Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТНОСНО: ДЕКЛАРАЦИЯ НА ОБЩИНСКИ СЪВЕТ (ОБС) ЗЛАТИЦА ЗА РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ДЪРЖАВНИТЕ СРЕДСТВА В ПРОЕКТА НА ЗАКОН ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2019 Г. КЪМ ОБЩИНА ЗЛАТИЦА

10.12.2018 г.

ПИСМЕН ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ Г-Н МАРТИН ТИНЧЕВ, Г-Н ВАСИЛ ЦВЕТКОВ, Г-Н ВАЛЕНТИН МИЛУШЕВ - НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ОТ ПГ НА ПП „ГЕРБ“

Относно: Декларация на Общински съвет (ОбС) Златица за разпределение на държавните средства в проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2019 г. към община Златица

УВАЖАЕМИ ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

Във връзка с изпратеното писмо под горния номер относно Декларация на ОбС Златица за разпределение на държавните средства в проекта на Закон за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2019 г. към община Златица, Ви уведомяваме следното:

Размерите на бюджетните взаимоотношения между централния бюджет и бюджетите на общините за 2019 г. са определени по механизъм съгласно приложението към чл. 50 от ЗДБРБ за 2019 г. Механизмът за разпределение на общата изравнителна субсидия се основава на обективни показатели и критерии, които се прилагат за всички общини.

С предвидения в ЗДБРБ за 2019 г. механизъм за разпределение на общата изравнителна субсидия е отчетена способността на дадена община да генерира постоянни данъчни приходи, като общините, които са с по-силен фискален капацитет, са лишени от достъп до изравнителна субсидия.

С оглед намаляване на различията е предложен подход общините, които са реализирали през преходната година постоянни данъчни постъпления на един жител над 120 % от равнището им за страната, да не получават изравнителна субсидия. Общините, които са реализирали постоянни данъчни постъпления под това равнище, получават право на достъп до изравнителна субсидия с цел осигуряване на съпоставимо ниво на фискални възможности за предоставяне на местни услуги.

Постоянните данъчни приходи на община Златица по отчет към 31.12.2017 г. възлизат на 716 698 лв., а населението на общината към 31.12.2017 г. по данни от Националния статистически институт е 5 280 жители, или за община Златица показателят постоянни данъчни постъпления на един жител възлиза на 135,74 лв. на жител, което представлява 145,46 % от равнището за страната (93,32 лв. на жител). Видно от посочените данни, показателят постоянни данъчни постъпления на един жител за община Златица надвишава стойността на критерия за достъп до обща изравнителна субсидия, определен в механизма по приложението към чл. 50 от ЗДБРБ за 2019 г., а именно 120 % от равнището за страната, поради което общината е без достъп до тази субсидия през 2019 г.

По-големият фискален потенциал на общините без достъп до обща изравнителна субсидия през 2019 г. е обусловен в значителна степен от различни икономически фактори, като наличие на големи предприятия, складови и производствени бази, логистични или търговски центрове, морски или планински курортни комплекси на тяхна територия, които им осигуряват предимство във възможностите за генериране на постоянни данъчни приходи, тъй като в тези приходи се включват не само събраните местни данъци от физически лица, но и платените местни данъци от предприятията, което съпоставено с броя на жителите, на които общината предоставя местни услуги, предпоставя значително надхвърляне (над 120 %) на средното равнище за всички общини. Предоставянето на допълнителни средства за общините с голям фискален потенциал би задълбочило диспропорциите между тях и останалите общини и би било в противоречие с целта на изравнителната субсидия.

По отношение на изложените факти относно Регионалното депо за твърди битови отпадъци, което обслужва седем общини в района на Средногорието, отбелязваме, че финансирането на разходите, свързани с функционирането му, следва да се извършва съвместно с останалите общини – членове на регионалното сдружение.

Във връзка с посочената необходимост от заделяне на средства за текущи ремонти на улици следва да се има предвид, че с чл. 88 от ЗДБРБ за 2019 г. се дава възможност за трансформиране на утвърдената със закона целева субсидия за капиталови разходи в трансфер за други целеви разходи на общината за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища и на улична мрежа, като отпада ограничението както за размера, така и за срока, в който кметът на общината, след решение на общинския съвет, може да предложи трансформирането. Разпоредбата дава възможност на общините да приоритизират своите потребности и при необходимост да пренасочат за финансиране на неотложни текущи ремонти на улична мрежа и общински пътища цялата сума на целевата субсидия за капиталови разходи.

 

 

МИНИСТЪР: ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ

 

 

 

 

 

 

 

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация