Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ГРОЗДАН КАРАДЖОВ – НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ „РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК“

06.02.2015 г.

 

Относно: Политиката и мерките на Министерство на финансите за онлайн контрола върху продажбите на течни горива

 

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КАРАДЖОВ,

 

През 2010 г. е разработена цялостна стратегия за осъществяване на превантивен и последващ ефективен контрол от приходните агенции върху целия процес свързан с движението и доставките на течни горива от производител и вносител до краен потребител.

  • От 1 януари 2010 г. е въведено задължение за установяване на дистанционна връзка с НАП на всички фискални устройства за предаване на данни за извършените продажби;
  • От 1 януари 2011 г. лицата, които използват Електронни системи с фискална памет (това са търговските обекти за продажба на течни горива), са задължени ежедневно да предават данните от дневните си финансови отчети по дистанционната връзка с НАП;
  • От 1 април 2012 г. по дистанционната връзка се подават и данни от нивомерните системи за наличните количества в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива.

В началото на 2013 г. са приети промени в чл. 118 от ЗДДС, с които е въведен контрол върху процеса свързан с доставките и движението на течни горива от производител и вносител до краен потребител. Тогава е създадена и законова възможност за обмен на данни между информационните система на двете приходни агенции - система БАЦИС на Агенция „Митници" и информационна система за контрол на горивата на НАП. Постъпващите в реално време данни от Агенция „Митници" за освободените за потребление течни горива от данъчните складове или от внос, както и подаваните  от икономическите оператори електронни документи за настъпили промени в собствеността, местоназначението или транспорта на горивото по пътя му от данъчния склад/граничния пункт до местоназначението, декларирано в електронния акцизния данъчен документ, респективно в единните административни документи, се използват от органите по приходите на НАП за анализ и оценка на риска за извършване на контролни действия на лица и обекти с висок фискален риск.

Въведен е строг контрол при подаването на електронни документи както и върху вида и количеството на горивото, които се посочват в подаваните електронни документи.

Имате ли намерението, питате вие, да възстановите системата за он-лайн контрол за продажбата на течни горива от всички бензиностанции в страната. И сега всички бензиностанции в страната имат такова задължение, то не е прекъсвало. Продължение на това е и отговорът по темата, която развих преди малко, свързана с т.нар. ведомствени бензиностанции, защото контролът е само върху близо 3 000 бензиностанции не е достатъчен да обхване цялото движение физическо на горивата. И независимо, че са с платен акциз следващият пробив, ако мога така да се изразя, в приходната част на бюджета идва по линия на загуба на ДДС. Затова са и усилията свързани с измененията на чл. 118 в края на миналата година и предстоящите изменения в Наредба Н-18.

 

БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация