Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ РУМЕН ХРИСТОВ И МАРТИН ДИМИТРОВ - НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ОТ ПГ НА „РЕФОРМАТОРСКИЯ БЛОК“

17.07.2015 г.

 

Относно: Въвеждане на изискване с Наредба № Н-18 от 2006 г. на Министерството на финансите на измервателни уреди за земеделските производители

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИМИТРОВ,

 

В кулоари на НС видях г-н Христов и с него обменихме идея да направим една задълбочена дискусия в МФ, която аз водя от шест месеца със земеделските производители. Знаете, че с промени в ЗДДС в края на 2014 г. от 1 януари е предвиден механизъм за контрол върху тези ползватели на горива, които използват акцизни стоки за зареждане на превозни средства, машини, съоръжения и друга техника за собствени нужди. Тези крайни мерки за контрол, крайни, защото те са свързани с определени инвестиции, които в никакъв случай не достигат размерите, които коментират засегнатите от контролните мерки ползватели на горива. Но това, което не цитирахте, е че тук говорим само за стационарни и вкопани съдове, тук не говорим за цистерни и преместваеми обекти, които могат да се използват за съхранение и снабдяване с горива. Говорим за проявлението, особено в южна България, на т. нар. ведомствени бензиностанции, които са останали в миналото от селскостопанските дворове в следствие на земеделската реформа и които, особено при малките производители, е нелогично да съществуват. За какво ти  е на тебе стационарна бензиностанция или вкопан уред, снабден със съответното техническо средство да извеждаш горива и да ги сипваш в други уреди или да снабдяваш превозните си средства с гориво, ако отглеждаш 100 или 500 декара. При положение, че е ясно че консумацията на горива при теб е ограничена.

Готов съм на допълнителен анализ и дебат. Такъв водим от месеци и това, което цитирате във вашия въпрос, вероятно са споделени притеснения от земеделски производители. Аз ви уверявам, че нито цената за тази инвестиция, която те цитират, е такава, нито проблемът е толкова дълбок, колкото се представя.

Ако се окаже, че има 8 000 ведомствени бензиностанции, така както цитирате във вашия въпрос, не е ли това един много сериозен проблем и потенциален натиск върху създаването на един много сериозен трафичен канал за разпространение на нелегални горива без платен акциз или в добрия случай ако са с платен акциз, са без платен ДДС.

Аз съм готов да продължим да водим този дебат. Не е добре да се създава напрежение, но мисля, че излишно се драматизира темата и очаквам анализа на зърнопроизводителите доколко е трудно, ако те си поръчат горива от който и да е вносител или производител на горива, за тях ще бъде проблем да им бъде доставено колкото и да е заявеното от тях количество в цистерни, които не са стационарни и вкопани в земята и за които такива мерки за контрол не се изискват.

Г-н Димитров, дядо Гошо ако гледа 100 декара по земеделските норми от 7,2 л. на декар са 720 литра, а и едва ли той трябва да извършва снабдяването си с гориво със стационарен и вкопан съд и със съответната помпа, която при търговските продажби се нарича бензиноколонка. Той не е категорично засегнат от тези мерки за контрол, тъй като тук говорим за промишлено снабдяване с гориво и то при стационарно формирани инсталации. Тук не говорим за цистерни, които могат да бъдат десетки тонове, които могат да бъдат подвижни и с които може да се закупува гориво и то да бъде отвеждано до съответните машини, разположени на полето и занимаващи се с активна земеделска дейност в съответния период. Говорим за хилядите примери, които аз мога да ви покажа като снимков материал, както и други примери, свързани с нарушения не само на нашето законодателство, но и на всички мерки по ЗУТ и мерките, свързани с наредбите на пожарната, свързани с отстояния, с екологичните мерки, които изискват специални процедури за съхраняване на такъв тип горива и въздействието им върху околната среда.

С тези примери ще разберете, че да - ние трябва да имаме много внимателно отношение и да не натоварваме земеделските производители и дребния бизнес с определени мерки за контрол, но не трябва да забравяме, че тези мерки за контрол целят именно големите производители, които искат да създадат собствено стопанство за управление на течни горива. Те могат да се измерват в хиляди литри, тъй като има много по-елегантни начини за организация на този процес, без да се налага да поддържат в стопанските дворове вкопани уреди с помпи. Тъй като това дава възможност и това се наблюдава в цяла южна България и не само там, за използването на горива с неплатен ДДС, ако в добрия случай акцизът е платен.

Контролът трябва да бъде не само върху производителите на горива, но и на вносителите. Защото ако съществуваща система на организация на движението на стоки под режим отложено плащане на акциз е достатъчно добра, за да може да се гарантира висока степен, че акцизът е платен, то големият проблем, който се опитваме да решим, неслучайно Наредбата е свързана със ЗДДС, е че след освобождаването на стоки с платен акциз за крайно потребление, на много места и много често се къса ДДС веригата и се избягва плащането на ДДС за тези горива.

Темата няма да свърши тук, но проблемът не е с измеренията, с които ви се представя, тъй като пак казвам не е задължително тази дейност на земеделските производители да се осъществява със стационарни и вкопани в земята уреди и съпътстващите към тях съоръжения за използване на горивото.

БЛАГОДАРЯ ВИ!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация