Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

Писмен отговор на въпрос от проф. Румен Гечев – народен представител от ПГ „БСП за България“, относно конкретни реализиращи се проекти от дейността на "Фонда на фондовете"

29.04.2020 г.

УВАЖАЕМИ ПРОФЕСОР ГЕЧЕВ,

 

В отговор на поставените от Вас въпроси в писмо № 054-06-433/16.04.2020 г. до министъра на финансите, относно конкретни реализиращи се проекти от дейността на "Фонда на фондовете", Ви информирам за следното:

Фонд мениджър на финансови инструменти в България“ ЕАД започна дейността си в началото на 2016 г., като обедини управлението на финансови инструменти, финансирани със средства по Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) в страната за настоящия програмен период (2014-2020), постигайки прилагането на консистентни добри практики в този процес, както и икономии от мащаба.

Финансовите инструменти (ФИ) са въведени от Европейската Комисия като катализатор на растежа и заетостта в икономиката чрез съчетанието на публични и частни ресурси.

Стратегическите цели на дружеството, най-общо включват:

  • Подобряване на достъпа до финансиране на крайните получатели, което да спомогне за постигането на целите на съответните оперативни програми;
  • Постигане на устойчиво управление на финансовите инструменти на национално ниво;
  • Мобилизиране на частен капитал за постигане на целите на оперативните програми;
  • Изграждане на местен капацитет за управление на финансови инструменти, за преодоляване на зависимостта на България от външната експертиза в тази връзка.

Оперативен модел

Предвид приложимите към ЕСИФ европейски регулации, фондът сключва споразумения с Управляващите органи на съответните оперативни програми, с които те му делегират управлението на финансовите инструменти, които попадат в тяхната сфера. Най-общо обхвата на тези мандати, включва:

  • Структуриране на условията, приложими към съответния инструмент;
  • Изграждане на рамката за провеждане на процеса по избор на финансови посредници, както и извършване на самия избор;
  • Сключване на оперативни споразумения (ОС) с посредниците;
  • Мониторинг на изпълнението по оперативните споразумения и управление на взаимоотношенията с посредниците;
  • Оперативна и финансова отчетност;
  • Управление на риска.

Финансови споразумения

Спазвайки европейските изисквания, прилагането на финансовите инструменти се предхожда задължително от договаряне и сключване на финансови споразумения за прилагане на инструментите и делегирането на съответните права и задължения от Управляващите органи (УО) на съответните Оперативни програми. Предвид спецификата и всеобхватността на този процес, договарянето бе финализирано както следва:

  • Споразумение с ОП Развитие на човешките ресурси 2014-2020, май 2016 г.
  • Споразумение с ОП Иновации и конкурентоспособност 2014-2020, август 2016 г.
  • Споразумение с ОП Региони в растеж 2014-2020, Ноември 2016 г.,
  • Споразумение с ОП Околна среда 2014-2020 по отношение на финансов инструмент в сектор Отпадъци, Януари 2017 г.
  • Споразумение с ОП Околна среда 2014-2020 по отношение на финансов инструмент в сектор ВиК, Юли 2018 г.
  • В допълнение, от февруари 2018 г., дружеството влезе и в ролята на холдингов фонд по програмата JESSICA от предходния програмен период (2007-2013), като пое управлението на средствата от Европейската Инвестиционна Банка.

Оперативни споразумения

Реалното структуриране на ФИ и стартирането на процеса за избор на финансови посредници започва от дата на подписване на финансово споразумени с УО, самото изпълнение и отпускане на средства започва с подписване на ОС, чрез което ресурсът се възлага на търговските банки и финансовите посредници.

Предвид приложимите регулации, прилагането на финансовите инструменти в страната включва прилагането на процедури по ЗОП при избор на финансови посредници. Към      месец март 2020 г., дружеството е завършило осем такива процедури и възложило прилагането на инструменти с общ бюджет от приблизително 825 млн. лева , чрез 16 оперативни споразумения. По този начин, вече са договорени 68 % от средствата под управление във Фонд на фондовете.

Към момента успешно избраните финансовите посредници за управление на публичен ресурс, са както следва:

Подписани оперативни споразумения с финансови посредници

Оперативно споразумение

Дата на подписване

Бюджет

ОП Развитие на човешките ресурси

СИС Кредит АД

Декември 2017

1,4 млн. лв.

Микрофонд АД

Декември 2017

2,0 млн. лв.

Първа Инвестиционна Банка АД

Юни 2019

15 млн. лв.

Микрофонд АД

Юни 2019

3 млн. лв.

СИС Кредит АД

Юни 2019

2,5 млн. лв.

ОП Региони в растеж

Фонд устойчиви градове: ФГР София

Септември 2018

87.4 млн. лв.

Фонд за устойчиви градове: ФГР Юг

Септември 2018

135.5 млн.лв.

Регионален фонд за градско развитие: ФГР Север

Септември 2018

130,4 млн. лв.

ОП Околна среда

Европейска Банка за Възстановяване и Развитие

Октомври 2018

225,5 млн. лв.

ОП Иновации и конкурентоспособност

Иновейшън Акселерейтър България

Март 2019

27,4 млн. лв.

Ню Вижън 3

Декември 2018

37,4, млн. лв.

Морнинг Сайд Хил

Май 2019

47,1 млн. лв.

Витоша Венчър Партнърс

Предстои подписване на ОС*

35,6 млн. лв.

БГ Мец

Предстои подписване на ОС*

75,3 млн. лв.

* посредниците са избрани и ФнФ е в готвност за подписване на оперативните споразумения, като изчаква тяхната регистрация от КФН

КОНКРЕТНИ ПРОЕКТИ, ПОЛУЧИЛИ ПОДКРЕПА С ФИНАНСИРАНЕ ОТ ФОНД НА ФОНДОВЕТЕ

Съгласно приложената финансова структура, всеки кредит или дялова инвестиция изисква комбинация с частни средства, като по този начин наличните средства значително надвишават ангажирания публичен ресурс.

Финансовите инструменти, по които вече е предоставена подкрепа на конкретни проекти на крайни получатели, под формата на одобрено финансиране е както следва:

Предоставена подкрепа на проекти на крайни получатели посредством одобрено финансиране, до март 2020

Оперативна програма

Брой договорени проекти

Общ финансиране от ФИ

ОП Региони в растеж 2014-2020

31

86,8 млн. лв.

ОП Развитие на човешките ресурси 2014-2020

159

3,0 млн. лв.

ОП Околна среда 2014-2020

1*

17,0 млн. лв.

ОП Иновации и конкурентоспособност 2014-2020

5

5,5 млн. лв.

ОП Региони в растеж 2007-2013 (JESSICA)

11

14,1млн. лв.

* Стартът на изпълнението е обвързан и с началото на процеса по кандидатстване за БФП от страна на операторите. В рамките на периода след подписването, ЕБВР успя да придвижи успоредно работата по разглеждане на финансиране за повечето оператори и през първо тримесечие започна финализирането на най-зрелите проекти с подписването на финансиране за ВиК Русе в размер на 8,6 млн. евро.

В допълнение към горепосоченото, към 30 март 2020, посредниците отчитат и достатъчен брой и обем сделки, които да подкрепят продължаващото развитие на кредитните им и инвестиционни портфейли. Например, само за тримесечието фондовете, подкрепени със средства от ОПРР 2014-2020 са одобрили финансиране за 12 нови проекта на стойност 26,3 млн. лв.

Предвид значителният брой на подкрепени проекти от Фонд на фондовете, чрез нашите партньори, финансови посредници, бихме представили няколко примера с оглед илюстрирането на техните характеристики.

  • Парк „Възраждане“, София, Изграждане на парк и термо-минерален рекреационен комплекс

 

С финансиране, одобрено през май 2019, в размер на 5,3 млн. лв., Фонд за устойчиви градове (ФУГ) подпомогна за завършването в края на 2019 на проект за интегрирано и устойчиво градско възстановяване с бюджет от близо 10 млн. лв. Проектът е отличен сред трите най-добри такива в рамките на FI-CAMPUS Showcase Award 2019, част от най-мащабния форум за финансови инструменти в Европа FI-CAMPUS 2019 за финансови инструменти под ЕСИФ, в Брюксел, Белгия, организиран от ЕИБ.

  • Обновяване на Драматичен театър „Апостол Карамитев“, Димитровград

 

    • Проектът е с общ бюджет от близо 2,1 млн. лв., като финансирането, предоставено с подкрепата на ОПРР от ФУГ спомага за реновирането на една от емблематичните сгради и културни центрове в Димитровград.
  • Реновиране на Клиника по изгаряния и пластична хирургия в „Пирогов“ с реинвестиране по JESSICA

 

    • Проектът е на стойност от над 10 млн. лв. и бе завършен в края на 2019г. Предоставеното финансиране от посредника на ФМФИБ възлиза на 5,9 млн. лв., като в резултат се финансира цялостна реновация на клиниката и закупуване на медицинска техника.
  • Спортна инфраструктура

 

Изграждане на спортен комплекс Владислав Варненчик за практикуване на всички видове масов спорт, гр. Варна. Средствата възлизат на 7,1 млн. лв., от които 4.2 млн. съфинансиране от ФМФИБ.

  • Финансиране на фондация Синергия

 

    • Посредникът на ФМФИБ, СИС Кредит предостави нисколихвен кредит на социално предприятие Синергия за изграждането на кабинет за рехабилитация и масажи, в който работят незрящи граждани. Проектът е завършен.
  • Финансиране на Менталика

 

    • Посредникът на ФМФИБ Микрофонд, предостави нисколихвен кредит на фирма Менталика за изграждане на център за ментална аритметика и емоционална интелигентност за деца и за терапия за възрастни. Проектът е изпълнен.
  • Финансиране за изграждане и рехабилитация на ВиК мрежата в РусеПредоставеното финансиране е насочено към проекти в сферите градска среда, културна инфрастуктура (музеи, библиотеки, читалища), индустриални зони, спортна инфраструктура, градски транспорт и други.ПРЕДИМСТВАТА ЗА БЕНЕФИЦИЕНТИТЕ, КОИТО СЕ ФИНАНСИРАТ ЧРЕЗ ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ ОТ ФОНД НА ФОНДОВЕТЕ.Чрез прилагането на финансови инструменти, структурирани чрез средства управлявани от ФМФИБ, крайните получатели (бенифицентите) получават облекчения по отношение на лихвените нива, тъй като в общия случай върху средствата, които са отпуснати (или гарантирани) от ФМФИБ не се дължи лихва или такса, а за останалата част от кредита (осигурено съфинансиране от посредника) се прилага пазарна лихва. По този начин на крайният получател се предлага продукт с лихвени нива под средните пазарни.Чрез тези три подхода, а именно:

 

  • В допълнение, ФМФИБ прилага облекчени условия за предоставяне на обезпечение върху ресурса управляван от Дружеството, като съгласно структурата и спецификата на всеки от инструментите, обезпечението изисквано от бенифициентите е в по-малък размер от стандартната банкова практика и правила за кредитиране на търговските банки,
  • Инструментите, управлявани от ФМФИБ обхващат и са насочени към голяма част от секторите и икономическите субекти, в които обичайните финансиращи институции, като търговските банки имат по-нисък интерес за кредитиране, поради високият им рисков профил. Такива например са, социални предприятия, стартиращи микропредприятия на уязвими лица като безработни младежи, общини и общински дружества, високотехнологични стартъп компании и други.
  •  
  • През януари 2020 г, ЕБВР, със съфинансиране от ФМФИБ, договори финансиране в размер на близо 17 млн. лв. за ВиК Русе. Кредитът ще спомогне за изграждането и рехабилитацията на 63 км. тръби за питейна вода, 40 км. инфраструктура за отпадни води и 5.5 км. свръзка, която да осигури вода за малко населено място в региона. Инвестицията ще подобри ВиК услугата за над 220 хиляди жители на областта.
  • Насоченост към неатрактивни за стандартния банков пазар сектори и субекти, поради по-високият им рисков профил
  • Лихвени облекчения по ресурса предоставен от ФМФИБ
  • Облекчени условия за  обезпеченост на кредитите с ресурс от ФМФИБ, включително и необезпечени кредити за стартиращи компании

се цели максимално облекчаване и подпомагане на бенифициентите, чрез подходи различаващи се от стандартната банкова практика.

РАЗХОДИ НА ДЕЙНОСТТА НА ФОНД НА ФОНДОВЕТЕ

Фонд на фондовете е учредено акционерно дружество по Търговския закон, не е разпоредител с бюджетни средства и се самоиздържа чрез такси за управление върху ресурсите включени в него. Предвид комплексната и експертна работа на този тип организации, ЕС е предвидил специална уредба, която да гарантира финансовата самостоятелност и стабилност на организациите, прилагащи финансови инструменти под ЕСИФ като фонд на фондове. Делегираният регламент (ЕС) 480/2014 изрично предвижда възможността и дефинира размера на възнаграждението на този вид организации, като в голямата си част то е базирано на резултата.

По отношение на разходите, дружеството изготвя ежегодни обосновани бизнес планове и бюджет, които се одобрянат от Надзорния му съвет в съответствие с добрите практики по корпоративно управление. Процедурите, свързани с контролната среда (както и организационната структура) на Фонда е изградена с консултантска помощ на трите водещи международни финансови институции, Световна банка, ЕИБ и ЕБВР и е одитирана от ОСЕС, което дава увереност за ефективно финансово управление.

Увеличението на разходите за управление е в резултат от развитието на дейността, необходимостта от попълване на експертния състав на дружеството и от увеличаването на разходите, свързани с публичното присъствие на дружеството.

В допълнение, през 2018 г., дейността на дружеството се разраства и в друго направление, като е създадено и започва да функционира управление „Проектна информация и финансиране“. Звеното е създадено на база Меморандум за разбирателство между Република България и Европейска инвестиционна банка (ЕИБ) и цели да функционира успешно като единна точка за достъп до комплексната система от Европейски фондове, програми и инструменти, приложими в България. Разходите свързани с издръжка на УПИФ се поемат от дружеството и допринасят за увеличение на съответните пера в отчета на доходите му. Учредяването на управление се оказа изключително успешна инициатива в помощ на проектните инициатори в България. Съгласно наличната информация към края на март 2020, се доказва необходимостта от това звено, предвид факта че е предоставило информация на над 430 запитвания за финансиране на инвестиционни проекти.

ПУБЛИКУВАНЕ НА ГОДИШЕН ФИНАНСОВ ОТЧЕТ

Годишният финансов отчет на дружеството е изготвен в съответствие с международните стандарти за финансова отчетност и ще бъде публикуван, заедно с одиторския доклад в предвидения по закон срок, т.е. 30 юни 2020 година.

                                   

 

           МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ:

                                                            Владислав Горанов

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация