Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ВЪПРОС ОТ ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ - НАРОДЕН ПРЕДСТАВИТЕЛ ОТ ПГ „БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ“

06.02.2015 г.

 

Относно: Заповед № 5 от 05.01.2015 г. на изпълнителния директор на НАП

 

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН БОЙЧЕВ,

 

Подкрепям напълно действията на Националната агенция за приходите. Ако претенцията ви е, че заповедта е незаконосъобразна, всеки административен акт може да се обжалван по съответния ред.

Мотивите за издаване на Заповед № 5 от 05 януари 2015 г. на изпълнителния директор на НАП са свързани с необходимостта от засилване на контрола върху оценените като високорискови доставки с предмет захар, месо и месни продукти. По данни от Анализа на данъчните липси от данък върху добавената стойност, дължащи се на организирани измами с данък върху добавената стойност, тези стоки са с много голям относителен дял.

В бранш „Търговия с месо" са констатирани многобройни и масови случаи на данъчни измами, като са засегнати почти всички икономически субекти в него. Допълнително обстоятелство, което засилва натиска и риска от осъществяване на измама, е фактът, че преобладаващата част от суровината, използвана в месопреработвателната индустрия или продавана на дребно на крайни клиенти, се внася от други страни. Това са приблизително 85% от свинското месо и 90% от говеждото месо, използвано от производителите на месни произведения. Подобно е положението и с пилешкото месо, което широко се използва в месопреработвателната индустрия. Същевременно вътреобщностната търговия с пилешко месо, при което стоката се поевтинява чрез осъществяване на данъчна измама, засяга силно българското производство на пилешко месо, доколкото създава неправомерно предимство за стоките, пристигащи от други държави членки.

Подобно е състоянието и в бранша „Търговия със захар". Основната суровина - захар от захарна тръстика или от цвекло и химически чиста захароза в твърдо състояние, която се използва в преработвателната промишленост, както и голяма част от захарта, предлагана директно на пазара, се осигуряват чрез внос от други държави членки. Съответно и произведената в Република България захар се рафинира, като за производството се използват вносни суровини. Това позволява широко разгръщане на данъчни измами с вътреобщностно придобиване, при които лицето, придобило стоката по документи, не внася данъка върху добавената стойност при последващата продажба на стоката. Най-често се декларират привидни покупки, а в края на веригата от покупко-продажби реалният ползвател на стоката приспада неправомерно данъчен кредит, в резултат на което се формира загуба за държавния бюджет. Същевременно това създава конкурентно предимство за участниците в данъчни измами пред лоялните търговци и така нанася вреди на свободния пазар.

На основание Заповед № 5 от 05 януари 2015 г. на изпълнителния директор на НАП, за периода от 05 до 31 януари 2015 г. са извършени 1 043 броя проверки на транспортни средства, извършващи вътрешно-общностно придобиване на месо и месни продукти с общо количество 15 415 863 кг. и 242 бр. проверки на захар от захарна тръстика или от цвекло и химически чиста захароза в твърдо състояние с общо количество 4 041 452 кг.

Общо на 4 944 транспортни средства са поставени технически средства за контрол, като са наложени 184 обезпечения на 86 задължени лица.
За посочения период са наложени следните обезпечения:

- за месо, месни продукти и субпродукти - в размер на 2391334 лв. за 2409725 кг. На две от задължените лица обезпечението не е предоставено в срок и стоката е отнета в полза на държавата.

- за захар от захарна тръстика или от цвекло и химически чиста захароза в твърдо състояние - в размер на 128616 лв. за 459304 кг. 

БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация