Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

Още по темата

Писмен отговор на въпрос от Елена Пешева – народен представител от ПГ на ПП „Воля“, относно компенсация на общините поради загуби по време на извънредното положение

20.05.2020 г.

УВАЖАЕМА Г-ЖО ПЕШЕВА,

Във връзка с изпратеното писмо под горния номер относно поставени въпроси за общините по повод световната пандемия от Ковид-19 и обявеното извънредно положение в страната, Ви уведомяваме следното:

С въвеждането на извънредно положение в страната на 13 март 2020 г. общините трябваше спешно да пренастроят своя стопански и административен живот по начин, който допринася в най-голяма степен за изпълнение на първоначално одобрените от Народното събрание мерки и действия със Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и последвалите изменения и допълнения, вкл. и в преходните и заключителните разпоредби на Закона за здравето.

В Министерството на финансите разполагаме с информация от месечните отчети за касово изпълнение на общинските бюджети, като на база отчетните данни към 30.04.2020 г. предлагаме на Вашето внимание следната обобщена  информация:

По отношение на трансферите от централния бюджет - за отчетния период на общините са предоставени всички дължими трансфери, одобрени с чл. 50 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г. – полагащата се за първите четири месеца обща субсидия за делегираните от държавата дейности; 75 на сто от трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища; 50 на сто от общата изравнителна субсидия; целева субсидия за капиталови разходи по депозирани в министерството заявки за периода и писма за трансформиране на средства за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища и на улична мрежа.

По отношение на приходите - значителен спад се наблюдава при приходите на общините към 30.04.2020 г. в сравнение със същия период на предходната година по отношение на данъка върху недвижимите имоти (със 75,7 млн. лв.), данъка върху превозните средства (с 42,2 млн. лв.) и таксата за битови отпадъци (с 95,4 млн. лв.) Следва да се има предвид, че това е свързано с приетата финансова мярка за облекчаване на данъкоплатците по време на обявеното извънредно положение чрез удължаване на срока за предплащане на двата местни данъка с отстъпка. С § 26 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., беше прието, че се удължава срокът за ползване на 5 % отстъпка при предсрочно плащане на данъка върху недвижимите имоти или на данъка върху превозните средства за цялата година от 30 април на 30 юни. В тази връзка се предвижда изместване на традиционно най-силния месец за събиране на местни данъци от април към юни, когато ще е крайният срок за плащането им с отстъпка, като очакванията са, че ще бъде наваксано изоставането в тези постъпления към полугодието. По отношение на таксата за битови отпадъци – съгласно чл. 69 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) таксата се заплаща по ред, определен от общинския съвет, като общината уведомява задължените лица за дължимите от тях такси за съответния период, както и за сроковете за плащане. С ал. 5 на чл. 8 от ЗМДТ е предвидено и правомощие на общинския съвет да определя реда, по който лицата, неползващи услугата през съответната година или през определен период от нея, се освобождават от заплащане на съответната такса, а с ал. 6 на същия член е регламентирано и правомощие на общинския съвет да освобождава отделни категории лица изцяло или частично от заплащане на отделни видове такси по ред, определен с наредбата по чл. 9 от ЗМДТ. Допълнително с чл. 71 от ЗМДТ е дадена възможност за това да не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година, като освобождаването става след деклариране на това обстоятелство по определен от общинския съвет ред. В този смисъл, по отношение на таксата за битови отпадъци определянето на намалени размери на таксата и освобождаването на отделни категории лица изцяло или частично от заплащането й, включително когато услугите не се ползват, както и определянето на сроковете за заплащането й, са изцяло в правомощията на общинските съвети и най-вероятно спадът в постъпленията от таксата за битови отпадъци към 30.04.2020 г. се дължи също на удължаване на срока за плащане на първата вноска от таксата до 30 юни, вместо до 31 март.

По отношение на изпълнението на разходната част в местните дейности -наблюдава се спад в изпълнението на разходите към 30.04.2020 г. в сравнение със същия период на предходната година в размер на 68 млн. лв., от които 17 млн. лв. в издръжката на тези дейности. Същевременно, към същия период се отчита намаление на просрочените задължения по общинските бюджети в сравнение с края на 2019 г. с 27,2 млн. лв., в т.ч. намаление с 26,4 млн. лв. в местни дейности.

Въпреки отчетения към 30.04.2020 г. спад в постъпленията от посочените по-горе три основни приходоизточника в общинските бюджети, поради удължаване на срока за тяхното плащане (вкл. с отстъпка), отбелязваме, че за същия период общините приключват с положително бюджетно салдо (излишък) в размер на 338,7 млн. лв., в т.ч. 115,4 млн. лв. излишък в местни дейности и 223,2 млн. лв. излишък в делегираните от държавата дейности и дофинансирането им. Извън посочения излишък, който е само за първите четири месеца на настоящата година, общините приключиха с наличности от 991,4 млн. лв. бюджетната 2019 г.

Предвид изложеното считаме, че няма основание за предоставяне на финансови компенсации за общинските бюджети от държавата.

Независимо, че Министерството на финансите осигурява регулярно на общините одобрените трансфери от централния бюджет, в контекста на обявеното извънредно положение и с цел осигуряване на ликвидна подкрепа на общините във връзка с ликвидиране на последиците от кризата, бяха приети следните изменения и допълнения в Закона за здравето, оказващи положително въздействие върху общинските бюджети:

  • С § 38 от ПЗР на закона се дава възможност до края на 2020 г. министърът на финансите да отпуска безлихвени заеми на общини за сметка на централния бюджет във връзка с изпълнението на противоепидемични мерки на територията на общината по чл. 63 от Закона за здравето или при временни касови разриви по бюджета на общината в резултат на занижена събираемост на данъка върху недвижимите имоти, данъка върху превозните средства и таксата за битови отпадъци спрямо същия период на 2019 г. Предвижда се заемите да се отпускат със срок на възстановяване до края на 2021 г. при по-облекчени условия, като няма да се прилагат изискванията на чл. 103, ал. 5 от Закона за публичните финанси и чл. 14 и 15 от Закона за общинския дълг;
  • С § 39 от ПЗР на закона се дава възможност предоставените, но неизразходвани средства от първия транш на трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища по чл. 53, ал. 4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г. да може да се ползват за извършване на разходи от общината за изпълнение на противоепидемични мерки на територията на общината по чл. 63 от Закона за здравето;
  • С § 40 от ПЗР на закона се дава възможност за 2020 г. в разходите по чл. 62 от Закона за местните данъци и такси да може да бъдат включени и разходи за изпълнение на мерки по чл. 63 от Закона за здравето, извършени на територии за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината, чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци;
  • с § 41 от ПЗР на закона се дава възможност на общините до края на годината след решение на общинския съвет и одобрение от министъра на околната среда и водите да могат да ползват до 30 на сто от натрупаните средства от отчисления и обезпечения по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците за прилагане на мерки по чл. 63, ал. 4 и 7 от Закона за здравето, свързани с изпълнението на изискванията на Закона за управление на отпадъците. Регламентирано е и отлагане на плащането на дължимите месечни отчисления за 2020 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците за периода от 1 март 2020 г. до 30 ноември 2020 г., които ще могат да се внасят в срок до 31 декември 2020 г., като за този период не се начисляват лихви.

Във връзка с поставения втори въпрос за това предвижда ли се промяна в субсидиите за общините за тази и следващата година, Ви уведомяваме следното:

Размерите на основните бюджетни взаимоотношения между общинските бюджети и централния бюджет по видове за 2020 г. са приети със Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г. Съгласно чл. 51, ал. 2 от Закона за публичните финанси (ЗПФ) размерът на основните бюджетните взаимоотношения може да се променя по реда на раздел II на глава осма от същия закон от съответния орган, когато това произтича от закон, от преструктуриране на делегираните от държавата дейности или при промени в натурални и/или стойностни показатели за финансиране на съответната дейност по бюджетите на общините. Съгласно чл. 55а от ЗПФ, извън посочените случаи, бюджетните взаимоотношения между бюджетите на общините и централния бюджет могат да се променят по реда на раздел II на глава осма на ЗПФ от съответния орган, включително за сметка на намаление на бюджетното взаимоотношение на бюджета на първостепенен разпоредител с бюджет по държавния бюджет с централния бюджет, при изпълнение на области на политики, проекти, програми и възлагане на дейности. В този смисъл промени в бюджетните взаимоотношения на бюджетите на общините с централния бюджет или други бюджети могат да се извършват само по определените в ЗПФ ред и условия. От одобрените нови мерки със Закона за здравето, промяна на бюджетните взаимоотношения на общинските бюджети с централния бюджет за 2020 г. може да има във връзка с посочената по-горе разпоредба на § 38 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на Закона за здравето относно даването на възможност за предоставяне на безлихвени заеми във връзка с изпълнението на противоепидемични мерки на територията на общината.

По отношение на определянето на основните бюджетните взаимоотношения между общинските бюджети и централния бюджет за следващата 2021 г. Ви уведомяваме, че редът и начинът са регламентирани в Закона за публичните финанси и Решение № 64 на Министерския съвет от 31 януари 2020 г. за бюджетната процедура за 2021 г. Следва да се има предвид, че съгласно § 34 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, през 2020 г. сроковете за разработване и одобряване от Министерския съвет на макроикономическата прогноза, средносрочната бюджетна прогноза, Конвергентната програма и Националната програма за реформи се променят, като се удължават до 31 октомври 2020 г. В изпълнение на тази законова разпоредба, конкретните размери на основните бюджетни взаимоотношения между централния бюджет и бюджетите на общините ще се разработват и обсъждат в хода на бюджетната процедура за следващия тригодишен период, вкл. проектобюджета за 2021 г.

 

 

МИНИСТЪР:

      Владислав Горанов

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация