ИЗКАЗВАНЕ НА ВИЦЕПРЕМИЕРА И МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ СИМЕОН ДЯНКОВ ПО ВОТА НА ДОВЕРИЕ ЗА ЦЯЛОСТНА ПОЛИТИКА НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

20.01.2011 г.

 

УВАЖАЕМА Г-ЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМИ КОЛЕГИ,

 

Днес няма да се впускам в обяснения. Ще оставя фактите да говорят сами. През миналата година бяхме подложени на непрекъснати атаки и критики относно финансовата политика на държавата и ограниченията, към които трябваше да прибегнем, заради най-тежката икономическа криза за последните 60 години. Ние направихме това, което е необходимо. И резултатите се виждат. Нека да говорят фактите.

Вече разполагаме с предварителни данни за изпълнението на бюджета. Постигнахме по-добри параметри от заложеното в този бюджет. По предварителни оценки дефицитът на касова основа за 2010 г. е 2,8  млрд. лв. Това е 3,9 % от прогнозирания БВП на касова и 3,6 % на начислена основа. И двата резултата са по-добри от заложеното в бюджета за 2010 година. Фискалният резерв към края на декември е 6 милиарда лева при заложен минимум от 4.5 милиарда, т.е. във фискалния резерв към днешна дата има с 1.5 млрд. лева повече от заложените. Приходните агенции свършиха своята работа. Изпълнението на приходите е над 100%.

Изплатихме над 1.5 милиарда лева от задълженията по договори, подписани от предишното правителство. И това успяхме да го направим без да надхвърлим нито един от рестриктивните параметри, заложени в бюджета за 2010 г.

Започнахме да въвеждаме правила, които да се спазват от всички и да изведат икономиката на светло. Да няма скрити практики, както ги имаше при предишното правителство, както и да няма толериране на такива. Не е лесно, но го правим.

В Агенция „Митници" проведохме драстична реформа. Всички служители минаха през тестове и бяха оценявани обективно. Направиха се сериозни съкращения. Ръководителите на големите регионални митници бяха назначени след конкурси за първи път в историята на Агенция „Митници" и те бяха проведени по обективни критерии. Няма нито едно политическо назначение, от нито една партия.

Започнахме серия от поправки в закони и поднормативни актове, които да гарантират обективен контрол. Направихме тези промени. С промените в Закона за акцизите и данъчните складове всички обекти със статут на данъчен склад бяха прелицензирани. Въведохме задължението всяка цистерна, която превозва горива с намалена акцизна ставка да бъде с GPS система и движението й да се следи постоянно.

Наредба № 3 е реалност и действа. Получаването, производството и складирането на акцизни стоки се измерва обективно. Това можеше да бъде направено и преди, но не беше направено. Ние го направихме за първи път.

Изградена е връзката между фискалните системи на бензиностанциите и НАП и тя вече действа. Това можеше да бъде направено и преди, но не го направихте. Ние го направихме. Вече сме предложили и законодателни промени, които да задължат слагането на датчици и върху резервоарите на бензиностанциите.

Най-късно до края на септември тази година всяка регистрирана по ДДС фирма, не само бензиностанциите, трябва да свърже касовия си апарат с НАП, а до края на март следващата година това ще бъде направено с всяко фискално устройство в цялата страна. И това ще стане.

Законът за ограничаване на плащанията в брой е тук в парламента и вече мина на първо четене. В сила е вече новия Закон за възстановяване на надвнесен акциз за употребявани автомобили. Тази година ще имаме нов Закон за акцизите и данъчните складове и правилник за неговото прилагане. Подготвяме и закон за петролните и газови продукти.

Няма да изброявам повече. Промените, които направихме са много и много други предстоят. Принципът е един - прозрачност, контрол и ясни правила, които се спазват от всички, при и единни обективни критерии за всички.

Усвояването на евросредствата върви с непознат преди темп и при условия на пълна прозрачност и контрол. Общата стойност на европейските средства, разплатени през 2010 година от Националния фонд към Министерството на финансите по седемте оперативни програми, предприсъединителните фондове, Инструмента Шенген и Европейското икономическо пространство, възлизат на над 2.2 млрд. лева. Имаме рекорден ръст на плащанията по ОПАК към Министерството на финансите.

Дали излизаме от кризата? Нека отново отговорят фактите. През второто тримесечие вече е регистриран ръст на БВП. През третото тримесечие на 2010 г. отново имаше растеж и за първи път от година и половина регистрираме и ръст на годишна основа. Износът вече е на нивата отпреди кризата. Индикаторът на икономическата активност бележи подобрение за пето поредно тримесечие. Реалният сектор се съживява и тази тенденция е трайна. През първата половина на тази година започна възстановяване и на вътрешното потребление.

Постигнахме това без да увеличаваме данъците и без да режем пенсии и заплати. Постигнахме го без да изхарчим фискалния резерв и без да трупаме дълг. В началото на тази година България вече е страната с най-ниски данъци в Европа и сме втори по най-нисък дълг спрямо БВП в целия ЕС. Ето ги резултатите! Планираме да емитираме по-малко държавни ценни книжа през тази година в сравнение с миналата, защото запазихме фискалния си резерв.

Преди по-малко от месец Moody's потвърди кредитния ни рейтинг Bаа3 с положителна перспектива. Тази положителна перспектива беше дадена на нашето правителство. Standard&Poor's потвърди рейтинга ни на BBB/A-3 със стабилна перспектива. Това са независимите външни оценки.

ДАМИ И ГОСПОДА,

Поддържането на финансова дисциплина не е самоцел. Това е средство за гарантиране на вътрешната икономическа стабилност, за доверието пред външните партньори и за устойчивото развитие на България. Ние не мислим от днес за утре. Ние мислим в перспектива. Затова предстои да предложим законодателни мерки, които да гарантират, че:

  • 1. След възстановяването на икономиката правителствата на България няма да се изкушават да харчат повече, отколкото събират. Това означава, че бюджетният дефицит не трябва да надхвърля определена граница. Тази граница ще бъде заложена законодателно по законови промени, предложени от партия ГЕРБ.
  • 2. Промяната на основните преки данъци за физическите и юридическите лица да се прави само при национален консенсус - с референдум, чрез пряко допитване, който не зависи от приумиците на момента и на конкретното политическо представителство. Това предложение ще дойде от ПГ на ГЕРБ и вече се работи.
  • 3. Преразпределителната роля на държавата да се сведе до оптимален минимум и да не надхвърля определен процент от БВП. Това също да се регламентира със закон.

Говоря за пакет от закони и законови промени, които да гарантират ненарушимост на финансовата дисциплина и като следствие - на икономическата стабилност в дългосрочен план, за строги и ясни принципи, които отиват по-далеч от наричаното на професионален жаргон „фискален борд".

Искаме онова, което започнахме, да се превърне в трайна политика и да не се променя в отрицателна посока, независимо кои политически партии са на власт и кое правителство управлява.

ДАМИ И ГОСПОДА,

Лесно е да се критикува. Трудно е да се поема отговорност и нещата да се правят така, както трябва. Трудно е да се рушат тъмните схеми, работили през последните години. Трудно е да работиш при условия на прозрачност и да отстояваш принципни позиции, които неизбежно ти печелят и много врагове. Но нашето правителство го прави. И заставаме с имената си зад това, което правим. Като финансов министър на България, който носи отговорност за парите на данъкоплатците и за макроикономическата политика на България, заставам с името си зад всичко, което правя.

Правим това, което трябва и гледаме напред.

БЛАГОДАРЯ ЗА ВНИМАНИЕТО!