ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ИВАН ИВАНОВ – НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ НА РЕФОРМАТОРСКИЯ БЛОК

26.02.2016 г.

Относно: Тежкото финансово състояние на Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий"

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ИВАНОВ,

Ние също сме запознати с проблемите на Великотърновския университет и въобще с проблемите на държавните висши училища, които са натрупани през последните години къде поради естествени процеси в демографията и липса на желание за адаптация от страна на висшите училища, къде поради лоши управленски практики. Академичната автономия се оказа концептуално правилна, но тя доведе до много пороци в управлението на едни по същество публични обществени институции, каквито са държавните висши училища. Този проблем трябва да намери по-дългосрочно решение и аз се радвам, че в образователната ни комисия този дебат тече.

Това, което трябва да се направи във ВТУ като помощ от страна на държавата, ние ще го свършим. В активна комуникация сме с тях и обсъждаме мерки за оптимизация на работата на това висше училище, разбира се без намеса в неговата академична автономия. Ще Ви цитирам обаче няколко числа, за да разберете защо е необходимо да се задълбочи и ускори реформата във висшето образование. Ако гледаме по регистър приема на студенти в първи курс - от 2010 г. 1922-ма редовно и 602-ма задочно, постепенно стигаме до 2015 г. - 1620 редовно и 643-ма задочно, а 2016 г. - 1618 редовно и 707 задочно.

Не така обаче стои въпросът за разходната част на бюджета на университета. При намаляващ прием разходите за персонал от 12,5 млн. лв. през 2010 г. отиват на 14,20 млн. лв. през 2015 г. Знаете, че финансирането на висшите училища се организира и по смисъла на закона се осъществява на база приети студенти и диференцирани нормативи по професионални направления и това се отнася за всички държавни висши училища без да се прави разлика дали това се отнася за ВТУ или некой друг ВУЗ. В този смисъл как се разходва този ресурс и как се организира обучението, така че тези средства да стигат, е въпрос и на управленска компетентност и управленска мощ. Прави впечатление, обаче, че при влошаване на едни показатели - говорим за приетите студенти, не се извършва или не е извършена досега никаква реорганизация в начина на организация на обучението. В този смисъл ние сме в активна комуникация с ръководството на ВТУ и в следващите месец-два планираме да решим проблема, който ще ескалира в края на годината, когато финансовата дупка ще се прояви на практика чрез липсата на средства в университета. Този ангажимент сме поели още на първата среща между министър-председателя, ректора и мен като финансов министър, проведена в началото на февруари.

БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО!