Отговор на парламентарен въпрос от Костадин Костадинов – народен представител от ПГ "Възраждане", относно въвеждане фигурата на Финансовия омбудсман
18.02.2022 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КОСТАДИНОВ,
Финансовият омбудсман е една от процедурите за алтернативно разрешаване на споровете между страни. България е приела такава колективна схема. С изменението на Закона за защита на потребителите през 2015 г., чрез която се транспонира изискването на Директива 2011/83/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 25октомври 2011 година относно правата на потребителите, се предвижда възможността за създаване на общи и секторни помирителни комисии за разрешаване на потребителски спорове към КЗП.
В областта на финансовите услуги са формирани следните секторни помирителни комисии, които потребителите могат да използват:
- Секторна помирителна комисия за разглеждане на спорове в областта на финансови услуги, включително и при предоставянето на финансови услуги от разстояние, свързани с предоставяне на потребителски и ипотечни кредити;
- Секторна помирителна комисия за разглеждане на спорове в областта на застраховането и застрахователното посредничество, включително и при предоставянето на финансови услуги от разстояние в тези сектори;
- Секторна помирителна комисия за разглеждане на спорове в областта на допълнителното социално осигуряване, на дейностите по осигурително посредничество, включително и при предоставянето на финансови услуги от разстояние, в тези сектори;
- Секторна помирителна комисия за разглеждане на спорове в областта на дейностите и услугите по чл. 5, ал. 2 и 3 от Закона за пазарите на финансови инструменти и на дейностите и услугите по чл. 86, ал. 1 и 2 от Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране.
Сезирането на секторната помирителна комисия се извършва с подаване на заявление в писмена форма до КЗП, като заявлението и придружаващите го документи могат да бъдат подадени и по електронна поща или онлайн чрез интернет страницата на КЗП. Помирителното производство съдейства за разрешаване на спорове между потребители и търговци чрез помирително предложение за страните, което, след като бъде одобрено от тях, има сила на споразумение между тях. Помирителното производство е безплатно за потребителите.
Реплика на Костадин Костадинов
Господин Василев, тези неща, които казахте, аз ги знам много добре. Въпросът беше какво е Вашето виждане, тъй като неслучайно акцентирах върху това, че в момента в ЕС ние сме единствената държава, която е без такава институция и имайки предвид, че в нашата страна, когато се каже евродиректива, все едно се казва десетте Божи заповеди, ми е много интересно как така някак си в продължение на много години се въвежда тази институция, която смятам, че има своите добри практики в другите европейски държави. С оглед на това, че КЗП търпи сериозна критика по отношение на дейността си, свързана с търговски спорове и с подобни помирителни комисии, смятам, че би следвало да се действа в тази посока, за да може в крайна сметка да се даде допълнителна гаранция за защита на финансовите права на българските граждани, които смятам, че търпят сериозни посегателства и нарушения през последните години поради ред причини. Не чух конкретния отговор на въпроса, който беше смятате ли да действате в тази посока или смятате, че това, което споменахте с оглед на тази форма, приета от нас като държава в лицето на КЗП върши тази работа достатъчно ефикасно и ако е така, в такъв случай смятате ли, че е възможно да кажем на нашите европейски партньори, че няма смисъл те да имат подобни институции, след като ние тук имаме челен опит, също европейски дотолкова, доколкото България е страна-членка на ЕС и това, което се случва в нашата страна, също е европейска практика.
Дуплика на вицепремиера и министър на финансите Асен Василев:
Господин Костадинов, за мисля, че ясно казах, че функциите на финансов омбудсман в момента се изпълняват от КЗП и секторните подкомисии. Ако смятаме, че тази работа е неефективна и вие имате такива виждания, ние сме отворени да седнем и да видим как тази работа може да стане по-ефективна. Но това да се премести от едно място, което в момента е КЗП, и да отиде на друго, което се казва финансов омбудсман, по никакъв начин няма да гарантира по-добра дейност на съответните органи. Другото, което е, че в директивата много ясно е записано, че орган може да бъде един човек или колективен орган, какъвто е случаят у нас с КЗП, и не сме единствената държава, която използва колективен орган.