката на България. Това е заплаха за икономиката на България. Защото, ако банките продължат да работят с тази фирма или български фирми продължат да работят с тази фирма, шансът те да попаднат в същия този списък е доста голям. Попадайки в този списък, било българска банка, било българска фирма, автоматично тази банка и фирма това за нея е икономическа смърт. Тя не може да работи с чужбина, не може да прави парични преводи, всички пари са блокирани, никоя от чуждите банки, било на територията на страната, било в чужбина, няма да работят с тази фирма или тази банка. И това е една зараза на икономиката. Всъщност това е, което обсъждаме в Министерството на правосъдието и което ще предложим, живот и здраве, на парламента. България като държава трябва да има реакция, ако се получи такава икономическа заплаха, трябва да има институционална реакция как да се предпази. Това дали заплахата идва, защото някой е сложил в американски списък или в друг списък, е все едно да кажем, че ние няма да се пазим от Ковид, защото е китайски вирус. Е да де, но той е дошъл тук, трябва да се пазим.

Водещ: Нашият разговор започна с въпроса за управляваните пари на България. Аз Ви питах какви са крачките така да управлявате, че да няма 8 млрд. раздадени на наши хора, но за тези, които не са разбрали и не са чули, още веднъж да Ви върна на тази тема. Беше ли Ви интересно да видите как са разходвани парите на държавата в този мандат?

Асен Василев: Да. И не само да ги видя аз, а и да ги покажем и на хората, за да може съответно парламент и всички хора в България...

Водещ: Кое беше възмутителното в тези пари? „Автомагистрали” ли?

Асен Василев: „Автомагистрали” беше показателно – и АПИ, между другото – колко безпардонно се е процедирало, без въобще даже да се замислят, че някой някой ден може да тръгне да проверява какво се е случвало. Това да имаш договор за 20 млн. и по него да възлагаш поръчки за 180 млн., това да имаш бюджет от 380 млн. и по него да слагаш 2,9 млрд. разходи. Тук не говорим за договори в бъдеще, а разходи и директни поръчки. И да пишеш в доклада Министерският съвет да намери пари. Това е такова ниво на безпардонност – не бих го нарекъл безхаберие, защото то е абсолютно нарочно – беше абсолютно шокиращо. И другото много шокиращо, лично за мен, беше – знаете, говореше се за Фонда за лечение на деца, как нямало 10 млн. да си лекуваме децата в чужбина. Говореше се как, г-н Борисов споменаваше, за да дадем на пенсионерите трябвало да вземе от учителите и от полицаите. Ами не, оказа се, че трябва да вземе от приятелите, с които играят и си делят парите и си раздават всичките тези милиарди на поръчки. А не от полицаите. Ето – в момента нито взимаме от полицаите, нито взимаме от учителите, а има пари за пенсионерите. Единствените, които страдат, са тези, които са били абонирани за едни милиарди от държавата през поръчки.

Водещ: Лайт мотивът на служебното правителство – на финала, като равносметка – беше ли успешно изчегъртването, или беше успешна промяната?

Асен Василев: За мен беше важно да се види как се управляват парите и те да започнат да се управляват по-ефективно. И мисля, че в тази гледна точка, поне от гледна точка на Министерството на финансите, ние свършихме доста добра работа.

Водещ: А това, че „Фич” вчера потвърдиха положителната оценка на България, какво ни кара, да сме спокойни – парите и финансите в държавата ги има?

Асен Василев: Не само да сме спокойни. В разговорите с „Фич” всъщност те бяха заложили като основно тяхно притеснение, ако дойде Ковид вълна есента и зимата, дали ние ще сме готови да се справим, тъй като ни е много ниско нивото на ваксинация. И всъщност много подробно обяснихме, че имаме план, този план в момента е заложен и в актуализацията на бюджета, така че да минимизираме икономическите щети и да сме напълно подготвени за една такава вълна, което мисля, че спомогна за това да имаме BBB с положителна оценка, а не със стабилна или отрицателна – нека така да кажем.

Водещ: Благодаря Ви за този разговор. На финала на служебното правителство – Асен Василев, министърът на финансите, пред БНТ. Още веднъж Ви благодаря за това интервю.

 

Видео

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация