Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ПИТАНЕ ОТ ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ, ОТНОСНО: ПОЛИТИКАТА НА БЪЛГАРСКОТО ПРАВИТЕЛСТВО ЗА ПОВИШАВАНЕ ЕФЕКТИВНОСТТА НА КОНТРОЛА ПО ИЗРАЗХОДВАНЕ НА ПУБЛИЧНИТЕ СРЕДСТВА И ПРОВЕЖДАНЕТО НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ ВЪВ ВСИЧКИ СФЕРИ НА БЪЛГАРСК

26.09.2008 г.

БЛАГОДАРЯ Г-Н ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМИ Г-Н ЧАЧЕВ,

Институцията, която Вие цитирахте, въз основа на които данни развихте въпроса, е в резултат на  реформите, осъществени от правителството още в началото на своя мандат в края на 2005 и през 2006 година. В резултат на които реформи беше децентрализиран вътрешния контрол и въведен принципът на управленската отговорност- една модерна система за вътрешен контрол, каквато съществува в практиката на другите, особено по- старите страни членки на ЕС. Това е в отговор на Вашия извод, че е последващ контролът и всъщност той върви след събитията, доколкото аз Ви разбрах. Т.е. искам да кажа, че още в първите си стъпки правителството направи мащабна реформа във финансовия контрол, която като общ извод върви успешно, въпреки че в отделни звена се наблюдават пропуски, разбира се. Но реформата наистина беше доста сериозна и трудно може да очакваме, че в кратък период от време ще даде търсените резултати, както в стари страни членки, в които тези контролни системи са изграждани с десетилетия.

Конкретно на Вашия въпрос за обществените поръчки:

С цел повишаване ефективността на контрол по разходване на публичните средства и при провеждане на обществените поръчки, правителството подготви проект на закон за изменение и допълнение на закона на обществените поръчки, който е в процес на обсъждане тук в комисиите на народното събрание. Най-съществените изменения в проекта в голяма степен обобщават идентифицираните до този момент слабости. Целите на подобренията в закона са насочени към разширяване функциите и повишаване на предварителния контрол върху обществените поръчки чрез разширяване функциите на наблюдателите от Агенцията по обществени поръчки. Създаване на допълнителни гаранции за осигуряване на публичност и прозрачност на процедурите за тяхното възлагане чрез промени в състава и правомощията на комисиите за избор на изпълнители на обществени поръчки.

Повишаване на административния капацитет на Агенцията за обществени поръчки и увеличаване и прецизиране на правомощията на нейните органи. Привеждане в съответствие на Закона за обществени поръчки с последните изменения в регламентите засягащи съответната материя. Изготвен е още един проект за изменение на Закона за Държавната финансова инспекция, където на Държавната финансова инспекция се дават допълнителни правомощия по проверки в бенефициенти по структурните и пред- присъединителните фондове, което считаме че, допълнително ще създаде предпоставки за по-сериозен контрол на място, слабото звено в цялата система, и ще намали в значителна степен допусканите нередности, не бих използвал по-сериозни изрази, в много от процедурите и при усвояване на предприсъединителните и структурните фондове. По отношение на Фонд „Републиканска пътна инфраструктура", бих искал да Ви уведомя за Ваше сведение, че ако вземем последните няколко години след 2004 г. във Фонда са извършени поне по една проверка съответно от Агенцията за финансов контрол, респективно Агенцията за държавна финансова инспекция, Сметната палата, Европейската сметна палата, одитното звено на генерална дирекция „Регионална политика", одитното звено на министерство на финансите и разбира се последните проверки, които Вие цитирахте на Кей Пи Ем Джи. Всички проверки без изключение, в това число и на Кей Пи Ем Джи, са приключвали с квалифицирано мнение, на одитен език това означава, че системите за управление и контрол на финансовите средства са получили задоволителна оценка и всички тези проекти са набелязвали препоръки за подобряване на работата, като след всяка една от проверките ръководството на фонда е вземало съответни мерки. Не случайно през 2006 г. една от дирекциите на фонда бе акредитирана за работа по ИСПА, по разширената деценртализация, а през 2007 година фондът бе определен като краен бенефициент по оперативна програма „Транспорт" от генерална дирекция „Регионална политика".

Всичко това го казвам, за да не се създаде впечатление, че едва ли не проверката на Кей Пи Ем Джи е първа и до този момент не е правено нищо във фонда. След проверките в Кей Пи Ем Джи и идентифицираните допълнителни слабости, които сигурно до този момент не им е обръщано сериозно внимание на конфликти на интереси, бяха набелязани поредица от мерки от регулаторен и институционален характер, които доведоха до фактически трансформиране на цялата институция и в момента след поправките в закона се институционализира по същество нова институционална структура на фонда. Законът създава предпоставки, качеството на контрол, особено предварителен контрол, да бъде на доста по-високо равнище.

Благодаря за вниманието!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация