ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ЦВЕТАН ТОПЧИЕВ – НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ НА „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“

23.03.2018 г.

Относно: Законодателни промени в Закона за местните данъци и такси

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ТОПЧИЕВ,

                                                         

Има кратък и дълъг отговор. Краткият е никакви (планирани от правителството законодателни промени – бел.ред.) Запазваме си правото като законодатели, като хора със законодателна инициатива – говоря за Министерския съвет – в момента, в който имаме готовност, първо вие да го разберете, защото, така или иначе, законите се утвърждават от българския парламент.

Сега по-сериозно. Говорих и преди малко във връзка с темата за децентрализация. Облагането на моторните превозни средства е тема, която трябва да бъде много сериозно разгледана – най-малкото в контекста на несъвършения модел на облагане, наследен от началото на този век, при който се отчита стойността на автомобила, без да се отчита неговата екологична тежест, ако мога така да се изразя. И в това отношение имаме сбъркани стимули в следните направления:

Допускаме много евтино да станем гробницата на Европа по отношение на леките автомобили. Скоро, до няколко години, предстои Европа да забрани използването на дизелови агрегати в моторни превозни средства, лекотоварни. И ако ние не вземем навреме мерки, ще допуснем всички стари дизели на Европа да дойдат в България – подозирам, че това ще се случи. Тоест, едната голяма тема, върху която трябва заедно с вас да работим, това е пребалансирането на системата на облагане на леки автомобили.

Другата тема по отношение на местните данъци и такси, върху която трябва да поработим малко, е несъвършенството по отношение на облагането на имотите на физически лица. В малките и не само в малките населени места, в големите е още по-изразено това, че когато имаме ново строителство или когато имаме скоро извършена сделка с определен имот, неговата данъчна стойност е актуализирана. Същевременно, други имоти, с които не са извършвани разпоредителни сделки или не са новосъздадени, фигурират с данъчни стойности, далеч не адекватни на пазара. Това прави примерно един столичен град да има райони, в които няма добре развита инфраструктура, но данъците върху недвижимите имоти да са в пъти повече, отколкото в идеалния център на град София. Тези изкривявания в модела на облагане трябва да намерим като решение заедно.

Върху това разсъждаваме в Министерството на финансите. В момента, в който имаме готовност, ще ги превърнем в законодателна инициатива. А иначе, разбрахте шегата ми, законотворчеството е процес. Вие какво ще предложите утре по тази тема?

БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация