Писмен отговор на въпрос от Мартин Димитров - народен представител от ПГ на „ПП-ДБ“, относно кога Министерство на финансите планира да започне информационна кампания за еврозоната, с какъв обхват и каква продължителност?
07.05.2025 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИМИТРОВ,
През ноември 2022 година с Решение на Координационния съвет за подготовка на Република България за членство в еврозоната беше приета Комуникационната стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната (КС), актуализирана през февруари 2024 година.
В Комуникационната стратегия са заложени принципите и задачите на информационната и комуникационната кампания, отговорните институции, етапите за изпълнение, целевите групи, каналите за разпространение на информацията и др. Тя е с дълъг хоризонт и има три фази, през които са планувани различни дейности, съобразени с етапите, през които ще премине страната ни по пътя си към еврозоната. Тя беше съгласувана и координирана в тясно сътрудничество с представители на ЕК, с които ще продължи партньорството ни до въвеждане на еврото.
Към момента кампанията се развива в рамките на първата си фаза, която ще завърши с приемането от Съвета на ЕС на регламенти относно приемането на България в еврозоната. В този период се планират и провеждат поредица от организационни и комуникационни дейности, част от които са изпълнени или са в процес на реализиране, сред тях от 2022 г. досега: организирани са конференции на високо ниво с участието на еврокомисари и други представители на европейските институции, финансови министри от държави-членки от еврозоната; изработен е официален информационен сайт за въвеждане на еврото – evroto.bg; създадени са лого, слоган и брандбук на кампанията; изработен е Наръчник за използване на базова творческа концепция (единен криейтив), ключови визии и послания; създадени са и се поддържат специализирани профили в социалните мрежи; изработено е видео съдържание и анимация; сключени са договори за закупуване на програмно телевизионно и радио време за излъчване на видео и аудио клипове; след проведена обществена поръчка е сключен договор за провеждане на количествени и качествени социологически изследвания за периода на кампанията и др. Всички дейности по кампанията се изпълняват по възможно най-прозрачния и публичен начин.
Към настоящия момент са сключени договори с предмет „Закупуване на програмно време за излъчване на информационни клипове в изпълнение на Комуникационната стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната“ с Българската национална телевизия, Българското национално радио, "БТВ Медиа Груп" ЕАД, „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД и „Радиокомпания Си.Джей” ООД, която управлява „БТВ радио груп“.
Втората фаза e интензивният период, който ще продължи до 1 месец след въвеждането на еврото. Той ще обхване възможно най-голям брой канали за комуникация, както е предвидено в приетата и съгласувана от Европейската комисия Комуникационна стратегия. Това са както класическите информационни подходи за комуникация, така и най-новите и съвременни комуникационни канали:
- Печатни и онлайн медии;
- Електронни медии – телевизии и радио;
- Социални мрежи и дигитално пространство;
- Събития в цялата страна;
- Външна и вътрешна реклама.
Фокусът на последната Трета фаза, която е един месец след въвеждането на еврото до 12 месеца след това , е върху защитата на интересите на потребителите, оценяването на процеса на въвеждането на еврото и провеждането на заключителни обществени проучвания за новата валута.
След вече подаденото искане на извънредни конвергентни доклади Министерството на финансите е в етап на обявяване на поредица от обществени поръчки за избор на изпълнители по различните дейности в изпълнение на Комуникационната стратегия. Съвместно с БНБ планираните дейности ще осигурят възможността за подробно разясняване и информиране на обществеността на място в близо 100 населени места в страната. Предвидено е тази дейност от кампанията да се реализира с партньорството на НСОРБ, кметове, областни управители, народни представители, Икономическия и социален съвет към Народното събрание, синдикални, работодателски и браншови организации, „Български пощи“, Асоциация на банките в България.
ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ