Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • АПР
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
Още по темата

Блиц контрол: Отговор на парламентарен въпрос от Байрам Байрам – народен представител от ПГ на ДПС, относно приемане на увеличение на трудовите възнаграждения в публичния сектор

03.06.2022 г.

Байрам Байрам: Моят въпрос се отнася към предложение за увеличение за трудовите възнаграждения на служителите в общините и в държаната администрация. То не бе прието от Вас. Само малко данни: средната работна заплата в момента, към края на първото тримесечие, е 1 668 лв., нетно – 1 294 лв., или спрямо март месец миналата година увеличението е с 11,2 %. Годишната инфлация за март месец е 12,4 %. През месец април инфлацията бе 14,4 %. Виждаме, че инфлацията изпреварва увеличението на доходите в нашата страна. Увеличението на заплатите в частния сектор към края на първото тримесечие е 11,6 %, а в публичния сектор, на Вашето внимание, господа вицепремиери, все пак Вие ръководите тази администрация; е 1,8 %. Не считате ли, че това създава предпоставки и риск за човешкия ресурс, който работи в публичния сектор да се пренасочи да си търси препитанието в частния сектор или извън страната? Обмисляте ли при приемането на актуализацията увеличение на трудовите възнаграждения в публичния сектор? Благодаря Ви!

 

Асен Василев: Благодаря за въпроса, г-н Байрам. Както казахме и при приемането на бюджета: знаете, че там има заделени малко под 300 млн. лв., които могат да се ползват за увеличение на възнагражденията на администрации, които проведат съответните структурни реформи и оптимизиране на процесите особено що се отнася до дигитализация и използване на компютърни системи за голяма част от работата и, честно казано, закриване на звена, които са създадени преди 20 години с отпаднала необходимост. Към момента има няколко системи, които са започнали тази оптимизация и които ще могат да се възползват от този фонд. Това е системата на отбраната, системата на Министерството на вътрешните работи, четири или пет министерства плюс Министерския съвет, които също така са започнали да правят сериозни оптимизации. Правилниците ще бъдат публикувани за обществено обсъждане. Има министерства, които не са направили тази оптимизация при тях, съответно там няма да има увеличение на заплащането, докато не завърши с оптимизацията на съответните администрации и процеси в тях. Към момента ние не предвиждаме допълнителни средства. Само да каза, че в системите, в които има оптимизация и които могат да се възползват, говорим за средно увеличение на заплащането от порядъка между 15-20%, така че то е изпреварващо на инфлацията. Системите, които по една или друга причина решават да не се оптимизират, съответно няма да получат допълнителни възнаграждения извън това, което е предвидено в закона за бюджета. Благодаря! 

 

Реплика на Байрам Байрам: Ние знаехме какъв ще бъде Вашият отговор. Само да напомня, Вие сте финансист, че инфлацията няма да чака оптимизацията и в момента това пряко рефлектира върху всички служители в публичния сектор. В момента те ни слушат. Техният въпрос, основно към нас, а най-вероятно и към Вас, но Вие много не ги слушате, основният въпрос е дали ще има актуализация на техните трудови възнаграждения. Дори в държавната администрация витае една питанка – една справка, която е изпратена от Вас до всички първостепенни разпоредители. Справка, която искате евентуално. Обмисляте ли промяна на модела на осигуряване на държавните служители? Благодаря Ви!

 

Дуплика на Асен Василев: Благодаря за допълнителния въпрос, г-н Байрам. Може би за първия въпрос забравих системите на здравеопазване и образование, които също видяха значително увеличение на заплатите.  Що се отнася дали определена администрация, първостепенни или второстепенни разпоредители ще получат увеличение, това зависи само от ръководството на съответния разпоредител с бюджетни средства. Ако това ръководство проведе необходимите, пак казвам, оптимизации и управление на процеси, които да са по-добри, то първо всичко, което остава, остава в министерството – не бива намелен бюджетът. И второ, могат да се ползват средства от този фонд, който е в бюджета алинея първа, точка 5, ако не се лъжа.

Що се отнася до това дали се предвижда да се направи промяна в начина, по който се заплащат осигуровките на държавните служители, в актуализацията такава промяна не се предвижда. В бюджета за догодина ние, като Министерство на финансите, бихме предложили такава промяна да бъде направена така че държавните служители да се осигуряват по същия начин, по който се осигуряват служителите в частния сектор като това, държа да отбележа, не доведе до намаляване на техните доходи. Тоест промяната да бъде направена по такъв начин, че да се запазят доходите на тези служители нетно това, което те получават, но най-накрая държавните служители и служителите в компаниите да бъдат равнопоставени при тяхното осигуряване и при осигуровките и данъците, които те плащат. Което смятам, че би било абсолютно честно, но и изисква по-дълъг период от време за подготовка, преизчисление, разговори със социалните партньори и един такъв модел, разбира се, трябва да бъде гласуван от Народното събрание, няма как да бъде наложен от правителството.

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация