Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Отговор на парламентарен въпрос от Румен Гечев - народен представител от ПГ на "БСП за България", относно огромни щети от несъбрани такси от фирми в хазартния бизнес

28.02.2020 г.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМИ ПРОФЕСОР ГЕЧЕВ,

 

Разбирам Вашата теза, изложена в отправения към мен въпрос, но тя е невярна, грешно структурирана и неподкрепена от нормите на действащото българско законодателство.

Законът за хазарта, независимо какво пише на нечий сайт, не предвижда за министъра на финансите ангажимент да следи за спазването на законодателството в областта на хазарта или да упражнява контрол върху осъществяваните от Комисията производства като издаване, прекратяване, отнемане на лицензи и разрешения, приемане на общи задължителни изисквания и правила, установяване размера на дължимите по закона държавни такси, реализиране на административно наказателна отговорност и др.

Няма нормативни основания да се приеме и, че министърът на финансите има правомощията по Административнопроцесуалния кодекс на по-горестоящ административен орган  - да решава въпроси от компетентността на Комисията и да се произнася по оспорване на административните актове на Комисията, тъй като не е налице изискваното изрично законово овластяване за това.

Правомощията на министъра на финансите по Закона за хазарта са ясно очертани:

  1. Назначава състава на комисията (чл. 18);
  2. Издава предвидените от закона нормативни административни актове по прилагането на Закона за хазарта;
  3. Предлага на МС приемането на нормативни административни актове по прилагането на Закона за хазарта;
  4. Съгласува проекта на наредба на министъра на младежта и спорта за определянето на условията и реда за предоставяне и отчитане на средствата за поддържане, ремонт, реконструкция, цялостно обновяване или създаване на нови спортни обекти и/или спортни съоръжения в държавните и общинските училища;
  5. Утвърждава образец на декларация по чл. 30, ал. 6 – за деклариране на таксите по чл. 30, ал. 3 и 4.
  6. Съгласува използването на приходите от дейността на „Български спортен тотализатор“, утвърждавано от министъра на младежта и спорта;
  7. Съгласува назначаването и освобождаването от министъра на младежта и спорта на органите за управление на Държавното предприятие „Български спортен тотализатор“;
  8. Разрешава унищожаване на негодното игрално и комуникационно оборудване, отнети или изоставени в полза на държавата.

Държавната комисия по хазарта (ДКХ) е самостоятелно юридическо лице на бюджетна издръжка, чиято дейност се организира и ръководи от председател и се подпомага от обща и специализирана администрация. Независимо, че тя е ситуирана като второстепенен разпоредител към бюджета на министъра на МФ, тя е специализиран държавен орган - централен колегиален орган на изпълнителната власт за осъществяване на държавния надзор върху хазарта с определени в Закона за хазарта функции и правомощия - лицензионни и контролни по прилагането на закона. Председателят на ДКХ осъществява контрол върху цялостната дейност по организиране на хазартните игри, както и върху дейностите по производство, внос, разпространение и сервиз на игрално оборудване.

Питате как оценявам кадровата си политика в тази институция. Както отбелязах преди малко, в изпълнение на своите правомощия, съгласно чл. 18, ал. 1 от Закона за хазарта, министърът на финансите назначава състава на Комисията. Председателят е избор на министъра на финансите, но другите членове са номинирани от министъра на правосъдието, министъра на икономиката, изпълнителния директор на Националната агенция за приходите и председателя на Държавната агенция „Национална сигурност“. Ако изключим представителя на НАП, защото е от структура към министъра на финансите, то в Комисията е имало представители на още три институции, които е можело, ако са подозирали, че има нещо нередно или ако са виждали празнотата в Закона, да алармират своите ръководители.

Публично известно е, че от 3 февруари Държавната комисия по хазарта е с изцяло нов състав и има трудната задача да осигури нормалното функциониране по правилата на целия хазартен сектор при силно компрометирания имидж на институцията.

По отношение поставените въпроси, свързани с проверката на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ):

Тя стартира на 3 януари 2020 г. в Държавната комисия по хазарта, а не в юридически лица, осъществяваща дейност по Закона за хазарта, и е възложена по разпореждане на министъра на финансите във връзка с получен в Министерството на финансите сигнал. С постановление от 6 януари 2020 г., по прокурорска преписка по описа на Специализираната прокуратура, също е възложено извършването на финансова инспекция от АДФИ на ДКХ.

Относно поставения въпрос дали са проверявани юридически лица, осъществяващи дейност по Закона за хазарта, Ви информирам, че АДФИ няма правомощия да извършва проверки на търговски дружества, които не попадат в обхвата на чл. 4 от Закона за държавната финансова инспекция. В обхвата попада единствено Държавното предприятие „Български спортен тотализатор“.

Моят извод от това, с която съм запознат досега, по начина, по който е работила Комисията, волно или неволно, дали мотивирана по други причини или не, ДКХ е приела правила, предложени от съответните организатори на хазартни игри, които са напълно в разрез със Закона за хазарта - дори съмнения за начина на прилагане не се съдържат в нито една от хипотезите на действащия чл. 30, който регламентира начина, по който се налагат такси върху организирането на хазарти игри.

 

Благодаря за вниманието!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация