Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ПИТАНЕ ОТ ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ, ОТНОСНО: ОТНОСНО ПРИЧИНИТЕ ЗА ЗАБАВЯНЕТО В ПРИЕТАТА СТРАТЕГИЯ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ПУБЛИЧНАТА ИНФРАСТРУКТУРА НА БЪЛГАРИЯ И ПОУКИТЕ ОТ ПРОПИЛЕНИТЕ МИЛИОНИ ОТ ДЪРЖАВНАТА КОМПАНИЯ „ПУБЛИЧНИ ИНВЕСТИЦИОН

09.11.2007 г.

БЛАГОДАРЯ Г-Н ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМИ Г-Н ЧАЧЕВ,

Вие зададохте всъщност повече въпроси отколкото предварително оповестения и бързам да направя едно уточнение. След формиране на новото правителство не са приемани никакви решения по отношение разширяване на списъците за финансиране на проекти по линия на ПИП. Само са до-финансирани решени вече проекти. Аз съм подготвил пълна информация за Вас, при Ваше желание ще Ви я предоставя.

С няколко думи по отношение на въпросите:

ПИП, създаден с цел да финансира публичната инфраструктура, изигра своята роля, а проектите са пред приключване, буквално няколко проекта се до-финансират и ПИП ще бъде затворена в края на настоящата година. За всички проекти, които са съ-финансирани имаме пълната проектно-сметна документация и отчетност. Нещо повече, част от тези средства бяха посочени като основание за възстановяване на средствата по линия на европейския фонд „Солидарност" за бедствията през 2005 г. и извършените възстановителни работи в размер на около 120 млн. лева. Така че, освен изрядния, подчертавам изрядния, вътрешен документооборот, част от тези документи ще послужат като основание да защитим средствата, които европейският фонд „Солидарност" отпусна на нашата страна в помощ на възстановителните работи след тежките наводнения през 2005 г.

По отношение на втория Ви въпрос:

С Решение № 1005 на Министерския съвет от 2005 г. беше създаден Съвет за координация, контрол и изпълнение на инфраструктурните проекти с национално значение. През месец май 2006 г., Съветът прие Национална стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата в Р. България за периода 2006-2015 г. и Оперативен план към нея.

Периодът е избран не случайно, той съвпада в значителна степен с финансовата перспектива на Европейската комисия и с достъпа на страната до Кохезионния фонд в размер на около 3 млрд. евро за следващите 7 години. Така че в тази стратегия са интегрирани различни проекти с различни източници, в това число средства от Общността, местно съ-финансиране, както и инвестиционни заеми от официални институции - Световна банка и Европейска инвестиционна банка.

В процес на изпълнение са 192 инвестиционни проекта, включени в Оперативния план на секторите транспорт, околна среда и енергетика, с обща индикативна стойност за цялостното им завършване и въвеждане в експлоатация в размер на 7 288,17 млн. евро. Разбира се, предстои те да се работят в средносрочен план, някои от тях са започнати, други са на фаза пред проектни проучвания.

Считаме, че темата за ускореното изграждане на инфраструктурата е възлова в средносрочен и дългосрочен план, от гледна точка на огромното значение, което има инфраструктурата, както за подобряване на цялостния инвестиционен и бизнес климат, така и за подобряването на качеството на живот на българските граждани.

Затова отделяме като основен приоритет тази дейност и Вие ще имате възможност при гледане на бюджета за следващата година да се убедите, че най-голям относителен дял на нарастване бележат точно инвестициите с малко над 50 на 100 са повече за следващия бюджет в сравнение с таз годишния, което е и свидетелство за приоритетите, които Правителството следва и важността за изграждане на инфраструктурата.

Благодаря Ви за вниманието!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация