Република България

Министерство на финансите

Официална интернет страница

Календар

  • 2024
  • АПР
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
Още по темата

ПЕТЪР ЧОБАНОВ: ПРЕД НАС СТОЯТ МНОГО ГОЛЕМИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА, КОИТО ТРЯБВА ДА РЕШАВАМЕ РАЗУМНО

29.05.2013 г.

Водещ: Здравейте отново с „Още от деня\". Предстои ни разговор с ключовия министър от новия кабинет, финансовият - Петър Чобанов. Преди да разберем с каква финансово философия сяда на министерското кресло, няколко думи за неговата биография. Той е 37-годишен, отдавна работи в екип с премиера Пламен Орешарски. През 2005 година е назначен от тогавашният финансов министър Орешарски за директор на Агенцията за икономически анализ и прогнози. Бил е председател на Комисията по финансов надзор и главен експерт в БНБ. Преди да заеме министерският пост Чобанов беше преподавател по международни финанси в УНСС, а на последните избори беше избран за депутат от гражданската квота на левицата. Според коментари в медиите той е дясно мислещ прагматик, за когото изпълнението на бюджета не е крайна цел, а само средство за подпомагане на нормалното развитие на икономиката. Сега се надявам, че вече имаме връзка с министър Чобанов, когото включваме от кабинета в Министерство на финансите. Здравейте, министър Чобанов.
Петър Чобанов: Здравейте.

 

Водещ: Радвам се, че сте наш гост още в първите часове, когато стъпихте в длъжност. Вие как приемате оценката за себе си, като дясно мислещ прагматик?
Петър Чобанов: Приемам оценката от гледна точка на това, че наистина трябва да се подхожда прагматично към проблемите, да се обмислят от всички посоки. Това, дали съм дясно или ляво мислещ, не е толкова от значение, тъй като в последно време трудно могат да се разграничат двете страни, кои са дясно, кои са ляво мислещи. Виждаме, че в последните години имахме заявки за десни партии, които на практика, после като имаха възможност да управляват показаха далеч по-друго лице. Така че, етикетите далеч не са толкова важни, важен е подхода към решаване на проблемите.

 

Водещ: Питам Ви, защото все пак правителството е избрано с мандата на БСП и от това правителство се очакват и някои социални, много тежки мерки. Вие доколко сте запознат със състоянието на бюджета в момента, какво може да кажете за това?
Петър Чобанов: Към момента съм запознат със състоянието на бюджета от гледна точка на някои основни тенденции. Знаем, че през първите три месеци на годината се натрупа доста голям дефицит. Освен това се емитира и доста голямо количество дълг. Освен това се изчерпаха възможностите за гъвкавост по отношение на бюджетни, допълнително и възникващи бюджетни разходи, тъй като правителството на Борисов в последните седмици на мандата си с 25 постановления изчерпа тези резерви. Тоест, от тази гледна точка виждаме, все пак през април месец, тъй като това е традиционно силен месец за бюджета, че имаме известно подобрение на дефицита, но рисковете остават. Рисковете остават, те зависят както от събираемостта на приходите, така и от конкретното развитие на икономическата ситуация. Тоест, пред нас стоят много големи предизвикателства, които трябва да решаваме разумно и трябва да сме водени в нашите действия от това, да запазим стабилността, но да обърнем внимание и на проблемите на хората.

 

Водещ: Ще издържи ли, според Вас, този бюджет или може би ще се наложат някакви промени в него?
Петър Чобанов: Промени могат да се наложат, но те могат..., могат да се потърсят някои компенсационни механизми в рамките на самия бюджет, в рамките на средствата, с които разполагат министерствата. Но като цяло идеята е първоначално да направим един много внимателен анализ на ситуацията, да преценим рисковете, да видим все пак могат ли да се създадат допълнителни буфери или напротив. Предварителното ни виждане, че всичко е изчерпано като буфери, да се потвърди. За съжаление, към момента има вероятност за неизпълнение на приходите. Така че, ще е трудно да се намери начин как да се приспособи бюджета към новата ситуация, но все пак ще търсим този начин. По-конкретно ще може да отговорим на този въпрос като мине малко време и като допълнително получим някои данни за развитието на икономиката, а и за развитието като цяло на събираемостта на приходите.

 

Водещ: Разбирам Ви, това може би по някакъв начин, което казвате, ще  забави очакванията за някакви придобивки социални за хората и повишаване на доходи и подпомагане. Така ли е?
Петър Чобанов: Не бих се изразил точно така. Трябва много внимателно да подхождаме към тези неща. Но ясно е, че поетите ангажименти трябва да се изпълняват, трябва да се търси възможност това да се случва, но без да се подлага на излишни рискове състоянието на публичните финанси. Търсим такива възможности, естествено виждаме, че вече в парламента има и  подобна парламентарна инициатива. Предстоят сериозни разговори, тъй като това са основни предизвикателства, но като цяло, трябва да потърсим възможност наистина да удовлетворим някои искания. 

 

Водещ: А къде ще търсите тези резерви?
Петър Чобанов: Резерви винаги могат да се търсят в посока оптимизиране на разходи. Ние имаме няколко възможности в тази посока. Моята идея е, колегите министри да погледнат внимателно обществените поръчки, които се обявяват в техните министерства, да видят какви тепърва обществени поръчки ще се обявяват, на какви цени и дали там не може да търсим известно намаление на тези разходи. Тъй като обикновено има такава възможност, аз го говоря от опита, който имам в  Комисията за финансов надзор. Тогава като председател на комисията ми беше намален рязко бюджета, но успях да се справя в рамките на това, което ми беше оставено, точно по линия на намаление на подобни разходи. Тоест, това са обществени поръчки за поддръжка, за почистване, за охрана, за поддръжка на информационни системи и т.н., тоест, целият набор от подобни обществени поръчки, които се правят в едно министерство. Затова една от основните ни инициативи и приоритети за нашето действие е оптимизация точно на обществените поръчки с цел по-малко разходи, като конкретно в програмата е разписано и това как ще стане.

 

Водещ: А такива очаквания, каквито има, за увеличаване на минималната работна заплата, за увеличаване на майчинските, те в по-дългосрочен или в краткосрочен приоритет са за Вас?
Петър Чобанов: Предстоят разговори, някои от тях са по-краткосрочни, спешни мерки и те бяха посочени. Така че, ще направим всичко възможно първият учебен ден децата, които тръгват в първи клас на училище, да получат подобна подкрепа, да намерим за това необходимите средства. Но постепенно, в течение на работата и в течение на близките дни и седмици ще изясним конкретната последователност, колко ще струва, кога ще бъде изпълнено, коя ще е отговорната институция... Така, както се прави при разработването на една по-детайлна правителствена програма за управление.

 

Водещ: Понеже прочетох, някои експерти твърдят, че няма да се мине без взимане на по-сериозен нисколихвен заем, Вие мислите ли в тази посока или още е рано да се коментира?
Петър Чобанов: Като цяло, дълговата политика е нещо нормално, тя не трябва да се преекспонира, тъй като това е един от начините за финансиране на бюджетния дефицит. Разбира се нашето намерение е, ако се вземат по-сериозни дългове, като цяло нямаме към момента подобно намерение, но ако се наложи емитиране на дълг, то да е насочен към производителни разходи. В момента ситуацията на международните пазари и на вътрешния пазар е относително благоприятна за вземане на дълг, но като цяло, както казах голяма част от дълга, тоест първите месеци на годината се емитира сериозно количество дълг, така че тук ще преценим внимателно каква е ситуацията, ще видим какви са потребностите и тогава ще решим. Но категорично ще спазваме едно нормално поведение и няма да има..., ще избягваме подобни пожарни емисии на дълг, каквито се наложиха през февруари.

 

Водещ: Днес дойдоха едни препоръки на Европейската комисия и една от тях е „Да се въведе цялостна данъчна стратегия, за да се увеличат приходите, да продължи борбата със сенчестата икономика\". Вие готов ли сте да изготвите нова данъчна стратегия? Необходима ли е такава и какво би трябвало да съдържа?
Петър Чобанов: Препоръките на комисията като цяло са в правилната посока. Там има доста сериозни препоръки, които се повтарят вече няколко години и ние трябва да вземем сериозни мерки да ги адресираме. За втора година подред е спомената за нашата система, проблемите с неплащането на данъци, проблемите с недостатъчно бързо възстановяване на ДДС и т.н.  Познаваме тези проблеми и ще търсим техните решения.

 

Водещ: Ще правите ли промени в данъчната политика, най-общо?
Петър Чобанов: Промени от гледна точка на увеличаване на събираемостта и от това да престане административният натиск към конкретни стопански субекти, категорично ще има и това ясно е заявено като наше намерение.

 

Водещ: Последно изречение само ако може наистина. Понеже предполагам, че веднага ще почнете да правите бюджета за догодина, каква ще е най-общо философията на този бюджет - рестриктивен, социален, на стабилността? Моля, с едно изречение.
Петър Чобанов: Надявам се този бюджет да бъде бюджет на оптималното и ефективно използване на публичните ресурси, като предвидим в него и буфери за да посрещаме по-рискови ситуации.

 

Водещ: Добре, много Ви благодаря за този разговор. Желая Ви успех във вашата работа.
Петър Чобанов: Благодаря.

 

Водещ: Надявам се отново да имаме възможност да разговаряме.
Петър Чобанов: С удоволствие.

 

Водещ: Благодаря Ви.

Видео

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемане Отказ Повече информация