Писмен отговор на въпрос от Владислав Панев - народен представител от ПГ на "Демократична България", относно предприетите действия от НАП за събиране на публични задължения от 41 търговски дружества
17.05.2022 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПАНЕВ,
Във връзка с отправен парламентарен въпрос, относно предприетите действия от Националната агенция за приходите за събиране на публични задължения от 41 търговски дружества, опериращи най-вече в сферата на енергетиката, Ви уведомявам за следното:
Съгласно изведените от НАП данни към 31.03.2022 г., 41 бр. от 63 дружества са имали непогасени задължения към държавното обществено осигуряване (ДОО) и/или за допълнително задължително пенсионно осигуряване (ДЗПО) в общ размер на 166,1 млн. лв., в т.ч. главница в размер на 94,6 млн. лв. и доначислени лихви в размер на 71,5 млн. лв.
За 2 от тези дружества, с непогасени задължения за ДОО и ДЗПО в размер на 1,7 млн. лв., изпълнителното производство по реда на ДОПК вече е прекратено, или предстои да се прекрати на основаниe чл. 225, ал. 1, т. 4 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) поради несъбираемост (тъй като е установена липса на имущество/активи, срещу което да се насочи/продължи принудителното изпълнение или са с имущество/активи, предмет на предходно обезпечение/тежести в полза на кредитори с частни вземания, като стойността на активите не е достатъчна за удовлетворение на вземанията, ползващи се с право на предпочтително удовлетворение преди държавата).
Три от дружествата, с непогасени задължения за ДОО и ДЗПО в общ размер на 96,8 млн. лв., са в открито производство по несъстоятелност, като Националната агенция за приходите е предявила пред съда по несъстоятелността установените публични държавни и общински вземания. За още едно дружество с непогасени задължения за ДОО и ДЗПО в общ размер на 394 хил. лв. от страна на НАП е отправено искане пред компетентния съд за откриване на производство по несъстоятелност с молба изх. № 94-К-93/22#1/14.04.2022 г.
При 20 дружества задълженията са текущи - възникнали в последните 1-2 месеца, като обичайно същите се заплащат от лицата доброволно, с неголяма забава. Поради това същите са обект на постоянно наблюдение, с оглед недопускане на просрочия за по-продължителен период и готовност за предприемане при необходимост на действия за принудително събиране на дълга. Към момента 3 от тях са погасили дълга си в пълен размер.
По отношение на останалите 15 дружества, с непогасени задължения за ДОО и ДЗПО в размер на 65,8 млн. лв. производството по обезпечаване и изпълнение продължава. В хода на същото е извършено пълно проучване на наличното имущество: на паричните потоци, начина на разплащане с контрагентите и вземанията от трети лица, на движимите активи и недвижими имоти, както и на материалния интерес на другите кредитори, различни от НАП, в чиято полза има вписани тежести върху имуществото на длъжниците (особени залози/запори/възбрани/ипотеки) преди НАП, и са предприети необходимите действия за обезпечаване и събиране на задълженията им по реда на ДОПК. Към момента:
- 3 дружества, с непогасени задължения за ДОО и ДЗПО в размер на 872 хил. лв., са с изцяло обезпечен дълг и от страна на лицата са налице поети ангажименти за своевременното погасяване на задълженията в пълен размер, като са обект на постоянен мониторинг;
- за останалите 12 дружества с непогасени задължения за ДОО и ДЗПО в размер на 64,9 млн. лв., продължават активни действия по принудителни изпълнение на обезпечените активи, вкл. публична продан и изпълнение на вземанията им от трети задължени лица.
Производство по несъстоятелност по отношение на търговец се открива при наличие на алтернативно посочени в Търговския закон основания. Разпоредбите на чл. 607а от ТЗ, чл. 608, ал.1 от ТЗ и чл. 742 от ТЗ регламентират неплатежоспособността и свръхзадължеността като основания за откриване на производство по несъстоятелност. Търговският закон, в разпоредбата на чл. 608, ал. 1, т. 2 от ТЗ, дефинира състоянието на неплатежоспособност като невъзможност на търговеца да изплаща публично-правните си задължения към държавата или общините, свързани с търговската му дейност.
Интересът на Национална агенция за приходите от предприемане на действия по откриване на производство по несъстоятелност срещу търговец е обусловен от възможността при разпределение на суми, получени от осребряване на активите на длъжника да се стигне до по-висока степен на удовлетворяване на публичните вземания, спрямо тази при производството по индивидуално принудително изпълнение по реда на ДОПК.
В случаите, когато за обезпечаване събирането на публичните вземания срещу търговско дружество, са наложени обезпечителни мерки по реда на ДОПК би могло да се стигне до частично удовлетворяване на вземанията без да е необходимо извършването на разноски по несъстоятелността, които включват както възнаграждението на синдика, така и други одобрени от съда разходи. По силата на чл. 722, ал. 1, т. 3 от Търговския закон (ТЗ) в производство по несъстоятелност всички тези разноски биха били удовлетворени предпочтително преди публичните вземания срещу длъжника.
АСЕН ВАСИЛЕВ
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ПО ЕВРОФОНДОВЕТЕ И
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ