Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ПИТАНЕ ОТ ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ - НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ "БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ"

06.11.2014 г.

 

Относно: Политиката по приходите в държавния бюджет към 30 септември 2014 г. и очакваното изпълнение към 31 декември 2014 г.

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ТЪРНОВАЛИЙСКИ,

                                                         

Законът за публичните финанси и срокът за внасяне на годишния Закон за бюджета е инструктивен срок, както вие знаете. Ние имаме готовност и го оферирахме в рамките на бюджетната процедура, стартирала още през месец февруари, до момента Министерството на финансите има на 90% и повече готови разчети, прогнози, макроикономическа рамка и всичко по Закона за бюджета. Разбира се, бюджетът за следващата година е съвсем различен въпрос и политиките, които трябва да бъдат заложени в закона, е редно да бъдат направени от редовно правителство. Актуализацията, предвид на спешността, и като поет ангажимент, разбира се на служебното правителство, беше направена и внесена.

По отношение на приходната част - основният проблем на приходите е тяхното надценяване в контекста на приходите по консолидираната фискална програма с над 2 млрд. лв. спрямо отчета за 2013 година, и с 1,7 млрд. лв. на данъчните приходи за тази година. Ние дебатирахме с вас макроикономическите показатели - ръст от 1,8,  който очакваме да бъде 1,5, проблемът обаче е в дефлатора, който отива в отрицателни стойности поради ниските цени, ниските опции на събираемост най-вече на ДДС от внос, като база и стойността на тези параметри.

В рамките на действията, които се предприемат през цялата година от служебното правителство, очакванията за неизпълнението на приходите е да има увеличение с 1 млрд. лв. на приходите, но не и да се компенсира пълният размер от 2 млрд. лв., който е по консолидираната фискална програма.

Общият размер на приходите и помощите по държавния бюджет към деветмесечието е в размер на 13 312 млн. лв., което представлява 69% изпълнение на разчетите по Закона за държавния бюджет. Данъчните постъпления по държавния бюджет към същия период са в размер на 11 837 млн. лв. или 68,3% изпълнение на годишните разчети. Съпоставено със същия период на 2013 г. данъчните постъпления нарастват с 2,6% или с близо 300 млн. лева.

Очакваното неизпълнение, което сме заложили в актуализацията на бюджета, разбира се сигурно ще има частична корекция в тези параметри, тъй като това е правено преди повече от месец, е в размер на 1 061,8 млн. лв. по-малко от заложените приходи по ЗДБРБ за 2014 година.

Във връзка с допълнителните механизми и мерки в конкретния аспект:

1. Механизъм за обратно начисляване на ДДС при доставки на зърнени и технически култури

Този механизъм за обратно начисляване на ДДС при доставки на зърнени и технически култури е именно, за да се предотврати изместването на данъчните измами с ДДС в други икономически сектори (преработвателна промишленост - мелнични комбинати, пивоварни, производители на етилов алкохол и други), както и да се предотврати декларирането на фиктивен износ на зърнени и технически култури, към основната мярка (механизъм за обратно начисляване на ДДС) са набелязани и се реализират от НАП следните допълнителни административни мерки:

  • Засилване на контрола върху доставките и движението на зърнени и технически култури с основен акцент върху износа на тези стоки и върху транспортните средства - камиони, железопътни композиции и кораби, превозващи зърнени и технически култури;
  • Идентифициране на лицата, ползващи механизма за обратно начисляване и засилен мониторинг и контрол върху дейността им;
  • Наблюдение и засилване на контрола върху отраслите свързани с преработване на зърнени и технически култури.

Бюджетният ефект от въведения механизъм за обратно начисляване на ДДС към 31.10.2014 г. е в размер на 149 млн. лева.

2. Фискалният контрол върху движението на стоки с висок фискален риск

Движението на стоки с висок фискален риск непрекъснато се усъвършенства като от една страна се разширява обхватът на рисковите стоки подлежащи на контрол, а от друга страна проверките по фискален контрол са с основен акцент вътреобщностното придобиване на рискови стоки от други държави-членки на ЕС. Освен първоначално разкритите фискални пунктове на ГКПП с Румъния и Гърция, допълнително са разкрити такива фискални пункта на ГКПП със Сърбия и Турция и на двете морски пристанища - Варна и Бургас.

Очакван допълнителен ефект за бюджета - 25 млн. лева.

3. Контрол върху доставките и движението на акцизни стоки

Определено имаше проблем в комуникацията между НАП и Агенция „Митници" по отношение на информацията, размяната, която е свързана с реализацията най-вече на горива при излизането на горивата от акцизните складове.

Информационната система БАЦИС на Агенция „Митници" и информационната система за контрол на горивата на НАП са вързани и именно ефектът, който е от проследяване на ДДС при реализацията на тези акцизни стоки се очаква да бъде в рамките на - 34-35 млн. лева.

4. Мерки за повишаване на ефективността на принудителното събиране от НАП - има засилено събиране на просрочията, които са формирани, от началото на годината до сега.
Тук очакван ефект за централния бюджет - 241 млн. лева.

Разбира се всичките тези ефекти са отразени и в прогнозата, която сме направили в рамките на очакваното изпълнение на приходите на консолидираната фискална програма и на Закона за бюджета. Ще ви предоставя таблица, която разбива данъците в различните периоди.

 

БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация