Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ - НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ „БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ“

14.10.2015 г.

 

ОТНОСНО: Отпускане на заем на община Сопот за покриване на финансови корекции по ОП на ЕС

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ТЪРНОВАЛИЙСКИ,

 

В отговор на поставения  въпрос, Ви информирам за следното:

 

Община Сопот е получател на средства по Оперативна Програма „Околна среда" (ОПОС) за изпълнение на проект „Комплексно пречистване на водите на гр. Сопот чрез реконструкция и модернизация на канализационните мрежи и съоръжения, подмяна на амортизираната водопреносна мрежа, изграждане на нов резервоар за питейна вода и основен водопровод, свързващ го с водоснабдителната мрежа на гр. Сопот, строителство на пречиствателна станция за питейна  и битово отпадни води с довеждащи колектори"- Етап І- „Изграждане на пречиствателна станция за отпадни води", съгласно договор за безвъзмездна финансова помощ № 58111-СО74-265/12.01.2009 година, подписан между МОСВ и общината.

На 29.04.2009 г. в резултат на проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка, община Сопот възлага изпълнението на Договор № ОС-2А с предмет: „Инженеринг - работно проектиране и изграждане на пречиствателна станция за отпадни води с довеждащ колектор на гр. Сопот" на ДЗЗД „ГСМ ПАУЪР ИНЖЕНЕРИНГ".

 Изграждането на пречиствателната станция  приключва на 10.06.2010 г., когато участниците в строителния процес съставят Акт - образец 15, с който завършеният обект е предаден от строителя на Възложителя - Община Сопот.

Следва приемане на изградената пречиствателна станция от Държавна приемателна комисия на 02.09.2010 и официалното и откриване на 05.09.2010 год.

Проблемите на община Сопот започват с първото искане за междинно плащане по договора за безвъзмездна помощ, което  е представено на Управляващия орган на ОПОС през месец август 2009 г., като през месец март 2010 г. Управляващият орган  (УО) преустановява плащанията, поради "констатиране на съществени нарушения при провеждане на обществените поръчки". През август 2010 г., на основание Решение на ръководителя на УО на ОПОС, плащанията са възобновени.

С писмо  от 19.10.2010 г. Междинното звено на ОПОС  уведомява  общината за резултата от приключилия процес на верификация на искане №2 за междинно плащане по проекта,  от което става ясно, че по договор № ОС-02А/29.04.2009 г. (договора за инженеринг) е  наложена финансова корекция в размер на 25 % от стойността на договора. 

В резултат от отказа на Управляващия орган на ОПОС да изплати пълния размер на договорената безвъзмездна финансова помощ, заради наложената финансова корекция, община Сопот изпада в забава по отношение дължимите плащания на изпълнителя. Следва поредица от действия за принудително изпълнение на дължимите суми.

Задължението на общината се формира основно поради наложена от УО по ОПОС финансова корекция в размер на 25%, за ограничителни условия при проведена обществена поръчка. Във връзка с това, по искане на кмета на общината е извършен одит. От Одитния орган - Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз" - е потвърдена наложената от УО финансова корекция, предвид установени нарушения по проекта. Нарушенията представляват основания за налагане на финансова корекция в размер на 25% от разходите по засегнатите договори, съгласно т. 6 и 7 от Насоките за определянето на финансовите корекции, които трябва да се прилагат спрямо разходите, съфинансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд при неспазване на правилата относно обществените поръчки (COCOF 07/0037/03).

При формулирането на констатациите и препоръките си Одитният орган е взел предвид принципа за некумулиране на корекции и налагане на най-високата от тях. Следва да се има предвид, че описаната процедура за възлагане на обществена поръчка е била обект на контрол и от страна на одитори от ЕК в рамките на одитна мисия №2012/BG/REGIO/J2/1165/1, извършена в периода 15-19 октомври 2012 година. Одиторите от ЕК са установили нарушения на режима за възлагане на обществени поръчки (смесване на критерии за подбор с показатели за оценка), с финансов ефект 25% от стойността на засегнатия договор. Поради факта, че УО по ОПОС е наложил финансова корекция в размер на 25% от разходите по засегнатия договор, одиторите от ЕК са преценили, че не е необходима допълнителна финансова корекция. Посочената грешка с финансова корекция от 25% е приета и потвърдена от ЕК.

Въпросът с наложените финансови корекции е изцяло от компетенциите на управляващите органи. Министерството на финансите не може да коментира  финансовите корекции, но остава открита темата защо кметът на общината не е предприел действия вече пета година за решаване на въпроса с реализацията на проекта, при наличие на очертаните още през 2010 г. проблеми.

Отбелязваме, че в Министерството на финансите е получено писмо от кмета на община Сопот от средата на м. септември, с което информира, че в случай на неодобрение до края на м. септември 2015 г. на исканeто за предоставяне на временен безлихвен заем за проект на общината, по който са наложени финансови корекции, то този проект няма да бъде финализиран финансово. При проверка на Министерството на финансите, чрез Управляващият орган, беше установено, че договорът за безвъзмездна финансова помощ между МОСВ и общината е анексиран, като срокът за неговото изпълнение е 31.12.2015 г. Съгласно чл. 34 (1) от последния подписан анекс „Бенефициентът представя на Управляващия орган искане за средства до първо число на месеца, следващ месеца на изготвяне на окончателния доклад, но не по-късно от 31.01.2016 г.", т.е. посоченият от кмета краен срок за финализиране на проекта не е актуален.

Допълнително може да се отбележи, че община Сопот, съгласно данните от отчетите към 31.08.2015 г., формира дългосрочно просрочени задължения за над 4 млн. лв. в резултат на наложена финансова корекция още от 2011 г., без да предприеме действия за преодоляване на проблема.

В правомощията и отговорност на кмета на общината е да предприеме действия за погасяване на възникналите още от 2011 г. просрочия, както и да състави погасителен план за тяхното разплащане със средства от собствени приходи, изравнителна субсидия или заемни средства (при съблюдаване на изискванията на чл. 32 от Закона за публичните финанси за ограниченията за плащанията по общинския дълг).

Следва да се отбележи, че Министерството на финансите изпълнява своите законови ангажименти и превежда в срок средствата за делегираните от държавата дейности, изравнителната субсидия и целевите средства за капиталови разходи и целеви трансфери, при условия и ред определени в Закона за държавния бюджет за 2015 година.


                                                                                      МИНИСТЪР:

                                                                                                                  ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация