Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ПИТАНЕ ОТ ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ, ОТНОСНО: ИЗПОЛЗВАНЕ НА СРЕДСТВАТА, СЪБИРАНИ ОТ ТАКСИ ПРИ ПРЕМИНАВАНЕТО НА ДУНАВ МОСТ

13.06.2008 г.

УВАЖАЕМИ Г-Н ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ  И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМА  Г-ЖО НИКОЛОВА,

Първо бих искал да отбележа, че не би следвало във всеки случай, какъвто е и този, таксите да се разглеждат като разходно ориентирана норма. Таксите са доста различни видове и изпълняват доста различни цели. Това съществува и в професионалния език такъв израз „на принципа на общата кошница", т.е. те постъпват в прихода на републиканския бюджет и от друга страна рехабилитацията на това съоръжение на цялостната, пътна инфраструктура се извършва също със средства от републиканския бюджет.

Такава е и ситуацията и в Румъния, но Вашият въпрос е конкретно към нас, затова и сумите за 2007 г. са събрани точно 24 729 670 лв. Това е в приход на републиканския бюджет, а за тази година са предвидени ремонтни дейности по проекта транзитни пътища 5, който е съфинансиран и от ЕИБ. Очаква се предварителната сметна стойност да възлезе на няколко милиона евро.

Има разминаване между двете. Аз затова казах, че не бива да се търси пряко възвращаемост, защото ако минем на принципа на пряка възвращаемост, тогава трябва таксите да покриват амортизациите на изграждането на цялото съоръжение, което не е изискване и никога не е било изисквано.

По точка 2: - Какви ремонтни дейности са извършени по съоръжението след 2007 г., на каква стойност и каква част от нея е покрита със събраните от такси средства? По Проект "Транзитни пътища V" е предвидена рехабилитация на Дунав мост, като Лот 1 участък от път І-5 с дължина 1,050 км.  Ориентировъчната цена на рехабилитацията е около 2 млн. евро, като предстои обявяването на търговете за избор на изпълнители. Ремонтно-възстановителните работи включват подмяна на износващия пласт на пътната настилка, на дилатационните фуги, на дефектиралите места от стоманобетонната плоча и корозиралата връхна конструкция. Предстои  подмяна на осветлението, както и подобряване състоянието на подходите към съоръжението, като естествено продължение на участъците от път І-5 преминаващ през гр.Русе (бул."България"), включени в рехабилитацията на Лот 8 по Проект  "Транзитни пътища ІV".

По точка 3: - Необходима ли е промяна в размера на събираните такси от страна на България? Вие имате конкретен въпрос, макар че тук  не го формулирахте.

Дали таксите се нуждаят от актуализация? Бих искал да обърна внимание, че един от принципите, който се следва, е на реципрочност и аз ще споделя с Вас че миналата година таксата ни значително изоставаше от румънската, което води до не много добри политики по отношение на превоза на пътници т.е. трансфера на пътници. Въпреки това към днешна дата също са по - ниски отколкото таксите които събират румънските колеги.

Благодаря за вниманието!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация