Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

Писмен отговор на въпрос от Мария Капон - народен представител от ПГ "Изправи се! Мутри вън", относно искане за предоставяне на информация за преструктуриране на разходите по централния бюджет с акт на МС за периода от 2019 г. до 20.04.2021 г.

07.05.2021 г.

УВАЖАЕМА Г-ЖО КАПОН,

В отговор на Ваше искане за предоставяне на информация за преструктуриране на разходите по централния бюджет (ЦБ) с акт на Министерския съвет за периода от 2019 г. до 20.04.2021 г., Ви уведомяваме следното:

Съгласно чл. 12 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), централният бюджет се администрира от министъра на финансите в съответствие с изискванията на същия закон, на закона за държавния бюджет за съответната година и в изпълнение на актове на Министерския съвет. Според чл. 6, ал. 2 от ЗПФ централният бюджет включва постъпления и плащания, които не са включени в останалите бюджети от консолидираната фискална програма. За целите на планирането разходите по централния бюджет се планират по функционална и икономическа класификация, в т.ч. и направление на разхода, въз основа на нормативно основание за планиране на разходите, както и във връзка с проекти на нормативни актове, за които се предвижда влизането им в сила от следващата бюджетна година, тъй като за тези разходи, не е налице основание за включването им по бюджета на конкретен първостепенен разпоредител с бюджет (ПРБ), доколкото приходите и разходите по проекта за държавен бюджет за съответната година се планират въз основа на действащо законодателство. По централния бюджет се планират и целеви разходи, които касаят бюджетите на няколко ПРБ, вкл. и общини и съответно не е ясен конкретният размер за всеки един от тях (напр. за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища). Целеви разходи по ЦБ се планират и за извършване на плащания за финансиране на разходи за данък върху добавената стойност на общини по одобрени за подпомагане проекти по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. и 2014 – 2020 г. и по Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г. въз основа на подадено от бенефициентите искане за плащане съгласно реда и условията за това, определени от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ и др. По централния бюджет се планират и капиталови разходи, реализирането на които е свързано с различни условности – например одобрени от Народното събрание инвестиционни проекти на Министерството на отбраната. При икономии по планираните разходи по централния бюджет, одобрени с чл. 1 от годишния закон за държавния бюджет, може да се извърши преструктуриране и да се одобрят допълнителни разходи за останалите бюджети, включени в консолидираната фискална програма, както и за други лица. Одобрените допълнителни разходи се отразяват в уточнен план на разходите по съответната област на политика/функционална област/ бюджетна програма, изпълнявана от ПРБ, в т.ч. се включват и в уточнения план на разходите.

Министерският съвет има оперативна самостоятелност да одобрява допълнителни разходи/трансфери (чл. 109, ал. 3 от ЗПФ), т.е. има право на избор, на преценка дали и в какъв размер да ги одобри. В рамките на своите компетенции Министерството на финансите прави оценка на направените предложения за допълнителни разходи/трансфери от гледна точка на тяхната ресурсна осигуреност и законосъобразност, с оглед спазването на ЗПФ. Въпросите, свързани с целесъобразността на исканията, се решават от Министерския съвет.

Министерският съвет може да одобрява допълнителни разходи/трансфери при кумулативно наличие на следните условия:

  • да са за бюджети на първостепенните разпоредители с бюджет;
  • да са за сметка на централния бюджет;
  • да не попадат в случаите, при които министърът на финансите може да извършва промени за разходи, непредвидени по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет по държавния бюджет, при неусвоени от минали години средства от помощи и дарения и от застрахователни обезщетения за сметка на компенсирано намаляване на разходи по държавния бюджет;
  • да не се нарушава салдото по държавния бюджет;
  • да не е за сметка на преизпълнението на данъчните приходи по държавния бюджет.

Съобразяването на посочените условия не обвързва Министерския съвет да одобри всички предложени допълнителни разходи/трансфери за бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет. Министерският съвет „може да одобри допълнителни разходи/трансфери“, т.е. има възможност за преценка по отношение на целесъобразността и размера на разходите/трансферите, които да одобри. Съгласно чл. 35, ал. 1, т. 4 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация (УПМСНА), проекти на постановления за предоставяне на допълнителни разходи/трансфери по бюджетите на ПРБ могат да се внесат от съответния вносител за разглеждане от Министерския съвет след като министърът на финансите е одобрил финансовата им обосновка.

Съответният ръководител на бюджетната организация и председателите на колективните органи носят отговорността да съставят, изпълняват и отчитат бюджетите.

След като бъдат приети от Народното събрание, показателите по държавния бюджет за съответната година трябва да се изпълняват от компетентните държавни органи и от ръководителите на бюджетните организации, в качеството им на първостепенни разпоредители с бюджет.

Същевременно са предвидени възможности, осигуряващи известна гъвкавост при изпълнение на бюджетите, в т.ч. и преразпределяне на средствата през годината в интерес на ефективното управление, като реакция при настъпване на извънредни и непредвидени обстоятелства и/или удовлетворяване на актуалните обществени потребности.

Относно частта от въпроса, свързана с изпълнението на целите на първоначалното планиране и предвидените политики в закона за държавния бюджет, Ви уведомяваме, че формулирането на политиките и разпределението на разходите по области на политики/функционални области и бюджетни програми по бюджетите на ПРБ, които прилагат програмен формат на бюджет, са отговорност на съответния ръководител и следва да са надлежно посочени в програмните бюджети за съответната година.

По същия начин в рамките на управленската отговорност на съответния ПРБ и съгласно изискванията на чл. 133, ал. 3 от ЗПФ ПРБ, които прилагат програмен формат на бюджет, представят в Министерството на финансите, Народното събрание и Сметната палата подробен отчет за изпълнението на програмните бюджети към полугодието и за годината. Същите се публикуват на интернет страницата на съответната бюджетна организация.

Министерството на финансите при формиране на насоките за структурата и съдържанието на програмните отчети в надлежните ежегодни указания от 2018 г. е включило допълнителни изисквания за представяне на информация за актовете с нормативните основания, мотивите за извършените промени и бюджетните програми, които засягат, както и произтичащите от тях промени по показателите за изпълнение по области на политики/функционални области/бюджетни програми с цел проследяване на настъпилите през отчетния период промени на показателите по бюджета (финансови и показатели за изпълнението). Освен това за последните две отчетни години ПРБ представят и справка за степента на изпълнение на ключовите индикатори и техните целеви стойности на годишна база с цел проследяване на постигнатия напредък по провежданите разходни политики и създаване на условия за по-ефективно и ефикасно управление на публичните разходи.

Горната информация, съдържаща се в подробните отчети за изпълнението на програмните бюджети за съответния период, следва да е представена в Народното събрание.

Съгласно указаното във Вашето писмо прилагаме на електронен носител (1 бр. диск) наличната информация в Министерството на финансите, както следва:

  1. Справка за приети от Министерския съвет постановления и решения за одобряване на допълнителни разходи/трансфери по бюджетите на ПРБ (без общини) за сметка на преструктуриране на разходи/трансфери по централния бюджет за 2019 г.,
    2020 г. и до 20.04.2021 г.;
  2. Справка за приети от Министерския съвет постановления за одобряване на допълнителни трансфери по бюджетите на общините за сметка на преструктуриране на разходи/трансфери по централния бюджет за 2019 г., 2020 г. и до 20.04.2021 г.

 

 

М И Н И С Т Ъ Р:

         КИРИЛ АНАНИЕВ

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация