Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

Писмен отговор на въпрос от Любен Иванов - народен представител от ПГ на "Демократична България", относно актуална информация, засягаща производства по несъстоятелност, в които НАП притежава качеството на мажоритарен кредитор

14.11.2022 г.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ИВАНОВ,

            Във връзка с отправен от Вас въпрос, относно предоставяне на актуална информация, засягаща производства по несъстоятелност, в които НАП притежава качеството на мажоритарен кредитор Ви уведомявам следното:

  1. По първите два поставени въпроса - какъв е броят на производствата по несъстоятелност, в които НАП, като процесуален представител на държавата е кредитор с повече от 51 % от размера на приетите вземания, за периода от 2015 г. досега и кои са назначените от НАП синдици по тези производства, Ви информирам, че НАП не разполага с регистри, съдържащи структурирани данни, които да дадат възможност да бъде предоставена поисканата информация в пълен обем в краткия срок за отговор, регламентиран в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. За да бъде събрана информацията е необходим преглед на всички досиета на търговци в производство по несъстоятелност от страна на служителите на НАП поради липса на осигурен автоматичен обмен на данни между системите, подпомагащи дейността на НАП и Търговския регистър и регистър на лицата с нестопанска цел (ТРРЮЛНЦ). За целия период, за който се иска информация, са били открити/възобновени над 2500 производства по несъстоятелност, като част от тези производства към настоящият момент са спрени или прекратени. Дирекция „Държавни вземания“ в ЦУ на НАП, в чиято функционална компетентност е процесуалното представителство на държавата в производството по несъстоятелност, поддържа само списък на търговците в открито производство по несъстоятелност, което не е спряно или прекратено към настоящия момент. Към настоящия отговор прилагам списък на производствата по несъстоятелност, в които НАП е мажоритарен кредитор, съдържащ и част от останалата искана информация - номерата на делата и годината по описа на съответния съд по несъстоятелността; фирмите на търговците в производство по несъстоятелност; имената на синдиците, които са назначени по инициатива на НАП и съдебните актове, с които са назначени.

Информация относно всички производства по несъстоятелност, в които държавата е мажоритарен кредитор, включително за спрените или прекратени производства по несъстоятелност за периода от 2015 г. досега, може да бъде предоставена в значително по-дълъг срок, който НАП не е в състояние да определи предварително, тъй като за нейното събиране е необходимо използването на сериозен административен капацитет от страна на приходната агенция.

  1. По третия поставен въпрос - каква е процедурата по избор на синдиците, които се назначават от НАП, следва да имате предвид следното:

До назначаване на синдици в производствата по несъстоятелност от страна на НАП  се стига в някоя от следните хипотези:

2.1.    На първо събрание на кредиторите, което се свиква с решението за откриване на производството по несъстоятелност срещу търговец - Със същото решение съдът по несъстоятелността назначава временен синдик по своя преценка. На първото събрание, кредиторите гласуват размера на вземанията, съгласно изготвения от синдика списък на кредиторите по данни от търговските книги на длъжника. Тази хипотеза е по-рядка, тъй като длъжниците в открито производство по несъстоятелност често не предоставят необходимата документация на синдиците за изготвяне на списъка, по който се определят гласовете на първото събрание на кредиторите. Ако не са представени от синдика списъци по търговските книги, не се провежда първо събрание на кредиторите и временният синдик продължава да е синдик в производството по несъстоятелност.

2.2.    На събрание на кредиторите след одобряването на списъците на приетите вземания - Съгласно т. 4.13 от Процедура ТН4 „Предявяване на вземанията в производството по несъстоятелност“, ако НАП няма конкретно предложение за синдик на събранието на кредиторите, процесуалният представител на НАП следва да гласува за временния синдик, определен от съда по несъстоятелността. Тази регламентация е продиктувана от стремежа да се избягва излишна конфронтация с назначените временни синдици и съда по несъстоятелността, която може да има негативни последици за държавата като кредитор в други производства по несъстоятелност.

2.3.    По молба на кредитор, притежаващ повече от половината от приетите вземания в производството по несъстоятелност - Тази възможност е уредена в чл. 657, ал. 1, т. 4 от Търговския закон (ТЗ).

2.4.    На събрание на кредиторите с точка от дневния ред за смяна на постоянния синдик, при формиране на мнозинство от повече от половината приети вземания.

Извън хипотезата на посочената по-горе Процедура ТН4 „Предявяване на вземанията в производството по несъстоятелност“, при която процесуалният представител на НАП следва да гласува за временния/служебния синдик, в останалите случаи, когато НАП има предложение за конкретен синдик, същото се включва в подписано от изпълнителния директор пълномощно на процесуалния представител, респективно в молбата за смяна на синдик. Ако решението кое лице ще бъде предложено за синдик е взето след упълномощаването на процесуалния представител да гласува по свое усмотрение за избор на синдик, същият следва да съгласува процесуалната позиция на НАП с лицата, които извършват преценка относно избора на синдик, респективно да предложи на съда да назначи за синдик лице, което е включено в Списъка на лицата, които могат да бъдат назначавани за синдици в производството по несъстоятелност по ТЗ, утвърден със заповед на министъра на правосъдието.

Когато е необходимо вземането на решение относно предлагане или смяната на синдик в производствата по несъстоятелност, в които държавата, представлявана от НАП е мажоритарен кредитор, един от най-важните критерии, който се взема предвид е  съществуваща вероятност при наличие на свободно от тежести имущество или възможности за попълване на масата на несъстоятелността чрез завеждане на искове да се стигне до частично удовлетворяване на публичните вземания. Във всеки конкретен случай се извършва преценка и на редица други обстоятелства, като например:

  • Досегашното процесуално поведение на синдика в производството - дали упражнява качествено и в срок вменените му от закона правомощия, дали не извършва действия, застрашаващи интересите на държавата като кредитор, предоставя ли своевременно информация и поискани от НАП отчети за дейността му и др.;
  • Процесуалното поведение на синдика в други производства по несъстоятелност, в които държавата не е мажоритарен кредитор. Ако в други производства по несъстоятелност същият синдик е предприемал действия, застрашаващи интересите на държавата като миноритарен кредитор, то това би могло да е основание за смяната на синдика в производство, в което държавата е мажоритарен кредитор;
  • Обстоятелството дали смяната на синдика в производството няма да се отрази негативно на други производства по несъстоятелност. Всяка смяна на синдик в производствата, в които държавата е мажоритарен кредитор може да доведе до негативна реакция на сменения синдик, изразяваща се в предприемането на действия, които застрашават или биха могли да накърнят интересите на държавата като кредитор с държавни вземания в други производства по несъстоятелност, в които държавата не е мажоритарен кредитор и съответно не може да поиска смяна на синдика;
  • Фактическата и правна сложност на конкретното производство по несъстоятелност и съпътстващите го производства /искове за попълване на масата на несъстоятелността; за събиране на вземания на длъжника; висящи съдебни спорове за собствеността на негови активи и др./;
  • Готовност и съгласие от страна на синдика да води конкретното производство по несъстоятелност, което е обусловено от местната подсъдност на производството по несъстоятелност и/или местонахождението на основните активи, част от масата на несъстоятелността, както и определеното възнаграждение на синдика в конкретното производство по несъстоятелност, тъй като предвид принципната позиция на НАП да гласува против определянето на окончателно възнаграждение на синдиците, намирането на синдици, които да дадат съгласие да бъдат назначени в конкретното производство по несъстоятелност е много често затруднено.

Към настоящия момент на територията на цялата страна са налице близо 800 действащи производства по несъстоятелност, в които държавата е кредитор с приети публични и частни държавни вземания, като в 116 от тях е мажоритарен кредитор. НАП е упражнила възможността за смяна на назначения от съда по несъстоятелността синдик в 21 действащи към момента производства по несъстоятелност.

 

Приложение: Списък на откритите производства по несъстоятелност, в които НАП е мажоритарен кредитор.       

 

РОСИЦА ВЕЛКОВА-ЖЕЛЕВА

М И Н И С Т Ъ Р НА ФИНАНСИТЕ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация