Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

ОТГОВОР НА ПИТАНЕ ОТ ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ, ОТНОСНО: ИЗГРАЖДАНЕТО НА ИНФОРМАЦИОННАТА СИСТЕМА НА НАЦИОНАЛНАТА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ

07.03.2008 г.

БЛАГОДАРЯ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМИ Г-Н ДИМИТРОВ, Г-Н ПОПВАСИЛЕВ,

Договорът за доставка, адаптиране и внедряване на информационната система на НАП, наречена Софтуер за управление на приходите влиза в сила от 9 ноември 2004 г.

Софтуерът обхваща необходимата на Националната агенция за приходите  функционалност за интегрирано администриране на данъчни задължения и задължителни осигурителни вноски. Разработването и внедряването на функционалностите на системата е разделено на 2 фази. Фаза 1 включва основните модули, поддържащи масовия работен поток на Агенцията, а Фаза 2 следва да добави, тя още не е влязла в сила, функционалностите, подпомагащи предимно контролните дейности на Агенцията.

Поради сложността и големия обхват на новата информационна система, е възприет поетапен подход за внедряване на отделните модули и функционалности на системата, като най-напред усилията се съсредоточиха върху основната част или сърцевината на системата от Фаза 1 - централизирана регистрация, счетоводно отчитане и изграждане на единна данъчно-осигурителна сметка. Това на практика е и основата на интегритета на информационната система.

Следвайки приетия подход за поетапно внедряване, основната част на софтуера, сърцевината на системата от Фаза 1 бе внедрена за пилотно тестване в три териториални дирекции на НАП още през ноември 2006 г., а от началото на 2008 г. приключиха всякакви преходни периоди, през които двете системи работеха успоредно - новата и старите системи, и по настоящем готовата част от системата функционира напълно самостоятелно без да се пробягва до контроли със старите системи, т.е. старите системи изцяло са преустановили своята работа.

Всички внедрени модули на софтуера от началото на тази година се използват като основна система за работа.

През 2008 г. поетапно ще продължат да се внедряват допълнителни функционалности на информационната система, след провеждане на тестове в пилотни обекти на НАП. Всички останали модули на Фаза 1 са разработени, в момента функционират около 80 на сто от Фаза 1, като от началото на м. февруари на 2008 г. някои от тях са в пилотно тестване. Работи се по разработката на модулите от Фаза 2.

Много от трудностите произтичат от факта, че доставчикът в първоначалните си цели, е имал идеята да адаптира готово вече решение. В последствие се оказва, че не е технически подходящо да се адаптира стар софтуер, а трябва да се разработва изцяло нов. Фактическото изработване започва през 2006 г., нищо че договорът е от 2004 година. Правихме многобройни срещи, в това число и на равнище управляващ на фирмата, която е изпълнител на проекта.

В заключение искам да кажа, че въпреки закъсненията и мащабността на проекта, много трудности бяха преодолени и в резултат към днешна дата имаме модерна, работеща информационна система в НАП, която ще продължи да се развива. Интегрирането на администрирането на данъци и осигуровки също е постигнато в голяма степен. Според мнението на всички външни наблюдатели това е една от най-модерните системи не само сред европейските страни. Не случайно, целият проект на НАП е обявен от Световна банка за най-успешен проект от страните в преход от началото на 90-те години до настоящия момент.

Благодаря!

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация