Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ПИТАНЕ ОТ ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ, ОТНОСНО ПОЛИТИКАТА НА ПРАВИТЕЛСТВОТО ЗА КОНТРОЛ НА ИЗРАЗХОДВАНЕТО НА ПУБЛИЧНИ СРЕДСТВА

27.04.2007 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИМОВ,

Реформата, която визирахте беше предприета с цел да синхронизира системите за вътрешен контрол, които съществуваха в нашата страна с аналогичните системи на страните от Европейския съюз и респективно въвеждане на добрите европейски практики в системите за вътрешен контрол.

Първо бих искал да отбележа , че при  оценяване на реформата трябва да имаме предвид, че тя има  средносрочни и дългосрочни цели. Една година след приемането на законите може да кажем, че вече са положени основите на съвременна национална контролна система в съответствие с европейските норми и практики. По същество Законът за финансовото управление и контрол в публичния сектор въведе нови изисквания за добро финансово управление и управленска отговорност към ръководителите на организациите от публичния сектор. Така на практика беше сменен модела на системата за финансово управление и контрол, като от действащата до момента възможност за санкция на изход на този процес, се въведоха механизми за работа с цел превенция и резултатност преди приключване на процеса.

Съгласно законовите срокове до 31 май правителството ще разгледа окончателния годишен доклад за вътрешен контрол в публичния сектор, същият ще бъде внесен и за разглеждане в парламента.

По Закона за вътрешния одит в публичния сектор вътрешните одитори оценяват системите за финансово управление и контрол и дават препоръки  за подобряването им. Бих искал да  подчертая, че за вътрешния одит и за неговото институционализиране е необходимо и подкрепа от самите ръководители , с цел по-висока ефективност от работата им. За една година само  в институцията , която аз ръководя бяха извършени 12 одита и бяха направени конкретни препоръки за подобряване на дейността и предприети мерки за оптимизиране на работата. Имаме информация, че подобна дейност извършват одиторите и в останалите организации в публичния сектор. Повече информация за вътрешния одит на общо 310 организации от публичния сектор ще се съдържа в споменатия вече консолидиран доклад за вътрешния одит в публичния сектор.

И само няколко думи за Агенцията за държавна финансова инспекция проверява сигнали за нарушения на бюджетната и финансово-стопанска дейност и има санкциониращи правомощия. За  периода април-декември 2006 г. агенцията е довършила 486 вътрешни одита по отменения Закон за държавен вътрешен финансов контрол, а по Закона за държавната финансова инспекция са приключили 164 финансови инспекции,  съставени са 654 акта за административни нарушения.

АДФИ, също ще представи своя годишен доклад на правителството, от който ще може да направим по-задълбочени изводи за работата на същата агенция.

В заключение бих искал да напомня, че Националната ни система на Държавния вътрешен финансов контрол беше и продължава да бъде постоянен обект на наблюдение от европейската комисия, доколкото на същата са възложени и контролни функции по усвояване на фондовете на общността. За нейното ефективно функциониране в дългосрочен аспект, отново ще подчертая, отговорността е не само на Министерство на финансите, а и на всички ръководители от публичния сектор.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация