Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

Интервю на министър Асен Василев за предаването "Неделята на Нова"

Интервю на министър Асен Василев за предаването "Неделята на Нова"
Снимка: Интервю на министър Асен Василев за предаването "Неделята на Нова"

20.06.2021 г.

Служебният министър на финансите Асен Василев в студиото на „Неделята на Нова“.

Водещ: В „Неделята на Нова“ следва един разговор за големите проблеми на държавата, големите пари в нея и това как двете неща могат да функционират в една доста сериозна икономика. Казвам добре дошъл, в студиото на служебния финансов министър Асен Василев, здравейте.

Асен Василев: Здравейте.

Водещ: Много е трудно да се започне този разговор с нещо толкова остро, че да привлече зрителското внимание, при положение, че всички неща около Вас се случват изключително скандално. В държавата проблеми навсякъде по системата, казвате Вие, липсва контрол при възлагането и изпълнението на държавните поръчки. И тук логичният въпрос е – Вие какво можете да направите, ако приемем, че тази хипотеза е реална, в краткия период, в който ще сте начело на финансовото ведомство?

Асен Василев: Първо да кажа, че не е хипотеза, а факти. Миналата година половината държавни харчове са минали с обществени поръчки, другата половина са минали по така наречения in-house, тоест без обществени поръчки, са били избирани подизпълнители на най-различни фирми, държавни, ведомства и т.н. Какво ние можем да направим? Като за начало - да минават всичките неща през обществени поръчки и след това самият контрол на обществените поръчки да бъде затегнат. Един конкретен пример, който вече мина през МС, в момента се доработват правилата след това решение – обществените поръчки за гориво за отопление. Оказа се, че там има много порочна практика. Пуска се поръчката с висока акцизна ставка на горивата, след което се купува гориво, което е с по-ниска акцизна ставка, разликата е около 300 лева на тон…

Водещ: Каква е равносметката генерално от тази загуба?

Асен Василев: Помислете си, че всеки тон гориво, което всяко едно училище, всяка една община, всяко едно държавно учреждение купува, теоретично има разлика от 300 лева на тон между това, което е пуснато и което се финансира през обществената поръчка и това, което след това се изпълнява…

Водещ: За милиони ли говорим, господин Василев?

Асен Василев: Говорим за десетки милиони, не за милиони.

Водещ: Вие казвате, че има схема, която…

Асен Василев: Аз казвам, че има дупка в обществените поръчки.

Водещ: … през отоплението на училища, държавни сгради и т.н. Можем ли да кажем, че има съмнения за съзнателно отклоняване на средства, тоест заделяне на средства?

Асен Василев: Има обществени поръчки, които са спечелени с висок акциз на горивата след това фактурите са дошли с нисък акциз на горивата, но на същата себестойност…

Водещ: Разликата къде е?

Асен Василев: Разликата е в цената на самото гориво.

Водещ: А къде е тази разлика, никой не знае, в неизвестна посока.

Асен Василев: Това, което ние направихме, всъщност, е да не се изплащат фактури, които са с различен акциз и акцизът да се фиксира в самата обществена поръчка. Така че, по този начин, този един теч, това е едно „кранче“, да бъде спряно, а то е доста голямо, както може да си представите, макар и не от най-големите, които сме видели. Що се отнася до in-house процедурите, всички те ще започнат да се качват публично, тоест да се вижда какви договори са подписвани, на какви цени, при какви условия, както е с договорите за обществени поръчки, плащането и авансирането ще стават публични. Другото, което се опитваме да направим, е да ограничим употребата на тези in-house процедури само до наистина спешни случаи. Не можем да кажем, че строежът на една магистрала е спешен случай и той да мине по in-house процедура, вместо с нормални обществени поръчки.

Водещ: Ставало ли е така през годините?

Асен Василев: „Автомагистрали“, как да слагат, те не възлагат с обществени поръчки, язовирите как са ремонтирани, също без обществени поръчки.

Водещ: Крие ли това големи условия, добра среда за злоупотреби, каква е Вашата констатация?

Асен Василев: Законодателят, парламентът е предвидил, че трябва да се следва определен ред за харчене на държавните средства и затова има Закон за обществените поръчки. Този ред има обявяване, има процедури, по които да се кандидатства, има след това договорите са публични. Всичко е, доколкото се може да се каже, прозрачно и по някакъв ред. Дали там има възможности за отклоняване на средства, нека да кажем, че те са доста по-малки. Ако ползвате „вратичката“ в закона, която казва – за спешни случаи може да не се ползва нормалния ред, а да се прави било директно възлагане, било непрозрачно възлагане към подизпълнители с пряко договаряне – нещата вече нито са публични, нито е ясно какво се случва. Преди малко чухме във Вашето студио, че четири години са се опитвали да намерят договорите за част от тези възлагания точно, защото е използвана „вратичка“ в закона, вместо да се спазва самия закон.

Водещ: Каква вратичка са използвали хората от Агенцията за държавна финансова инспекция, защото едно разследване на колегите от „Медиапул“ показа, че едва ли не част от тези хора в инспекцията на инспекциите стават и хотелиери. Вие какво констатирахте, има ли условия да се смята, че има подобно нещо и се извършва подобна, забранена от закона вероятно дейност, в Курортен комплекс „Албена“?

Асен Василев: Да, това дойде като запитване към нас от „Медиапул“, ние отговорихме на запитването и пуснахме веднага проверка. Предварителните факти са силно притеснителни, създадена е асоциация на финансовите инспектори, най-грубо казано, след това базата, която е държавна база, е отдадена за ползване от тази асоциация…

Водещ: От същата тази Агенция за държавна финансова инспекция?

Асен Василев: Точно така. Дала е базата на тази асоциация, след което е правен ремонт. И ако сигналът е правилен, този ремонт е правен с държавни средства, след като е отдадена на тази база за ползване, след което асоциацията казва на служителите на Държавна финансова инспекция – бихте ли искали да отседнете в „Албена“!?

Водещ: След ремонт, който сте направили Вие?

Асен Василев: Да, с държавни средства, а базата е отдадена на тази асоциация, която е…

Водещ: Има ли предварителни данни от проверката ви до момента?

Асен Василев: Не, буквално това излезе във вторник, в сряда разпоредихме проверката, четвъртък и петък бях в Люксембург на събиране на финансовите министри на ЕС, така че в понеделник като се прибера, се надявам да имам някаква информация предварителна по това.

Водещ: Давате ли си сметка, господин Василев, че една фигура, тази на директора на Националната агенция за приходите, господин Спецов, се превърна в удобно поле за политически каламбури по посока, първо, на личността му, която смятам няма никакво отношение към компетенциите му като експерт, и, второ, обаче, заради една информация притеснителна, че е възможно негова фирма да е укривала данъци в определен период. Оказва се, че е възможно и днес бившият премиер и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов заяви, че трябва да получат всички граждани на тази държава отговори – господин Спецов възможно ли е да е спекулирал с данъци, а да ръководи сега НАП, нещо което би изглеждало абсурдно?

Асен Василев: Точно така. Аз съм проверил данните, доколкото имам достъп до тях, и съм абсолютно уверен, че няма никакво нарушение. Господин Спецов вече обясни, аз обясних. Това, което направихме, тъй като проверка ако пусне МФ или даже МС, ще кажат – правителството замита следите. Проверката е насочена към главния прокурор, той е започнал, никой не мисля, че може да обвини главния прокурор в пристрастие към текущото служебно правителство. Ще се завърши проверката, ще се изнесе информацията. Ако се окаже, че има какъвто и да е проблем, разбира се ще се вземат действия, но аз не очаквам никакъв проблем с тази проверка.

Водещ: Смятате ли, че имиджовият проблем, който господин Спецов има, би създал проблеми на НАП?

Асен Василев: Аз не мисля, че има имиджов проблем, аз мисля, че има едно раздухване… Да, има едно раздухване, набеждаване на хора без никакви факти. Това, което за мен беше проблем, огромен, е как господин Ананиев, примерно, е взел някакви номера на вътрешни проверки и т.н., до които даже аз като министър нямам достъп, защото има данъчно-осигурителна тайна и прокуратурата е една от малкото институции, която може да вземе този достъп? Как точно е получил тази информация и кой точно е нарушил закона и какво престъпление е направил, за да я изнесе?

Водещ: Вие смятате, че Вашият предшественик Кирил Ананиев е нарушил твърдо закона, изнасяйки тази информация?

Асен Василев: Абсолютно.

Водещ: Призовавате ли прокуратурата да се заеме с това?

Асен Василев: Да.

Водещ: Какво очаквате?

Асен Василев: Как тази информация, която е данъчно-осигурителна тайна е излязла на пресконференция на една политическа партия?

Водещ: За какво говори това, ако приемем че е истина?

Асен Василев: За това как се управлява държавата. Не по правилата, не по законите, а с телефонни обаждания и натиск, за това ми говори.

Водещ: Как сега Вие по правилата, давайки заявка че играете по тях, ще успеете да съберете например, като стана въпрос, над 10 милиарда лева, натрупани задължения от данъци?

Асен Василев: НАП, това което заварихме, вече то стана пословично, че имаше ориентация на всички служители на НАП … да се считат за високорискови сектори, които според нас не биха били толкова рискови за хазната, като фризьорски салони и баничарници и т.н., и преориентирахме служителите да работят по фирми, които получават голям обществен ресурс, фирми, които се занимават с трансферно ценообразуване, тоест правят големи разходи в чужбина с техни свързани лица, фирми, които имат големи касови наличности и резултатите вече започнаха да се виждат.

Водещ: Четири милиона сте събрали?

Асен Василев: Не, това което стана, списъкът с длъжниците, колегите от НАП започнаха да ги прозвъняват и да кажат – вместо да Ви съдим, елате да си направите план за разплащане на задълженията, и на база на това за една седмица 4 милиона са вече платени, 9 милиона са договорени за следващата седмица да бъдат платени. Това нещо си има план с длъжниците, които са дошли да се разплащат ритмично във времето, тоест без фирмата да „умре“, но и без да трябва да минаваме четири-пет години съдебни дела, да започнат тези задължения да се погасяват.

Водещ: Да се опитаме да направим с Вас, Вие сте по-добър в цифрите, в числата, една сметка – с тези темпове при 4 милиона на седмица събираемост, 10 милиарда кога ще ги върнем обратно на държавата?

Асен Василев: Десет милиарда трудно ще върнем, тъй като те са натрупани в един период в последните пет години, когато една част от тях вече изтичат и ще станат несъбираеми. Но, ако събираме по 9 милиона на седмица, както примерно идващата седмица това ще се случи, 10 за по-лесно смятане, това са около 50 седмици по 10 милиона са колко – 500 милиона на година.

Водещ: 500 милиона на година, … амбициозно.

Асен Василев: Допълнителни данъци. По същия начин, като тръгнахме да правим проверката с големите касови наличности, изведнъж излязоха и фирми, които имат пари на каса, те бяха изброени, всичко е наред, там проверките приключиха. Излязоха фирми, където управителят бил в Панама с касата. Излязоха фирми, като така наречения…

Водещ: Ще ни кажете ли имена?

Асен Василев: Не мога да Ви кажа имена, както казах това е данъчно-осигурителна тайна. Излязоха фирми като така наречения „златен гьол“, където стана публично, защото има и извършено престъпление там, че всъщност има касови апарати, които от 2018 година не са отчитали към НАП, и там става въпрос за щети от много милиони към бюджета.

Водещ: Звучи изключително притеснително, щях да кажа любопитно, но то далеч не е любопитно, може би за специалистите в тази сфера да, като прецедент. Обаче, в сравнение с това, което се случи при активирането на закона „Магнитски“, това в НАП е като детска игра. Фирмите в обявения от Вашето ведомство списък, разширен списък със свързани лица със санкционираните бизнесмени по закона „Магнитски“ са идентифицирани като контролирани с над 50 % от Васил Божков, Делян Пеевски и Илко Желязков. Какво се случва с всички тези свързани фирми от разширения списък и има ли възможност дори да не се занимават вече и да не са под опеката на тези санкционирани бизнесмени, те да попаднат под някакви санкции? Видяхме, че банките се оттеглят от работа с тези фирми. Може ли покрай сухото да изгори и мокрото, нека така да задам въпроса.

Асен Василев: Това беше най-голямата опасност, която списъкът излезе. Трите физически лица по-малко, но освен три физически лица, и 64 фирми също така излязоха в този списък. И като наложени санкции това е най-голямата единично налагана санкция, толкова лица наведнъж да излязат. И това имаше потенциала да подпали цялата икономика и да я зарази.

Водещ: Първо. И, второ, вероятно дела в Страсбург на фирми, които са пострадали.

Асен Василев: Делата в Страсбург са по-малкия проблем. По-големият проблем са, ако фирми, които правят бизнес с тези фирми и тези лица, също попаднат в списъка „Магнитски“ и изведнъж те де факто са отрязани от всички световни банкови операции. Не могат един трансфер да пратят международен, не могат да вземат каквото и е международно финансиране. И това беше голямата опасност – да не пламне икономиката по този начин. Както знаете, имаше една латвийска банка, която си отиде в рамките на една седмица, и то беше 6 млрд. евро банка. Тоест не е шега списъкът. И това, което ние трябваше да направим, тъй като се оказа, че имаме пълна дупка в законодателството е да предпазим фирмите, за които ние отговаряме като правителство – и това са държавните фирми и учреждения да не попаднат в обхвата на списъка.

Водещ: Успяхте ли?

Асен Василев: За момента успяхме. Мисля, че ..

Водещ: Да не се окаже, че някое от тези държавни предприятия ще светне следващите няколко дни?

Асен Василев: Ами, надяваме се, че не. Абсолютно навсякъде сме дали ясни инструкции как да се процедира. Да си направят проверка, да са сигурни, че не работят с тези фирми и лица съответно, за да не попадне някоя, особено структуроопределящо предприятие в обхвана на санкциите. Що се отнася до гражданите, банките и т.н., там трябва да се произнесе парламентът, правителството не е компетентно. БНБ се произнесе, като регулатор на банковата система, банките какви действия да предприемат спрямо лицата. Но, наистина, тук не става въпрос дали прилагаме или не прилагаме чужди санкции. Това е малко като да кажем дали се пазим от китайския вирус, защото е китайски.

Водещ: … нека да разширя Вашата теза. Възможно ли е България, и Вие бихте ли лобирал като финансов експерт на най-високото равнище в момента в държавата, България да се асоциира със законодателството „Магнитски“? Какво имам предвид, да приемем наш собствен вариант на закона „Магнитски“?

Асен Василев: Аз мисля, че не е това дупката, правната. Ние имаме закон за противодействие на корупцията, имаме си КПКОНПИ. Имаме си всякакви органи.

Водещ: Действа ли този закон?

Асен Василев: Това дали работи или не работи, вече е въпрос на други експерти и друг разговор. Дупката в законодателството е, ако ние имаме фактическа ситуация, която представлява заплаха за икономическата сигурност на страната. Защото законът „Магнитски“ е това. На нас дали ни харесва, дали не ни харесва, дали го спазваме, дали не го спазваме, 99 % от банките в света го спазват.

Водещ: Г-н министър, застрашена ли е икономическата сигурност на България към днешна дата?

Асен Василев: Не. Защото предприехме бързи действия. Но законодателната дупка е, че ако имаме такава заплаха, защото законът „Магнитски“, като сложат пет предприятия по закона „Магнитски“ изведнъж, ако продължи държавата и държавните структури да работят с тях, след това могат да сложат и държавните структури там. Имало е и цели държави, срещу които са налагани санкции, както знаем. И законодателят трябва точно тук да се произнесе – как държавата да запази икономиката по най-добрия начин.

Водещ: С две изречения, защото имаме буквално 20 сек. Изтече много бързо времето. Понеже казахте, че навсякъде в държавата има проблеми, това сте констатирал Вие. Къде са най-фрапиращи, във Вашата своеобразна класация.

Асен Василев: За мен най-големият проблем по размер е, че има, как да кажа, дори бих използвал думата недобросъвестно използване на държавни средства, нецелесъобразно, неефективно, а в същото време казваме – няма пари за здравеопазване, или няма пари за пенсионерите, или за учениците.

Водещ: Обещайте ми този разговор да е с продължение, моля Ви, защото темите са много. Предполагам, че около Вас ще излизат и нови информации.

Видео

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация