Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • СЕП
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Блиц контрол: Отговор на парламентарен въпрос от Александър Александров – народен представител от ПГ на „Има такъв народ“, относно планираните разходи за отбрана

13.05.2022 г.

Александър Александров:

УВАЖАЕМА ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ МИНИСТРИ,

УВАЖАЕМИ КОЛЕГИ,

Уважаеми господин Василев, моят въпрос е свързан с това, че преди две седмици излезе актуализираната средносрочна бюджетна прогноза на МФ до 2025 г. макар че това е прогноза, прави впечатление, че за 2023 г., а и следващите, планираните разходи за отбрана са в две направление. Първо, военният бюджет, а второ капиталовите разходи, свързани с модернизация. Разходите по военния бюджет за 2023 г. имат съществено намаление спрямо 2022 г. с около 200 млн. лв., но като цяло са прехвърлени към разходите под черта и цялото увеличение е видимо. Въпросът е това намаление в чисто военния бюджет дали са преди всичко капиталови разходи на МО или разходи за издръжка с цел най-вероятно да може да се консолидират разходи в МФ, за да може по-добре да се изпълняват проектите за модернизация. От друга страна, ако това са разходи, свързани с капиталовата програма на МО, има опасност да нарушат дейността на ръководството на МО по отношение на флексибилността на някои малки обекти от портфолиото на МО. Надяваме се, че тези разходи не са свързани пък с личния състав. Моля за коментар.

Асен Василев:

Благодаря за въпроса, господин Александров.

Отговорът, всъщност, е много прост. В бюджета на МО като капиталови разходи се залагат проекти, които МО е заявил, че има готовност да изпълни и да разплати в съответната година. Ако няма готовност да изпълни и разплати проектите, те се залагат в централен бюджет и съответно при готовност да се изпълнят проектите и да се разплати, се използва централният бюджет. Това прехвърляне на разходи от бюджета на МО към централния бюджет е, защото има проекти с характер, за които няма готовност да бъдат изпълнени и разплатени в съответната година, затова влизат в централния бюджет, когато има възможност да бъдат изпълнени и разплатени, те, разбира се, ще отидат в бюджета на МО. Тоест, МО ни е подало по-малко проекти в бъдещи години, което е нормално, за които има готовност да бъдат изпълнени и разплатени, ние, имайки предвид ситуацията, сме предвидили доста буфери в централния бюджет, за да може евентуално, когато тези проекти бъдат реализирани, да имаме предвидени средства за тях, така че те да бъдат дадени на МО

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация