Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ СЛАВИ БИНЕВ – НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ НА „ПАТРИОТИЧНИЯ ФРОНТ“

27.03.2015 г.

 

ОТНОСНО: Контролни действия от страна на НАП спрямо търговци на дребно.

 

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН БИНЕВ,

 

Основната цел на Националната агенция за приходите е събиране на данъци и осигурителни вноски. За ефективното й постигане в агенцията се прилагат принципите за управление на рисковете от неспазване на данъчното и осигурително законодателство.

Анализите показват, че един от основните рискове е свързан с укриването на приходи от търговци на дребно на хранителни стоки. Неправомерните действия целят невнасяне или намаляване на вноските на данъчни задължения по Закона за корпоративното подоходно облагане, Закона за данъците върху доходите на физическите лица, Закона за данъка върху добавената стойност и избягване на регистрация по ЗДДС. Установено е, че щетите за бюджета от този риск са около 20,3 млн. лв. годишно и той е с висока вероятност на проявление.

С цел намаляване на негативното влияние на риска, органите по приходите извършват различни дейности:

  • Изпращат се уведомителни писма на потенциално рискови лица;
  • Извършват са оперативни проверки на фирми, в т.ч. наблюдения и инвентаризации;
  • Извършват се проверки в офиси и търговски обекти на лица от бранша;
  • Извършват се ревизии на лица, установени като рискови след извършените оперативни проверки и проверките за установяване на факти и обстоятелства, или при прилагане на критерии за оценка на риска.

В хода на ревизионните производства органите по приходите събират всички доказателства и доказателствени средства за доказване на осъществените доставки -  фактури, платежни документи, заявки, поръчки, транспортни документи, доказващи движението на стоката и др. Всички събрани доказателства подлежат на обективна преценка и анализ за потвърждаване или оспорване на дадена доставка. Анализирайки различните относими към съответното ревизионно производство доказателства, органите по приходите прилагат установения от съответния закон размер на данъка към определена от тях основа при установяване на някое от обстоятелствата, предвидени в чл. 122, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, едно от които е наличие на данни за укрити приходи или доходи.

Оценката на предприетите действия и тяхното влияние върху рисковите лица установява намаление на щетата от проявлението на риска, като постигнатият ефект от прилагането им през последните години показва спад със 73% в сравнение с щетата, която би била причинена на бюджета, ако не бяха инициирани действия за третиране на този риск. В резултат на оценката е направен извод, че мерките са успешни и водят до промяна на поведението на рисковите лица.

Информираме Ви, че когато установяването на задължението е основано на документ, който е признат по надлежния съдебен ред за неистински, с невярно съдържание или подправен, задължението за данъци, определено с влязъл в сила ревизионен акт, който не е бил обжалван по съдебен ред, може да бъде изменено на основание чл. 133 от ДОПК.

В тази връзка НАП разработва допълнителна е-услуга, с която всяко задължено лице може да извърши проверка на издадените към него фактури от регистрирани по ЗДДС лица.

Що касае общата оценка за работата на приходната администрация мога да ви информирам, че за първите месеци от годината НАП е събрала със 720 млн. лв. повече приходи спрямо същия период на 2014 година.

 

       БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО!

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация