ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ГРОЗДАН КАРАДЖОВ - НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ НА РЕФОРМАТОРСКИЯ БЛОК
18.04.2016 г.
Относно: Приходи от таксиметрова дейност
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КАРАДЖОВ,
В отговор на Ваше запитване с изх. № 654-06-567/31.03.2016 г. относно приходи от таксиметрова дейност, Ви уведомявам за следното:
В табличен вид са представени данни за приходите в бюджета от таксиметрова дейност (ДДС, корпоративен данък и задължителни осигурителни вноски) за последните 5 години, както следва:
(хил. лева) |
|||||
2011 г. |
2012 г. |
2013 г. |
2014 г. |
2015 г. |
|
ДДС |
1 638,1 |
1 723,5 |
2 105,9 |
3 347,6 |
3 156,3 |
Корпоративен данък |
165,2 |
226,3 |
81,7 |
153,2 |
225,5 |
Осигурителни вноски |
6 787,7 |
7 042,3 |
6 711,7 |
6 507,9 |
6 260,6 |
Общо: |
8 590,9 |
8 992,1 |
8 899,3 |
10 008,8 |
9 642,4 |
По въпрос 1 - Правени ли са ревизии на таксиметрови компании и анализирани ли са резултатите за тях, какви са изводите от тях и има ли данни за системно укриване на обороти и избягване на данъци?
През 2013 г. от Националната агенция за приходите е изготвен анализ и оценка на риска от укриването на данъчни и осигурителни задължения от лица, извършващи таксиметрови превози. Анализът обхваща тригодишен период и в обхвата са включени извършените таксиметрови услуги на пътници с леки автомобили, като в него не са включени услугите, извършвани от маршрутните таксита.
Данните от анализа показват наличието на значителен риск по отношение на извършването услуги по таксиметров превоз на пътници. Разликата между стойността на извършените таксиметрови услуги и декларираните приходи е съществена за всяка една от анализираните години. Средният процент на отклонение в стойността на декларираните и действително извършените таксиметрови услуги е 89%, което означава, че само 11% от извършваните таксиметрови услуги се отчитат и съответно се облагат с данъци. Следва да се отбележи, че рискът се характеризира с висока честота и вероятност за проявление - обхваща средно 94% от лицата, извършващи таксиметров превоз на пътници.
При извършени оценки на актуалните характеристики на риска, резултатите показват, че размерът на щетите се запазва и в годините, следващи извършването на анализа на риска - 2014 и 2015 г.
Като извод от изготвения анализ на риска по отношение извършването на таксиметров превоз на пътници са констатираните две изключително негативни тенденции: значителни загуби за бюджета и много голям брой лица, укриващи и невнасящи данъци и осигуровки. Специфичните характеристики на предоставяните услуги, както и значителният брой на лицата, които не декларират и внасят данъци и осигуровки, практически водят до невъзможност това негативно явление да бъде овладяно само с административни мерки - извършване на проверки и ревизии от органите по приходите на Националната агенция за приходите.
С цел защита на фискалната позиция и минимизиране на риска за бюджетните приходи, чрез предотвратяване на възможностите за укриване и невнасяне на данъци от лицата, извършващи таксиметров превоз на пътници, са предвидени следните мерки:
1. Промяна в режима на облагане на таксиметровия превоз на пътници - въвеждане на алтернативен данък, който да замени облагането с корпоративен данък и данък върху доходите на физическите лица.
Въвеждането на алтернативен данък, с който да се облага таксиметровия превоз на пътници е спешна и ефективна мярка, в случаите когато се наблюдава мащабно укриване и невнасяне на данъци (корпоративен данък и данък върху доходите на физическите лица) от определен икономически отрасъл и отклонението от данъчно облагане е в особено големи размери, тъй като се предотвратяват възможностите в резултат на недекларирани обороти да се минимизират данъчните задължения. Едновременно с това алтернативният данък ще доведе до намаляване на административната тежест и разходите на данъчно задължените лица.
2. Свързване на електронните таксиметрови апарати с фискална памет с дистанционната връзка с Националната агенция за приходите.
Свързването на електронните таксиметрови апарати с фискална памет с дистанционната връзка с НАП, ще доведе до намаляване дела на сивата икономика и увеличаване на бюджетните приходи, чрез предотвратяване на възможността за укриване на търговски обороти и избягване на задължителната регистрация по Закона за данък върху добавената стойност.
По въпрос 2 - Ще бъдат ли свързани таксиметровите апарати онлайн с НАП и кога?
По отношение на таксиметровата дейност съществува несъответствие в нормативната уредба, тъй като Наредба № 35 от 1999 г. за функционалните и техническите изисквания към електронните таксиметрови апарати с фискална памет (Наредба № 35) не е приведена в съответствие с изискванията на чл. 24б от Закона за автомобилните превози (ЗАвП).
Съгласно приета промяна в чл. 24б от ЗАвП (обн. ДВ бр. 17 от 2011 г. ) е налице изискване използваните таксиметрови апарати, предназначени за регистрация и контрол на оборота от услугите с леки автомобили за таксиметров превоз на пътници, да имат фискална памет за дълготрайно съхранение на данни за реализираните обороти от таксиметрови услуги, която да отговаря на изискванията съгласно наредба за изискванията, на които трябва да отговаря фискалната памет на електронните таксиметрови апарати, предназначени за регистрация и контрол на оборота от услугите с леки автомобили за таксиметров превоз на пътници, въвеждането в експлоатация, регистрацията и контролът върху техническото състояние.
Към настоящия момент разпоредбите на Наредба № 35 не са в съответствие с изискването на чл. 24б от ЗАвП.
След 1 януари 2007 г. таксиметрови апарати които се пускат на пазара и\или са в употреба трябва да отговорят на изискванията определени в Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието на средствата за измерване, респективно на Директива 2004/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 31 март 2004 година относно измервателните уреди.
Предвид гореизложеното, преди да се предприемат действия по свързванe на таксиметровите апарати с дистанционна връзка с НАП е необходимо Наредба № 35 да бъде приведена в съответствие с изискванията на ЗАвП във възможно най-кратък срок, като се регламентират функционалните и техническите изисквания, на които трябва да отговоря фискалната памет на електронните таксиметрови апарати, предназначени за регистрация и контрол на оборота от услугите с леки автомобили за таксиметров превоз на пътници, въвеждането в експлоатация, регистрацията и контролът върху техническото състояние.
По отношение осъществяването на дистанционна връзка между електронните таксиметрови апарати с фискална памет (ЕТАФП) и НАП е необходимо да се отбележи следното:
1. За да бъде установена дистанционна връзка между ЕТАФП и НАП, е необходимо да бъдат въведени нови ЕТАФП и разработени нови технически и функционални изисквания към таксиметровите апарати, което изисква определен период от време, както за промяна в нормативната уредба, така и по отношение на производството, одобряването, пускането на пазара, закупуването и въвеждането в експлоатация на ЕТАФП.
2. Предвид спецификата на таксиметровите апарати, които измерват разстояние и време, както и първоначално повикване и престой, ще бъде необходимо да бъде разработено ново приложение от НАП (различно от съществуващата в момента дистанционна връзка между фискалните устройства и НАП по реда на Наредба № Н-18 от 2006 г.) за да бъдат приемани данните от ЕТАФП.
3. При таксиметровите апарати, които са с оценено съответствие и се признават в Европейския съюз, същите се внасят и пускат в експлоатация без допълнителни изисквания към тях. Предвид специфичното изискване на българската нормативна уредба, фискалните устройства да съхраняват оборотите от продажбите във вградена в апарата фискална памет и наличието на данъчен терминал, може би ще бъде необходима нотификация пред Европейската комисия по реда на Директива (ЕС) 2015/1535 на Европейския парламент и на Съвета от 9 септември 2015 г. установяваща процедура за предоставяне на информация в сферата на техническите регламенти и правила относно услугите на информационното общество.
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ:
ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ