Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Отговор на парламентарен въпрос от Румен Гечев– народен представител от ПГ на „БСП за България“, относно постъпленията в бюджета от публични вземания от хазартния бизнес през 2020 г.

26.02.2021 г.

 

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМИ ПРОФ. ГЕЧЕВ,

Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от Закона за хазарта всяка хазартна игра и дейност по този закон на територията на Република България може да се организира само с лиценз, издаден от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите или оправомощен от него заместник изпълнителен директор.

Информацията, която ще Ви представя за 2020 г., включва данни за лицата, получили лиценз по реда на Закона за хазарта за организиране на територията на страната на хазартни игри и на дейности по производство, разпространение и сервиз, и по внос, разпространение и сервиз.

Бюджетните постъпления от такси и данъци от хазартния сектор по предварителни отчетни данни за 2020 г. са общо в размер на 257 135 688 лв., в т.ч. от данъци 127 645 383 лв. и от такси 129 490 305 лева. В данните за постъпленията от такси за 2020 г. участват и 2 225 002 лв. приходи от годишни вноски от организаторите на хазартни игри с оглед спазването на Мерките за отговорен хазарт, приети от Европейския комитет за стандартизация (чл. 10а от ЗХ). За 2019 г. бюджетните постъпления от такси и данъци от хазартния сектор са в размер на 308 686 839 лв., в т.ч. от данъци 138 165 195 лв. и от такси 170 521 644 лева.

На база тези данни, процентното съотношение на постъпленията през 2020 г. спрямо приходите през 2019 г. е 83 на сто (или спад от 17 %), като при данъците това съотношение е 92 % (или спад от 8 %), а при таксите е 75 % (или спад от 25 %).

Следва да се отбележи, че спадът в приходите от данъци и такси от хазартния сектор през 2020 г. спрямо 2019 г. може да бъде обяснен с промените в Закона за хазарта през месец февруари 2020 г. и въвеждането на държавен монопол по отношение организирането на моментни лотарийни игри, в резултат на което бяха прекратени лицензите на няколко хазартни оператори. Влияние върху бюджетните приходи от хазартния сектор оказва и въведеното извънредно положение в страната и свързаните с това мерки за ограничаване на разпространението на COVID-19.

С приетите от 44-то Народно събрание през месец юли 2020 г.  промени в Закона за хазарта, администрирането на процесите и дейностите по лицензиране, обслужване, контрол и събиране на публичните вземания по Закона за хазарта преминаха от закритата Държавна комисия по хазарта към Националната агенция за приходите, считано от 8 август 2020 година.

С цел обезпечаване с необходимия човешки ресурс на посочените дейности, щатната численост на НАП е увеличена с 34 щатни бройки, считано от 1 септември 2020 година.  Във връзка с промените е изготвен план за действие в НАП, който доведе до промени във вътрешни нормативни актове на НАП, инструкции и споразумения за взаимодействие с други институции, както и действия във връзка с неприключили производства. Извършен е и анализ на организационно-управленска структура, подчиненост, функции и правомощия на структурните звена на ДКХ, с оглед изграждането на капацитет на НАП за администриране на хазартните игри. В кратки срокове са направени актуализации на работните планове, процедури, формуляри, функционални и длъжностни характеристики и други вътрешни за НАП документи. Направен е анализ на информационните масиви, инфраструктура, системи и регистри на ДКХ и преминаването им в НАП.

С Решение от 19.08.2020 г. на Управителния съвет на НАП е одобрена нова организационно-управленска структура на Централно управление на НАП, като считано от 12 октомври 2020 г. в ЦУ на НАП се създава нова дирекция „Надзор върху хазарта и хазартните дейности“, която е на пряко подчинение на изпълнителния директор на Агенцията. Новосъздадената дирекция е пряко отговорна за изпълнение на функциите по издаване, продължаване, отнемане и прекратяване на лицензи и свързаните с това функции по чл. 17 от Закона за хазарта. Останалите функции, вменени с посочената разпоредба, са разпределени  за изпълнение между съществуващи дирекции в структурата на НАП.

Дирекция „Надзор върху хазарта и хазартните дейности“ прие недовършените производства, свързани с лицензионната дейност и от началото на 2021 г. активно участва в изработването на предложения и решения в административното производство по ЗХ. Дирекцията е пряко ангажирана с издаването, отказването, прекратяването и отнемането на лицензи за организиране на хазартни игри, лицензи за производство, разпространение и сервиз, както и лицензи за внос, разпространение и сервиз на игрално оборудване, като образуваните и неприключени до влизането в сила на закона производства се довършват при досегашните изисквания в 9-месечен срок от влизането в сила на закона, освен ако този срок е по-кратък от срока, предвиден в закона за произнасяне.

На следващо място, в изпълнение на изискванията на чл. 10г от Закона за хазарта, НАП създаде и поддържа Регистър на уязвимите лица, с цел забрана или недопускането им до участие в хазартни игри. Създаден е и отдел „Методология на хазарта  и хазартните дейности“ в дирекция „Данъчно осигурителна методология“ в ЦУ на НАП, която е отговорна за осигуряването на правилното, единно и унифицирано прилагане на данъчното, осигурителното и законодателството в областта на хазарта.

За обезпечаване на новите структурни звена са проведени конкурентни подбори и конкурси за изграждането на капацитета им. Към настоящия момент се продължава провеждането на процедури за конкурентни подбори и конкурси за доокомплектоването  на дирекцията и отдела с необходимите експерти. Служителите текущо преминават през различни обучения, с оглед повишаване на професионалната им компетентност.

В резултат на приетите промени в Закона за хазарта, бяха изготвени и приети промени в подзаконовите нормативни актове (наредбите и тарифата за таксите, които се събират по Закона за хазарта). Приети  са 8 наредби от Министерския съвет и 1 наредба е издадена от министъра на финансите. 

 

БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО!

 

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация