Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ПИТАНЕ ОТ ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ, ОТНОСНО: ФИНАНСОВОТО ОЩЕТЯВАНЕ НА ДЪРЖАВАТА ЧРЕЗ НЕРЕГЛАМЕНТИРАНОТО ПРОИЗВОДСТВО НА БАНДЕРОЛИ

11.04.2008 г.

БЛАГОДАРЯ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО КАПОН,

Сега аз имам две алтернативи, така както сте задали въпроса, или да почна да чета тези таблици, или да Ви ги дам и да Ви кажа няколко по-общи характеристики. Е то Ви ги.

Ще направя малко по-общ коментар, тъй като, ако чета таблиците никой нищо няма да разбере.

Аз мисля, че Вие се подвеждате от едно политическо изказване от миналата година, което направи тренд 2004 - 2007, аз Ви предлагам да се върнете малко по-назад, и за целта да вземем само една година назад, такива са и предходните, и ще Ви кажа защо. Вземете 2003-2007 година и  тогава ще видите следните цифри, като брой бандероли и като литри чист алкохол. Само няколко цифри: 2003 година - 53 милиона бандероли, 2004 - 112 млн., 2005 - 59 милиона, закръглям естествено, 2006 - 26 милиона, 2007 - 47 и половина милиона. В литри чист алкохол: 2003 година- 10.6 милиона чист алкохол, 2004 - 20.8, 2005 - 12.7, 2006 - 5.9, 2007 - 10.6. Обърнете внимание на даже случайното съвпадение  между 2003 и 2007 - 10.6 милиона литра чист алкохол. С какво се характеризират ли тези години? Със това, че след 2007 вече акцизът е на минималното равнище и не се очакват никакви нови изменения, така както през 2003 не са очаквани, през 2004 няма изменения. В периода 2004 - 2007, ако го изгладите статистически, ще видите цифра около 10 милиона литра. Другото е спекулации. Другото е презапасяване в очакване на по-високите акцизи, през 2004 в честност, и в резултат на въведени от първи януари 2004 нов модел бандероли, т.е успокояване, че скоро няма да има изменение в бандеролите и 2007 година, когато отново въведохме нов модел, от средата на 2006 вече се изразходваха до край старите бандероли, дори се върнаха част от тях, а не се купуваха нови. Пак Ви повтарям другото е спекулация.

Третият аспект на въпроса: От трите сектора на акцизи - петрол, цигари и алкохол, този който Вие коментирате е най-труден и най-проблемен. И по обективни и по субективни причини. Обективните са традиционната склонност на нашите съграждани да изваряват ракии, но не спирам до тук. А субективните са голямото търсене и трудностите за контрол по мрежата, особено по по-малките магазини и по по-малките населени места, т.е. лесната  реализация на фалшиви бандероли, или дори на алкохолни опаковки без бандероли.

Вие ме попитахте дали можем да направим анализ колко е реално консумираното и колко е обложеното, това е изключително трудно. Нито по броя на бутилките, нито по други индиректни белези. Мога да Ви  отговоря само, че известен процент безспорно се продава без бандероли или с фалшиви бандероли. Колко е точно, каквато и цифра да кажа ще служи само за спекулации.  Затова ще се въздържа. Но искам да ви уверя, че ние вземаме много сериозни мерки, ето още сега ще обявя, че ще въведем практиката всяка година да се сменя формата на бандерола, за да се затрудни максимално фалшифицирането. Това са добри външни практики в страни изложени на такъв риск, от Южна Европа най-вече. Това е добрата практика, която дава известни резултати. Правим и все по- сериозни мерки по отношение на обучение на акцизните органи за разпознаване на фалшиви бандероли, съвместни акции със специализираните органи и т.н.

В заключение искам още веднъж да кажа, хубаво е данните да се интерпретират в тяхната цялост и консистентност, защото иначе най-лесно може да вземем един отделен белег и по него да направим ефектни, но не съвсем точни изводи.

Благодаря Ви!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация