Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2025
  • МАЙ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ - НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ НА „БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ“

21.05.2015 г.

 

Относно: Изпълнение на приходната част на държавния бюджет

           

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГЕОРГИЕВ,

 

В отговор на Ваше запитване с № 554-06-709/13.05.2015 г., относно изпълнение на приходната част на държавния бюджет, Ви уведомяваме за следното:

Настоящият анализ за постъпленията в държавния бюджет към 30.04.2015 г., е изготвен на основа на оперативна информация от Националната агенция за приходите (НАП) и Агенция „Митници". Също така следва да се има предвид, че направената съпоставка при анализа на данните не се отнася за преизпълнение на плана за периода, а се отнася за номинален ръст на приходите, администрирани от двете агенции, спрямо същия период на предходната година.

Приходите, администрирани от НАП и Агенция „Митници" за първите четири месеца на 2015 г., бележат значителен ръст, спрямо постъпленията за същия период на 2014 г.

Съгласно отчетните данни към 30.04.2015 г., постъпленията в приходните агенции са с 830,2 млн. лв. повече, спрямо тези, събрани към 30.04.2014 година (ръст от 11,8%). Ръстът на заложените приходи администрирани от НАП и Агенция „Митници" в разчета за 2015 г. е 4,4% спрямо изпълнението на тези приходи през 2014 г. Постъпленията към 30.04.2015 г. като ръст (11,8%), значително превишават годишният прогнозен ръст от 4,4% заложен в ЗДБРБ за 2015 г.

Основно ръстът на приходите се дължи на повече постъпления събрани от ДДС. Към 30.04.2015 г., са събрани с 436,7 млн. лв. повече, спрямо същия период на миналата година (ръст от 20,6%). Факторите, определящи това изпълнение са няколко: Декларираният данък за внасяне към 30.04.2015 г. е с 6,1% повече, в сравнение със същия период на миналата година, като при ефективно внесения данък ръстът е 7,5%. В резултат на по-високи обеми на сделки в страната в началото на текущата година, данъчно задължените лица са подали справки-декларации с по-голям размер деклариран ДДС за внасяне. От друга страна, се наблюдава намаление на ефективно възстановения данъчен кредит с 11,6%, спрямо същия период на миналата година.

След ДДС с най-голям дял по отношение ръста на приходите през 2015 г., са приходите по бюджетите на ДОО и НЗОК - 273,1 млн. лв. повече (ръст от 14,5%) , спрямо 2014 г. (вкл. 30 млн. лв. при ДЗПО). Следните фактори определят размера на тези постъпления: минималните осигурителни прагове по основните икономически дейности и групи професии нарастват средно с 4,4% за 2015 г., в сравнение с 2014 г.; увеличението на максималният месечен размер на осигурителния доход от януари 2015 г. от 2400 на 2600 лв. и увеличението на минималният осигурителен доход за земеделските производители и тютюнопроизводители от 240 лв. на 300 лв. от 1 януари 2015 година.

Приходите от акцизи към 30.04.2015 г. са със 113,8 млн. лв. повече (ръст от 9,8%), спрямо същия период на предходната година.

Съгласно оперативни данни от приходните агенции постъпленията към 30.04.2015 г., спрямо първите четири месеца на 2014 г. са с 830,2 млн. лв.по-високи, при 738,8 млн. лв. към 31.03.2015 г. Тези данни показват че продължава тенденцията на увеличаване на събираемостта и размера на постъпленията в приходните агенции.

Върху приходите, администрирани от НАП и Агенция „Митници", влияние оказват предприетите законодателни и административни мерки за борба с контрабандата, укриването на данъци и отклонението от данъчно облагане, а именно: мерките за повишаване събираемостта на просрочените задължения (Решение на Министерския съвет  № 788 от 2014 г., засиленият мониторинг върху длъжниците със задължения над 100 000 лв. и др.), фискалният контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, механизмът за обратно начисляване на ДДС при доставки на зърнени и технически култури и свързаните с него допълнителни мерки (засилен мониторинг и контрол върху отраслите преработващи зърнени и технически култури и засилен контрол върху доставките и движението на зърнени и технически култури с основен акцент върху износа и върху транспортните средства - камиони, железопътни композиции и кораби, превозващи зърнени и технически култури) и усъвършенстваният контрол върху целия процес, свързан с доставките и движението на течни горива от производител и вносител до краен потребител. Въведени са допълнителни мерки за по-ефективен контрол от митническите органи върху обектите, в които се въвеждат, произвеждат, складират и извеждат акцизни стоки чрез средства за измерване и контрол.

В заключение, следва да се отбележи, че предприетите мерки се очаква да окажат положителен ефект и през останалата част от годината. Следва обаче да се има предвид, че на настоящия етап трудно може да се оценят в пълнота всички фактори, които ще окажат влияние върху приходите в годишен план. Параметрите към момента дават основания да се очаква преизпълнение на годишните прогнози при някои данъци и осигурителните вноски, което от своя страна ще осигури изпълнението на заложените фискални цели за годината, а при наличие на фискална възможност ще позволи намаление на дефицита  в по-голям размер от планирания.

                       МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ: ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация