ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: СЪЗДАДОХМЕ ИНСТРУМЕНТ, С КОЙТО ПРЕДВИДИМО ДА УПРАВЛЯВАМЕ ДЪЛГА В СЛЕДВАЩИТЕ ТРИ ГОДИНИ

28.02.2015 г.

 

| К2, „На шестия ден" | 28.02.2015 |

 

Водещ: Голямата тема, която обсъждаме след предсрочните парламентарни избори в седмичния политически обзор в „На шестия ден" е кой и на какво основание иска и може да управлява България. С нея казвам добър ден и на г-н Владислав Горанов, министър на финансите от ГЕРБ. Добър ден, г-н Горанов! Г-н Горанов, идвате с празни ръце в студиото, не си носите оставката?

Владислав Горанов: Оставката може да ми поиска този, който ме е назначил, това е министър-председателят. Така че ако някой друг има претенции, че нещо не съм свършил, да ги дефинира коректно.

Водещ: Снощи лидерът в оставка също, не също, а в оставка, на АБВ Георги Първанов ви поиска оставката. Днес потвърди и ПГ, че ви иска оставката с изявление на зам.-председателя Румен Петков.

Владислав Горанов: Аз мисля, че той не е част от ПГ, но да приемем, че...

Водещ: Той не е част, аз затова казах, че е зам.-председател.

Владислав Горанов: Не виждам причина колегите, не разбирам упрека на колегите точно в какво е формулиран. Да ви кажа честно, не съм чел изявленията им. Но ако всичко е свързано с гласуването на договора за посредничество между Република България и четирите банки, аз мисля, че той по-скоро дава стабилност на сегашното управление, отколкото да изисква по някакъв начин промени в структурата или персоналния състав на правителството. Разбира се, в политиката всички тези са възможни.

Водещ: Но, г-н Горанов, вече е факт ратификацията на договора за дилърство, или както го наричаме разговорно дълг за 16 млрд.лв. за България, защото Държавен вестник на 27 февруари обнародва тази ратификация. Вие прелъстихте ли бързо и сладко народните представители от АБВ, за да променят те в рамките на няколко минути позицията на своя лидер Първанов да не се гласува тази ратификация?

Владислав Горанов: Не интригантствайте, не съм прелъстявал никой. Разказах истината. Някои я приеха, някои не.

Водещ: А как я разказахте, сложихте ли обещания на масата или нещо веществено насреща? Знаете, че обикновено това са неща, които се възнаграждават.

Владислав Горанов: Мисля, че не ми се наложи. Носих една папка, но не я давах, защото в нея имаше чувствителна информация, която може да навреди на България при емисията на пазарите на дълга. А иначе съвсем добронамерено и зад кадър всички са нормални хора в парламента, обясних и мотивите си, повторих защо е необходимо. Разговорът не беше много по-различен между това, което говорих от парламентарната трибуна и това, което разказвах месеци наред на нашите колеги. Оттам нататък здравият разум надделя и аз мисля, че решението е правилно. Политическите му интерпретации, ако колегите от АБВ се чувстват, че са загубили някаква политическа позиция спрямо техните комшии по политическо пространство БСП, аз мога да направя и друг прочит. Според мен БСП остана в изолация с другите крайни популисти от "Атака" и това, че Мая Манолова се снима на плакатите на "Атака" е по-голямата щета политическа, отколкото това, че по един или друг начин АБВ не са успели да изкоординират окончателната си позиция.

Водещ: Всъщност, г-н Горанов, в крайна сметка за внимателни анализатори излезе точно този факт, че освен че вие ратифицирахте договора за дилърство, уточнете за каква сума в крайна сметка официално?

Владислав Горанов: Всяка сума между нула и 8 млрд. евро.

Водещ: Ще се спрем после на това, но освен че вие ратифицирахте този договор за дилърство до 8 млрд. евро, вие практически свършихте много важна политическа работа.

Владислав Горанов: Не ми беше това целта.

Водещ: Точно разкрихте близостта между БСП и "Атака" и разкрихте някои задкулисия в отношенията в АБВ. Казвате, не ви беше това целта, продължете?

Владислав Горанов: Не ми беше това целта и не съм подозирал, че такива турболенции в отделни партии ще се случат. Смятам, че нищо страшно не се е случило, нищо лошо не се е случило. Решението, продължавам да твърдя, че е правилно и най-вярното, което може да се вземе. И по никакъв начин не искам да продължаваме да обостряме този дебат. Всяка политическа партия имаше право и има право да заеме каквато иска позиция по това гласуване. От ГЕРБ и от РБ сме сигурни, че това, което предложихме и което други партии подкрепиха е правилното решение. Оттам нататък, пак казвам, не ми е работа да коментирам това, мога да ви говоря за състоянието на българските финанси, поне докато аз отговарям за това.

Водещ: Тайна ли са съпровождащите документи на това дилърство - договорите за дилърство, за агентство, комисионната, която ще получат тези банки, комисионна, която може би ще получат и други юридически или физически лица, които посредничат от територията на България?

Владислав Горанов: Общо взето можем да кажем следното в ефир. Ако народните представители по съответния ред изискат, можем да покажем и точно, но разбира се, това е информация, която не е прието в международните среди да се представя пред широка публика, защото, пак казвам, уврежда пазара. Но това, което бих си позволил да кажа в ефир, и това, което всеки народен представител може да разбере е, че първо, Република България няма никакво обвързване с този международен договор, който се ратифицира, т.е. тя не е задължена да плаща никаква такса, ако не направи емисия.

Водещ: Така, това е ясно.

Владислав Горанов: Не на всички. Някои предполагат, че вече сме се ангажирали, че вече...

Водещ: А, че комисионните сте ги пратили вече предварително, така ли?

Владислав Горанов: Точно така, няма такова нещо. Ако не използваме услугите на нашите консултанти, дилъри, рейнджъри, има много термини, които могат да бъда използвани, ако не използваме техните услуги, ние няма да платим нито стотинка. Нашият договор е свързан с обема на емисията...

Водещ: Това някакъв фючърсен договор ли е също?

Владислав Горанов: Нищо фючърсно няма. Фючърсните сделки имат друг характер. това е договор, многогодишен за посреднически услуги. Не е едногодишен международен договор, каквито често сме правили преди, а е многогодишен такъв международен договор. Да, той, ако във фючърс разбирате бъдеще...

Водещ: Бъдеще, да, употребих го в широкото понятие.

Владислав Горанов: Обичайно под фючърсна сделка се разбира нещо друго в икономиката, но вие не сте длъжна да го знаете, както и повечето политици не са длъжни да го знаят...

Водещ: Добре, по-просто ще попитам, за да стане ясно. Вие сте сключили един договор, който е ратифициран от НС...

Владислав Горанов: Един международен договор за посреднически услуги, ратифициран от НС.

Водещ: Така, все пак (...) четирите банки, ако сключат този договор, те не биха го сключили съвсем безвъзмездно, ако той не се състои?

Владислав Горанов: Те не са го сключили безвъзмездно, няма обаче фиксирана част на възнаграждение. Този договор е сключен, приемете, че таксите и комисионните са пропорционални на обема, а всяко число умножено по нула е нула. Те са пропорционално на обема и са плоски, ако така мога да се изразя, т.е. не се променят за банките таксите, по-скоро комисионните на банките не се променят в зависимост от обема. Т.е. не нарастват, не ескалират с увеличение на обема. Те запазват размера си и при нула емисия с услугите на тези банки, и при пълния обем.

Водещ: И колко е комисионната при нула емисия?

Владислав Горанов: Нула. Комисионната за банките при нула емисия е нула.

Водещ: А колко е комисионната при 100% емисия 8 млрд.

Владислав Горанов: Ако ви го кажа, по-добре да ви кажа колко е размерът на комисионната, тъй като всичко друго е както казват колегите от БСП аритметика за първи до пети клас. Но...

Водещ: Колко е размерът на комисионната?

Владислав Горанов: 17 пъти по-малък от тази при Милен Велчев.

Водещ: А колко е при Милен Велчев.

Владислав Горанов: Отговорих писмено на...

Водещ: Да, знам, че отговорихте.

Владислав Горанов: 17 пъти по-малко.

Водещ: А кой ще я получи и има ли български посредници?

Владислав Горанов: Няма. Български посредници да сте чули да обсъждаме вчера?

Водещ: Не, питам ви.

Владислав Горанов: Ами това са тези четири банки, с които имаме договор. Той е международен договор, ратифициран със закон.

Водещ: А сигурен ли сте, г-н Горанов, че тези пари ще са достатъчни за следващите 3 години? Може ли да напомните точно и стройно какви погашения, ако сте в състояние разбира се в момента, имаме да извършваме в краткосрочен план?

Владислав Горанов: От 1 януари 2015-та, до 31 декември 2017 г., и това го има наистина на страницата на МФ, г-н Нотев не му е работа да се рови по нея, но тя "Атака" е голяма, можеше някой, който е финансов експерт да го види, е посочено, че за този период 11.7 млрд. лв., или приблизително 6 млрд. евро имаме падежи, падежиращ дълг. Някои колеги от отделните партии искат да започнем да прави това изчисление от 1 февруари, защото на 17 януари падежира т.нар. емисия на Милен Велчев. Но коректно...

Водещ: Да, но тя съществува.

Владислав Горанов: Тя съществува, тя е в рамките на периода, за който говорих аз. И ние нямаме спор с никой, че от 1 януари 2015 г. до 31 декември 2017 г. ние трябва да си върнем 6 млрд. евро.

Водещ: Т.е. значи предстои тези 6 млрд. евро на части да бъдат емитирани?

Владислав Горанов: Създадохме инструмент, ратифицирахме международен договор, наехме си консултанти, или както и да го изречем, за фактическото деяние, което в никой случай не е престъпно...

Водещ: Действие нека да го наречем.

Владислав Горанов: Което се извърши в българското НС с конституционно мнозинство през изминалата седмица...

Водещ: 161 души.

Владислав Горанов: При първото гласуване. При второто бяха малко по-малко. Създадохме инструмент, с който предвидимо...

Водещ: 156.

Владислав Горанов: 158. Предвидимо и без отново да влизаме в такива политически интриги, за което най-малко финансовият министър може да бъде упрекван, ние да управляваме дълга си в следващите 3 години. Всъщност ако има основание опозицията по някакъв начин толкова истерично да размахва тази тема, е това, че на нея тя ще й се появи за първи и последен път в рамките на този период. Защото в противен случай трябваше всяка година да сключваме такъв международен посреднически договор, то не е поемане на дълг, то е наемане на консултанти, и всяка година да си водим този разговор с БСП по този начин. Те имат същия шанс да продължим да водим разговора, но не там, на тази плоскост, не по тази тема, не по този начин, а всяка година с годишния закон за държавния бюджет, когато определяме лимитите за дълга. Лимитът за дълга не се определя с международния консултантски договор, който се ратифицира. Лимитът за дълга се определя ежегодно в съответствие с Конституцията и в съответствие със Закона за държавния дълг, ежегодно се определя с годишния закон за държавния бюджет на Република България. Между другото за 2015 г. никой не каза, но той е 7 млрд.

Водещ: И кога е най-близкото предстоящо време, дата или месец, в която ви предстои да внесете за одобрение в НС първия транш по този дилърски договор?

Владислав Горанов: Това няма да се случи през българското НС, защото вече се е случило. В края на миналата година...

Водещ: Т.е. всеки транш няма да бъде одобряван от НС?

Владислав Горанов: И не е нужно. Защото НС година по година ще определя лимита, който аз в рамките на този договор от името на Република България мога да ползвам тези услуги и да правя тези емисии. Но това НС още миналата година го направи, приемайки закона за държавния бюджет...

Водещ: Защо тогава народните представители твърдят, че трябва да одобряват всеки транш, всяка емисия?

Владислав Горанов: Ами всеки си разбира от работата. Това е относително трудна материя. Тези, които са го правили, тези, които са го правили, всички се изказаха в подкрепа. А тези, които не са го правили, вероятно имат много въпроси, на повечето от тях се опитах да отговоря.

Водещ: Кого визирате под тези, работодатели и синдикати?

Владислав Горанов: Не, бивши министри на финансите и хора, които са се докосвали до тази материя, която е специфична.

Водещ: А подкрепата на синдикатите и на работодателите, досега само КРИБ излезе в подкрепа?

Владислав Горанов: Ами всеки както го разбира. Явно КРИБ имат капацитет да разберат за какво става въпрос. Далеч съм от това да заподозирам другите работодателски организации в опит за политическо ангажиране, далеч съм от това. Ако някой си направи труда да анализира какво всъщност се гласува и защо се гласува, вероятно би го подкрепил. Очевидно КРИБ имат капацитет да разберат за какво става въпрос, тъй като КРБИ не са еднолична фирма „Кирил Домусчиев", КРИБ са много сериозна организация с УС, с механизъм на взимане на решения. Така че преценили са хората, подкрепили са. А защо са го направили? Защото вероятно са преценили така, както и аз преценявам, че това беше едно разумно решение и здравият разум надделя в българския парламент. Оттам нататък синдикатите много добре разбират, че... те също имат капацитет като организации, и двете, и КНСБ, и КТ "Подкрепа" разбират и слушат, когато си говорим, защото аз съм използвал много време, макар и не пред камери и пред публика, да обяснявам за какво става въпрос. Това, че удължихме дебата, каза Нотев преди малко, между другото интелигентен човек, нищо, че е от "Атака", каза преди малко Нотев, между другото повечето колеги от "Атака" са интелигентни, да не вземе някой да се обиди...

Водещ: Волен Сидеров също е много начетен.

Владислав Горанов: Повечето от тях са интелигентни, те имат едно виждане как трябва да се прави политика и да се отстояват ценности, другите партии имат други, та Явор Нотев каза преди малко, че видите ли, бил съм направил интрига. Аз не правя интрига, те си ги правят, когато обсъждат тема, която финансовият министър е внесъл. Можеше да се мине без такъв емоционален заряд при този дебат, ако не бяха решили, че така искат да го проведат.

Водещ: Но вие сякаш повтаряте един и същи стил, г-н Горанов, упрекват ви, че декември месец, когато, не помня датата, между Коледа и Нова година беше на обяд, 12 ч, заедно със синдикатите и министър-председателя съобщихте параметрите за предстояща пенсионна реформа, която...

Владислав Горанов: За промени.

Водещ: ...промени в редица закони, сега да не ги споменавам всичките...

Владислав Горанов: Един само, кодекса за социално осигуряване...

Водещ: Кодекса за социално осигуряване и той се отразява на бюджета.

Владислав Горанов: Между другото вие сте права, редица са. Променихме поет отдавна ангажимент на ГЕРБ да въведем в Наказателния кодекс изискването за криминализиране укриването на осигурителни вноски, нещо, което по отношение на данъците е вярно от много години, но не беше въведено по отношение на укриването на осигурителрни вноски. Така че тогавашните няколко точки в по-голямата част вече са изпълнени, другата част ще бъдат изпълнени вероятно в рамките на дебата, който е към своя край във формата към министъра на труда и социалната политика.

Водещ: И тук 30 март...

Владислав Горанов: 31 март.

Водещ: 31 март чука на вратата, имате 31 дни от утре нататък.

Владислав Горанов: Да, Земята все пак се върти, би казал друг класик. Времето върви и мисля, че в ускорени темпове се доближаваме до решенията. Общо взето държавата спешно има нужда от промени на всички натрупани несъвършенства и ако някой иска да се занимава с политика, вероятно би трябвало да знае какви са проблемите на обществото и да ги решава бързо, а не да си представяме, че има нещо неясно. Всичко е ясно в пенсионната тематика, всички проблеми са ясни...

Водещ: На кого са му ясни?

Владислав Горанов: Ами на който се интересува.

Водещ: Но дори на пенсионните фондове някак сякаш не им е ясно по отношение на пример на редица неща, свързани с обслужването на осигурените лица, такси и други...

Владислав Горанов: Е, как те с удоволствие ще решат да им се постави въпрос за бизнес за 130-140 млн. на година от такси. Как да стане с удоволствие?

Водещ: А как ще стане с неудоволствие, ще успеете ли?

Владислав Горанов: Ами нека да дадат свобода на хората сами да избират, нека те се рекламират, нека да предлагат добро управление, а хората да избират. Аз не искам да предрешавам този дебат. Аз искам само хората да имат право да избират.

Водещ: И как тогава се справяте вие, колко време сте министър на финансите всъщност?

Владислав Горанов: от 7 ноември смятайте.

Водещ: 5 месеца.

Владислав Горанов: Е, не е чак толкова.

Водещ: Как се справяте, както се изразихте, с несъвършенствата и проблемите във финансовата сфера, вярно ли е, че междуфирмената задлъжнялост е милиард?

Владислав Горанов: Това не е новина, за съжаление.

Водещ: Докога ще приемаме, че не е новина?

Владислав Горанов: Докато всеки се научи, че трябва да си плаща сметките...

Водещ: Как ще се научат?

Владислав Горанов: Ами ако трябва, ще ходят на лекции в УНСС. Правенето на бизнес си има определени правил, и ако стилът в България е това да се прави за сметка на задлъжняване на партньора, да, в икономическата теория всеки рационален икономически субект би трябвало да се стреми да плаща по-късно и да си търси парите по-бързо, защото парите имат цена...

Водещ: Мисълта ми беше друга, освен разчитането на морала, съвестта и рутинните съдебни процедури предвиждате ли и някаква наказателна отговорност да се въведе?

Владислав Горанов: Мисля, че има достатъчно писани норми, достатъчно писани норми. Според мен ако се ускори, казвам ускори, посредничеството на българския съд във въдворяването на справедливост между икономическите субекти и въобще в търговския и граждански оборот, нещата ще потръгнат по-добре.

Водещ: Добре ли работите с НАП и с митниците?

Владислав Горанов: Отлично работя с НАП и с митниците. Професионалисти са и ръководителите на двете администрации. Доволен съм от резултатите, които постигаме съвместно с колегите от МВР, ДАНС, под надзора разбира се на българската прокуратура. Така че мисля, че тези усилия, които полагаме ежедневно и ежечасно вече започват да дават резултат. Постъпленията в бюджета, съпоставени със същия период на миналата година януари и февруари се измерват в плюс, и то със стотици милиони.

Водещ: Да, вие снощи пуснахте една много подробна справка МФ...

Владислав Горанов: Ние си пускаме регулярно една и съща информация, структурирана по почти един и същи начин, отразяваща отделните периоди на изпълнение на фискалната година, месец по месец, като за оперативност в края на всеки месец, когато даваме детайлната, окончателна отчетна информация за предходния, съм помолил колегите да правят и оценки как свършва и съответният текущ месец, тъй като за целите на политическия дебат е по-добре да следим ежедневно как работи финансовият министър, за да сме сигурни и убедени, че финансите на държавата са в добро състояние.

Водещ: Няколко блица накрая. Какво стана с вашата идея да се обединят НАП и митниците?

Владислав Горанов: Тази идея не е отпаднала, продължаваме да я анализираме. Засега НАП и митници продължават да функционират така, както ви е познато и известно - разделени.

Водещ: Докога?

Владислав Горанов: Докато не се пререши. Аз си правя анализ, част от програмните намерения на ГЕРБ бяха, че това решение е взето, след консултации с партньорите при съставяне на правителството формулировката в една от тези точки на декларацията за съвместно управление преформатират това решение в анализ дали е добро решение и след това решение. Анализът тече.

Водещ: Какво се случва в Националния съвет за тристранно сътрудничество? Ще поискате ли, аз няколко пъти ви питам и отново пак ви питам, ще поискате ли прелегитимация на профсъюзите и на работодателите и предстои ли приемане на нов член от страна на работодателите, има съдебно решение?

Владислав Горанов: Тази тема не я следя чак толкова отблизо. Колегата Калфин би могъл да ви информира за развитието, тъй като в неговата администрация се управлява...

Водещ: Вие също имате по закон ангажименти.

Владислав Горанов: Аз имам не по закон ангажименти, а по решение на правителството съм определен за зам.-председател от правителствената квота на Националния съвет за тристранно сътрудничество. Законови ангажименти по Кодекса на труда финансовият министър, дори да има, не си спомням, но не са точно тези, които са свързани с националното представителство на организацията на работниците и служителите и тези на работодателите. Моят принципен коментар е, че всеки, който иска да формира обществено мнение, всеки, който иска да заявява позиция, всеки, който иска тази позиция да се натрапва на обществото, трябва да бъде достатъчно прозрачен и честен кой всъщност е. Кого представлява и кой стои зад него. Това в политиката е ясно регламентирано и добре структурирано, защото знаете, че партиите отиват на избори, след това се брои колко хора са подкрепили съответната партия. По сложни методики се определя разпределението на мандатите в българския парламент и при определени обстоятелства се формира правителство. Т.е. там системата е подредена, ясна и прозрачна, и то от години, не сме измислили демокрацията в България, моделът, който използваме е известен и в други държави. Нашият конституционен законодател след Кръглата маса в доста години назад е подредил тази тема. Не ми се струва докрай обаче подредена темата с представителността на хората, които искат да участват в публичния дебат и да формират обществено мнение. Примерно, представете си, има различни НПО...

Водещ: Точно това щях да питам, за НПО ли говорите?

Владислав Горанов: Ами те организациите са или правителствени органи на държавата и държавната власт, или неправителствени...

Водещ: А вие сега не се ли опитвате да обезкървите НПО със закон, който ще регулира тяхното финансиране и ще го направи зависимо от държавата?

Владислав Горанов: Не ми е позната тази тема, в МФ не работим по такъв законопроект...

Водещ: Върви един такъв...

Владислав Горанов: Мисля, че екипът на г-н Томислав Дончев или правосъдието, не знам, не съм интересувал. Ако е колегата Томислав Дончев, той тази тема му е, как да кажа, му е позната, интересна, със сигурност трябва да се регламентира начинът, по който се финансират...

Водещ: Добре, вие как, като подхванахте тази тема за легитимността на НПО я поглеждате от ваша гл.т.?

Владислав Горанов: Не за легитимността, те са легитимни.

Водещ: Представителността.

Владислав Горанов: Представителността трябва да е ясно по-скоро, когато някой иска да седи на масата заедно с правителството...

Водещ: Да знаем кой е.

Владислав Горанов: Когато някой иска да протестира пред правителството, да знаем кой е. Защото през годините към политиците се отправиха справедливи претенции за публичност, прозрачност на имущество, на какво ли не, а има много други хора, които искат да взимат отношение по начина на управление на държавата, а не искат да кажат кои са всъщност. Спомняте си, че въведохме преди години в първия мандат изискване към организациите на работодателите и на работниците и служителите техните ръководители да декларират имущество, доходи и да са също толкова прозрачни, колкото министрите. Защото когато заставаш с лице пред обществото...

Водещ: Беше приета като силно репресивна мярка, ограничаваща правата...

Владислав Горанов: Кои права ограничава, правата да говорят от името на обществото ли?

Водещ: Личностни.

Владислав Горанов: Ами личностните права на политиците ограничени ли са?

Водещ: Съгласна съм аз с вас, че който е излязъл на светло трябва да... Ще ви дам пример. Аз предложих, когато се променяше законът за Изборния кодекс, Мая Манолова правеше сбирки, медиите абсолютно ясно да кажем кой е собственикът, каква е политическата ни ориентация и откъде са ни парите. Това обаче също така не получава поддръжка.

Владислав Горанов: Интересна тема, ние от ГЕРБ сме готови, в смисъл ние от ГЕРБ, да не ангажирам целя ГЕРБ, когато водим дебата, аз бих помолил колегите от ГЕРБ да подкрепят повече прозрачност по отношение на всички лица, личности и организации, които имат претенция да формират обществено мнение.

Водещ: Да, и накрая последен въпрос. Бойко Борисов, лидерът на ГЕРБ и министър-председател втори път, наистина ли е удовлетворен от това, че вие успяхте при доста трудна, взривоопасна обстановка да убедите необходимата част от народното представителство, за да ратифицира договора за дилърство за до 8 млрд. евро?

Владислав Горанов: Аз мисля, че той би трябвало да е доволен, че законодателните инициативи на правителството срещат такава широка подкрепа. Няма новина, аз не съм изкушен да се радвам много, че толкова хора са го подкрепили. По-радостното в случая е, че здравият разум надделя в НС, тъй като бяхме на път, бяхме на път по начина, по който беше структуриран дебатът, по това, че се използваше за политически цели по един нелицеприятен начин, видяхте, че много време се дебатираше, т.е. тезата, нямахме време да се информираме, е силно неприемлива, защото от 6 февруари, беше внесен на 9-ти в НС, близо 20 дни се водеше този дебат. Казах дори повече, отколкото трябваше да казвам, защото не е ролята на финансовия министър да говори по 48 мин. от трибуната на НС, имах готовност с часове да говоря от трибуната на НС, за да моля всички да проявят здрав разум, защото нито Борисов 2, говоря за Бойко Методиев Борисов, нито Бойко Борисов като министър-председател, нито аз имаме някакъв личен интерес от това един закон да бъде приет или не.

Водещ: Много ви благодаря аз този разговор! Желая ви успех и през този тежък месец, който ви предстои във всяко едно отношение, в това число и за пенсионната реформа. Наистина финала, кога ще обявите резултатите от при какви условия те ще започне да се реализира след 31 март?

Владислав Горанов: Не знам какво влагате в понятието пенсионна реформа. Ако говорим за...

Водещ: Кодексът за социално осигуряване.

Владислав Горанов: Той има много неща в него.

Водещ: Прилагането, свободният избор - всичко това, което вие предложихте.

Владислав Горанов: Ако говорим за правото на лицата да избират дали да се пенсионират...

Водещ: Как ще се постигне златното сечение между всички интереси, на всички страни вътре в този процес?

Владислав Горанов: Ние сме на страната на хората, за нас най-важно е пенсионната система да дава адекватни пенсии. Оттам нататък други интереси няма да пребалансираме, не ни е работа. Ако някой се чувства, че му е застрашен интересът, нека да го коментира от гл.т. на вложителите в тези фондове, а не от името на тези, които управляват фондовете, тъй като те имат бизнес интереси, тяхната позиция е ясна.

Водещ: Т.е. на 31 март всъщност заключението, което ще излезе накрая, ще бъде през тази призма?

Владислав Горанов: Ами то ще си мине през Национален съвет за тристранно сътрудничество, независимо че на формата при вицепремиера Калфин участват абсолютно всички парламентарно представени партии и синдикати, работодателски организации, отворен е форматът, който е поискал, всеки е дошъл там...

Водещ: И пенсионните фондове в това число, пропуснахме.

Владислав Горанов: Присъстват разбира се, те са заинтересовани от случващото се там, защото имат притеснения, че може да им се наруши бизнес моделът. Но това не трябва да е за сметка на хората в никой случай. Така или иначе скоро този дебат трябва да приключи. Ще си мине всички механизми за съгласуване. Когато една инициатива идва от правителството, тя трябва да мине през НСТС, особено когато касае кръга от въпроси, свързани с доходите и жизненото равнище, трудовите и осигурителните отношения. Така че тя ще си мине през всички съгласувателни процедури във формат НСТС. След това ако правителството одобри каквото предложим с вицепремиера Калфин, то ще стане законодателна инициатива на българското правителство, а вече оттам нататък, така сме си устроили държавата, че депутатите трябва да решат.

Водещ: Много ви благодаря този разговор! Желая ви успех! Честитя ви авансово 1 март утре и ви пожелавам от националния празник 3 март да почерпите енергия.

Владислав Горанов: Пролетта идва, с нея идва и националния празник, мисля, че ако продължим по същия начин, говоря като общество, да си казваме нещата с истински имена, имаме шанс да се движим в правилната посока.

Водещ: Благодаря ви!